تبلیغات
خرید بک لینک
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۱ آبان۱۳۹۵
  •  نگاهی اجمالی به تاریخ موسیقی غرب

    نگاهی اجمالی به تاریخ موسیقی غرب

    دوره قرون وسطا (۱۴۵۰ میلادی- ۴۵۰ میلادی)

    استفاده از مدهای کلیسایی و اهمیت هنر خوانندگی

    شکل‌گیری آوازهای اولیه، در بافت مونوفونیک

    اهمیت موسیقی مذهبی

    ظهور «پاپ گرگوار» و گردآوری و سامان‌دهی به سرودهای نیایشی و کلیسایی (حدود قرن ۶ و ۷ م(.

    ظهور «گوئیدود آرتسو» در قرن ۱۰ و ۱۱ م. و بوجود آمدن خطوط حامل و سیستم نت نگاری توسط او. (برخی از مورخین اختراع شکل ابتدایی کلاوسن را به او نسبت می‌دهند)

    آغاز مکتب نوتردام توسط دو تن از آهنگسازان مهم این دوره در قرن ۱۳ و ۱۲ م. به نام «لئونن» و «پروتن»

    شروع دوره آرس نوا (هنر جدید) از حدود سال ۱۳۰۰ م. در مقابل آرس آنتیکا (هنر قدیم)

    سازهای مهم این دوره: ارگ- فیدل- لوت- پسالتری- فلوت ریکوردر- طبل- کرنت- ربک

    ورود سازهای شرقی به اروپا به علت جنگهای صلیبی

    موسیقی‌های غیرمذهبی از قبیل استامپی، سالتارلّو که نوعی رقص به حساب می‌آیند.

    گروههای مهم موسیقی غیرمذهبی: تروبادورها و تروورها (فرانسه) و مینه زینگرها و مایسترزینگرها (آلمان)

    استفاده گسترده از ارگانوم و کانن در بافت پلی فونیک و شانسونها و موسیقی‌های رقص در نیمه دوم این دوره

    مهمترین فرمهای موسیقی مذهبی: مس، موتت، پسوم (پسالم)

    آهنگسازان مهم این دوره:

    گیوم دوماشو، صاحب اثر: «مس نوتردام» و تعداد زیادی شانسون (ترانه)

    فیلیپ دو ویتری

    لئونن- پروتن

    فرانچسکو لاندینی

    دوره رنسانس (۱۴۵۰ میلادی- ۱۶۰۰ میلادی)

    عصر نوزایی

    مدهای کلیسایی با آزادی بیشتری مورد استفاده قرار گرفت و علائم تغییردهنده، گسترده‌تر بکار رفت.

    استفاده از بافت غنی‌تر و کاملتری از خطوط موسیقی چندبخشی و همچنین استفاده بیشتری از آکوردهای نامطبوع

    تنوع گسترده در قطعات آوازی، بخصوص «آکاپلا»، موسیقی رقص و قطعات‌سازی

    مطالعات «زارلینو» بر روی گام‌های موسیقی

    سازهای مهم این دوره: ویول- لوت- ترومپت- کلاویکورد- ارگ

    ترویج بافت پلی فونیک در ابعادی گسترده‌تر.

    مهمترین فرم‌های موسیقی مذهبی این دوره: مس- موتت

    در رنسانس قطعات زیادی در ساختارها و قالب‌هایی نظیر: «ریچه کار»، «توکاتا» و «کانزونا» نوشته می‌شد.

    مهمترین فرم‌های موسیقی غیرمذهبی این دوره: مادریگال- شانسون

    ظهور مکتب و نیز

    از اتفاقات مهم اجتماعی در این دوره: ۱- ظهور لئونارد و داوینچی و تأثیر انکار ناپذیرش در این دوره هنری.

    ۲- ظهور تفکر انسانگرایی (اومانیسم) ۳- پیدایش صنعت چاپ ۴- ظهور «مارتین لوتر» (بنیانگذاز مکتب پروتستان) و قیام او در قرن ۱۶ م. در مقابل کلیسای کاتولیک

    آهنگسازان مهم این دوره:

    ژسکن دپره: صاحب آثاری از قبیل: تعدادی مس و موتت

    پالسترینا: صاحب اثر «مارچلوس مس»

    اوکه گم: صاحب آثاری از قبیل ۶ موتت و رکوییم

    دوره انتقال رنسانس به باروک

    کلاودیو مونته وردی: صاحب اپرای «ارفئو»

    دوره باروک (۱۷۵۰ میلادی- ۱۶۰۰ میلادی)

    استفاده از «باس شماره‌گذاری شده» تحت عنوان «باسوکنتینئو» که از مهمترین ویژگی‌های این دوره به حساب می‌آید.

