خرید vpn خرید کریو خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید سی سی کم خرید vpn پخش سراسری آهنگ خرید vpn
  • نویسنده : مریم امینی , نوشته شده در: ۱۰ آذر۱۳۹۵
  •  مستر کلاس فرانتس اشمل

    مستر کلاس فرانتس اشمل
    فرانتس اشمل (Franz Chmel) از نوازندگان شاخص و صاحب سبک سازدهنی کروماتیک است که علاقه مندان سازدهنی با آثار وی آشنایی دارند . فرانتس اشمل سازدهنی کروماتیک را سازی پر قابلیت می داند و معتقد است که این ساز را می توان به جایگاه بالا تری در عرصه موسیقی کلاسیک ارتقا داد ؛ عقیده ای که وی آن را به لطف تکنیک بالای نوازندگیش در عمل به اثبات رسانده است . او به حدی بر این باور خود استوار است که عقیده دارد بهتر است سازدهنی کروماتیک را “سازدهنی کنسرت” (Concert Harmonica) بنامیم . برای رسیدن به چنین هدفی ، فرانتس اشمل در کنار ارائه آلبوم هایی تحسین برانگیز و اجراهای زنده متعدد در کشورهای مختلف دنیا ، اقدام به برگزاری کارگاه ها و مستر کلاس های آموزشی برای هنرجویان سازدهنی نموده است . وی متن صحبت های خود را در یکی از این مستر کلاس ها که در سال ۲۰۰۱ در کشور اتریش برگزار شده است از طریق وب سایت خود در دسترس علاقه مندان سازدهنی قرار داده است . برخی افراد سازدهنی را به عنوان یک اسباب بازی می شناسند نه به عنوان یک ساز موسیقی. اول از همه به این دلیل که تا به حال اجرای یک نوازنده فوق العاده سازدهنی را بر روی صحنه نشنیده اند. دلیل دوم وجود نداشتن یک رپرتوار مناسب از قطعات مخصوص سازدهنی در سبک موسیقی کلاسیک (Classical Music) می باشد. در مورد دلیل اول ما نمی توانیم شخصی را به خاطر این که تجربه شنیدن یک اجرای خوب سازدهنی را نداشته است سرزنش کنیم. تغییر دادن این وضعیت بر عهده ما (نوازندگان سازدهنی) است. در مورد دلیل دوم هم مشخص است که چرا بزرگانی مانند باخ، موتسارت و بتهوون هیچ گاه قطعه ای برای سازدهنی ننوشته اند : همه می دانند که در آن روزها سازدهنی هنوز وجود نداشت. اما بنده از یک مساله اطمینان دارم : اگر سازدهنی کروماتیک به شکل امروزینش در زمانه موتسارت وجود داشت، موتسارت و سایر استادان بزرگ قطعاتی مخصوص این ساز می نوشتند. در اینجا لازم است دیدگاه یوهان سباستین باخ را در مورد تنظیم و اقتباس در موسیقی یادآور شوم:او شخصا عقیده داشت که موسیقی اش را می توان بر روی هر سازی منتقل کرد، هم سازهای بادی و هم سازهای زهی و هم پیانو. و معمولا هم آثارش در محدوده مناسب برای این انتقال قرار داشت. هر زمان که این انتقال خارج از محدوده بود، وی در ترانسپوز کردن (تغییر گام) یا تنظیم مجدد آثارش تردید نمی کرد”

  • برچسب‌ها, , , ,
  • نظرات درباره این مطلب