    استفاده از کلاوسن (هارپسیکورد) به میزان وسیع در کنار ارگ کلیسا

    استفاده از دینامیک پله‌ای (تغییرات محسوس و ناگهانی شدت صدا)

    به زوال گراییدن سیستم مدال (مدهای کلیسایی) در پایان قرن ۱۴ م. و جایگزین شدن مدهای ماژور و مینور که مقدمات هارمونی تنال را پایه‌ریزی کردند.

    پیدایش فرم‌های اپرا، اوراتوریو، فوگ، کانتات، سوییت، سونات و کنسرتوگروسو

    خانواده ویولن‌ها جایگزین ویولن‌ها شدند و در کنار کلاوسن یا ارگ قرار می‌گرفتند.

    اهمیت گسترده موسیقی سازی برای اولین بار در کنار موسیقی آوازی، موسیقی‌های سازی از قبیل: شاکن و پاساکالیا.

    استفاده از انواع تضادها (رنگ‌های صوتی، شدت‌ها و…) در قطعات، به شکل گسترده

    از اتفاقات مهم اجتماعی در این دوره: ۱- هنر پرتزئین و پر زرق و برق که نمود هنر باروک بود و تحت تأثیر هنر ایتالیا ظهور کرد. ۲- ظهور دانشمندانی از قبیل گالیله و نیوتن ۳- ظهور نقاشان تأثیرگذاری همچون رامبراند، روبنس و برنینی

    آهنگسازان مهم این دوره:

    یوهان سباستین باخ/ آلمان (این آهنگساز مهم و تأثیرگذار، گام تعدیل شدة متساوی را با بهترین قابلیت هنری بکار برد)

    صاحب آثار: ۴۸ پره لودوفوگ در کتاب دو جلدی کلاویة خوش آهنگ، پاسیون‌های سن ماتیو (انجیل به روایت متا) و سن ژان (انجیل به روایت یوحنا)، کنسرتوهای براندن بورگ و تعداد زیادی کانتات

    آنتونیو و یوالدی/ ایتالیا

    صاحب اثر: کنسرتو ویولن چهار فصل

    ژرژرفردریک هندل/ آلمان

    صاحب آثار: نغمة آب، هاله لویا، آتش‌بازی، اوراتوریوی مسیح، اپرای جولیوسزار

    فرانسواکوپرن/ فرانسه

    ژان فلیپ رامو/ فرانسه

    هنری پورسل/ انگلستان

    صاحب اپرای دیدو و آینیاس

    آنجلو کورِلّی/ ایتالیا

    ژان با پتیست لولی/ فرانسه

    صاحب ۱۱ کمدی باله و ۳۲ باله درباری

    جیووانی پرگولزی/ ایتالیا

    دومینیکواسکارلاتی (آهنگساز مکتب ناپل)/ ایتالیا

    دوره کلاسیک (۱۷۵۰ میلادی- ۱۸۱۰ میلادی)

    عصر روشنگری

    استفاده گسترده از بافت هموفونیک

    وجود تنوع و تضاد در تنالیته، ریتم، رنگ آمیزی و دینامیک

    کم شدن اثر «باسو کنتینئو»

    استفاده از پیانو به جای کلاوسن

    اهمیت به موسیقی سازی در گستره‌ای بسیار وسیع‌تر از قبل

    استفاده از فرم‌های سونات، سمفونی، کنسرتو، سرناد، دیورتیمنتو، کوارتت، تریو، منوئت وتریو، اسکرتسو

    جایگزین شدن دینامیک تدریجی به جای دینامیک پله‌ای

    شکل‌گیری مکتب اول وین توسط هایدن، موتزارت و بتهوون

    اهمیت خاص به فرم سمفونی و سونات

    از اتفاقات مهم اجتماعی این دوره: ۱- انقلاب فرانسه ۲- کم شدن قدرت اقتصادی و سیاسی کلیسا و اشراف ۳- ظهور «ناپلئون» و جنگ‌هایش ۴- ظهور «ولتر» به عنوان متفکر این دوره

    آهنگسازان مهم این دوره

    یوزف هایدن (ملقب به پدر سمفونی)/ اتریش

    صاحب آثار: ۱۰۴ سمفونی از قبیل: سمفونی لندن، سمفونی مرغ، سمفونی آکسفورد، سمفونی ساعت، سمفونی اسباب‌بازی، سمفونی سورپرایز، اوراتوریوی آفرینش و تعداد زیادی سونات و قطعات مجلسی

    ولفکانگ آمادئوس موتزارت (ملقب به نابغه موسیقی)/ اتریش

    صاحب آثار: مارش ترک- موسیقی کوچک شبانه- ۴۱ سمفونی از قبیل: سمفونی پراگ- سمفونی هافنر- سمفونی ژوپیتر- اپراهای (دستبرد در حرمسرا- عروسی فیگارو- فلوت سحرآمیز- دون ژان)- مس گنجشکها- رکوییم و تعداد- کریستف گلوک/ آلمان

    دورة انتقال کلاسیک به رمانتیک

    لودویک وان بتهوون/ آلمان

    صاحب آثار: سونات‌های (مهتاب- آپاسیونا- پاته تیک- بهار- طوفان)، خالق ۹ سمفونی اروئیکا (قهرمانی، ۳)- سمفونی پاستورال (روستایی، ۶)- سمفونی کورال (۹)- اورتورهای کوریولان و اگمونت- اپرای فیدلیو و تعداد زیادی قطعات مجلسی- مسیح بر کوه زیتون

    دوره رمانتیک (۱۹۱۰ میلادی- ۱۸۱۰ میلادی(

    آزادی بیشتر آهنگسازان در استفاده از فرم‌ها و ساختارهای موسیقی

    خلق آثاری متکی بر تخیل، تصور، احساسات و ذهن‌گرایی

    تأکید بر ملودی‌های آوازی، تغزلی

    استفاده از هارمونی‌های پیچیده و کروماتیک و همچنین گسترش استفاده از دیسونانس‌ها

    استفاده گسترده از رنگهای ارکستری و از دیاد حجم ارکسترها، تکامل سازهای بادی برنجی و نقش آفرینی وسیع آنها در ارکستر.

    گسترش نقش پیانو در آثار آهنگسازان این دوره

    اغراق در مهارت‌ها و تکنیک‌های سازی بخصوص در پیانو و ویولن

    رواج موسیقی آلمانی در این دوره (بخصوص مکتب واگنری(

    ظهور موسیقی برنامه‌ای و گسترش موسیقی توصیفی و ابداع پوئم سمفونی

    ظهور ملی‌گرایی در مقابل موسیقی آلمانی

    استفاده گسترده از مفاهیم اقتباس شده از طبیعت در موسیقی

    ظهور گروه پنج نفری در روسیه (ملی‌گرایی در روسیه). اعضای این گروه عبارتند از: «بالاکیرف»، «کویی»، «بورودین»،‌ «موسورگسکی» و «کورساکف»

    بکارگیری نمایشنامه‌ها (بخصوص نمایشنامه‌های شکسپیر) در موسیقی

    از اتفاقات مهم اجتماعی این دوره: ۱- همزمانی نهضت رمانتیک با انقلاب صنعتی اروپا ۲- آغاز جنبشی ملی‌گرایی (ناسیونالیسم) در این دوره ۳- ظهور بتهوون با تفکر برابری انسان‌ها و اهمیت به قهرمانان اجتماعی و بیرون آوردن موسیقی از تشکل اشرافیت ۴- ظهور نویسندگانی از قبیل: «هوگو»، «بالزاک»، «روسو»، «لامارتین»، «چارلزدیکنز» و «گوته» ۵- ظهور نقاشانی از قبیل: «دلاکروا»

    آهنگسازان مهم این دوره:

    فرانس شوبرت/ اتریش

    صاحب آثار: سمفونی ناتمام (۸) و سمفونی بزرگ (۹) – خالق قطعاتی آوازی تحت عنوان «لید» مانند: (سفر زمستانی، شاه دیو، دختر زیبای آسیابان) – کوئینت‌های ماهی قزل آلا – کوارتت مرگ و دختر

    جوکینوروسینی/ ایتالیا

    صاحب دو اپرا به نام‌های: آرایشگر شهر سویل و ویلهلم‌تل

    نیکولوپاگانی نی/ ایتالیا

    ابداع‌کنندة تکنیک‌های گسترده در نوازندگی ویولون و صاحب ۲۴ کاپریس برای ویولون

    روبرت شومان/ آلمان

    صاحب آثار: چهار سمفونی- آلبوم برای جوانان- صحنه‌های کودکی- کارناوال

    هکتوربرلیوز/ فرانسه

    صاحب اثر سمفونی فانتاستیک (موسیقی برنامه‌ای(

    فردریک شوپن (ملقب به شاعر پیانو) لهستان

    صاحب پر تعدادترین آثار برای پیانو نظیر: پولونزها- مازورکارها- اتودها- سونات‌ها- اسکرتسوها- بالادها- نوکتورن‌ها

    فرانس لیست/ مجارستان

    مبتکر فرم «پوئم سمفونی» و مرسوم‌کننده «رسیتال پیانو» و خلق تکنیک‌های اغراق آمیزی در ساز پیانو. صاحب آثاری چون: سمفونی فاوست- رقص مردگان- راپسودی‌های مجار- رویای عشق و سمفونی دانته

    کامیل سن سانس/ فرانسه

    خالق: پوئم سمفونی رقص مردگان- کارناوال حیوانات

    فلیکس مندلسون/ آلمان

    خالق: رویای نیمه شب تابستان- سمفونی ایتالیایی- سمفونی اسکاتلندی- آوازهای بدون کلام- اورتور غارفینگال

    کارل ماریافون وبر/ آلمان

    خالق: اپرای فرایشوتس- دعوت به رقص و تعداد زیادی کنسرتو برای کلارینت و پیانو

    ژرژربیزه/ فرانسه

    خالق: اپرای کارمن و سوئیت آرلزین

    آنتون دورژاک/ چک (ملی‌گرا(

    خالق: رقصهای اسلاو و سمفونی دنیای نو

    بدریش اسمتانا/ چک (ملی‌گرا(

    خالق: پوئم سمفونی وطن من (مولداو) و اپرای نامزد فروخته شده

    ادوارد گریگ/ نروژ (ملی‌گرا(

    صاحب سوئیت پرگینت

    ژوزف وردی/ ایتالیا (محبوب‌ترین اپرانویس ایتالیا(

    خالق اپراهای:‌ آیدا، لاتراویاتا، ریگولتو، مکبث، اتللو، فالستاف، دون کارلوس و قطعات قدرت سرنوشت و رکوییم.

    اسحق آلبنیز/ اسپانیا

    صاحب اثر: آستاریاس

    ژاک افنباخ/ آلمان/ صاحب اثر: افسانة هوفمان

    ادوارد الگار/ انگلستان

    الکساندر اسکریابین/ روسیه/ صاحب اثر: سمفونی پرومته

    اوتورینو رسپیگی/ ایتالیا/ صاحب اثر: کاجهای رم

    گوستاو هولست/ انگلستان/ صاحب اثر: سوییت سیارات

    جاکوموپوچینی/ ایتالیا

    خالق اپراهای: لابوهم، مادام باترفلای، توراندخت و توسکا

    پیتزایلیچ چایکوفسکی/ روسیه

    خالق سمفونی: پاته تیک (۶)، باله‌های دریاچة قو، فندق شکن، زیبای خفته و اپراهای اوژن او نگین و بی بی پیک- سمفونی مانفرد- اورتوررومئوژولیت

    مودست موسورگسکی/ روسیه

    خالق: پوئم سمفونیک شبی بر فراز کوه سنگی- تابلوهای نمایشگاه- اپرای بوریس گودونف

    الکساندر بورودین/ روسیه

    صاحب اثر: استپ‌های آسیای میانه و اپرای پرنس ایگور

    یان سیبلیوس/ فنلاند (ملی‌گرا)

    خالق: فینلاندیا، قوی توئونّلا

    یوهان اشتراوس، (پدر)/ آلمان

    خالق: ۱۵۰ والس، پولکا، که بسیاری از آثارش به پسرش نسبت داده شده

    یوهان اشتراوس، (پسر)/ آلمان

    خالق: ۲۰۰ والس همچون دانوب آبی

    رمیسکی کورساکف/ روسیه

    خالق: سوئیت سمفونیک شهرزاد- اپرای خروس طلایی- اپرای ایوان مخوف- کاپریچیواسپانیول

    مانوئل دوفایا/ اسپانیا

    خالق: رقص آتش- شبها در باغ‌های اسپانیا

    میخائیل گلینکا/ روسیه (ملقب به پدر موسیقی روسیه(

    خالق اپرای روسلان و لودمیلا

    آهنگسازان اواخر دورة رمانتیک (پست رمانتیک(

    یوهان برامس/ آلمان

    صاحب آثار: رقص‌های مجار، رکوییم آلمانی، ترانه سرنوشت، واریاسیون روی تمی ازهایدن

    ریچاردواگنر/ آلمان (بزرگترین اپرانویس آلمان و پایه‌گذار مکتب واگنری و همچنین ابداع‌کنندة لایت موتیف(

    خالق اپراهای: هلندی سرگردان، لوهنگرین، تریستان وایزولده، حلقه نیبلونگ، شامل: (طلای راین، والکوره، زیگفرید و غروب خدایان) و پارسیفال

    ریچارد اشتراوس/ آلمان

    خالق اپراهای: سالومه، الکترا، و پوئم سمفونیک‌های چنین گفت زرتشت، دون ژوان، مکبث، مرگ و دگرگونی، دون کیشوت، زندگی یک قهرمان

    گوستاومالر/ آلمان

    خالق: ۹ سمفونی و سمفونی ۱۰ (ناتمام) ولیدهای ارکستری: آواز مرگ کودکان، شیپور سحرآمیز کودکان، ترانه زمین و آواز رهگذر

    آنتوان بروکنر/ اتریش خالق ۹ سمفونی

    دوره قرن بیستم (۱۹۸۰ میلادی- ۱۹۱۰ میلادی)

    استفاده از ملودی‌های پرش‌دار، گلیساندو و استفاده گسترده از نت‌های کروماتیک و فواصل دیسونانس

    حداکثر استفاده از آکوردهای نامطبوع و خوشه‌های صوتی

    استفاده از ریتم‌های سنکپ‌دار و میزانهای لنگ

    استفاده گسترده از رنگهای متنوع ارکستر، بیش از پیش

    پیدایش نظام آتونالیته

    ظهور گرایش‌های متعددی در این دوره از قبیل: امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم، نئوکلاسیسم، ناسیونالیسم، مینی مالیسم

    خلق موسیقی‌های جدیدی متکی بر تکنیک‌هایی نور در آهنگسازی از قبیل: موسیقی کنکرت، موسیقی سریل، موسیقی پوینتلیسم، موسیقی میکروتنال، موسیقی پلی تنال، موسیقی اتفاقی، موسیقی ملهم از تأثیرات جاز، موسیقی الکترونیک و

    تأثیرپذیری نقاشی و ادبیات در موسیقی سبک امپرسیونیسم

    ظهور نئوکلاسیسم با شعار بازگشت به باخ

    ظهور سبک اکسپرسیونیسم در آلمان و اتریش و تأکید این سبک بر احساسات و درونگرایی

    آهنگسازان مهم این دوره:

    کلود دبوسی/ فرانسه (ابداع‌کنندة مکتب امپرسیونیسم در موسیقی(

    خالق: سمفونی دریا و پره لود بعد از ظهر یک دیو (رب‌النوع) و اپرای پلئاس و ملیزاند

    موریس راول/ فرانسه (امپرسیونیسم)

    خالق: دافنیس و کلوئه- بولرو- پاوان برای شاهدخت از دست رفته

    سرگئی راخمانینوف/ روسیه

    راپسودی روی تمی از پاگانی نی- چهار کنسرتو پیانو و پره لودهای پیانو

    الیویه میسان/ فرانسه

    خالق آلبوم پرندگان- کوارتت برای پایان زمان

    بنجامین بریتن/ انگلستان

    خالق: راهنمای ارکستر برای جوانان- رکوئیم جنگ

    امین‌الله حسین/ ایران، آمریکا (آهنگساز ایرانی الاصل(

    صاحب آثار: شهرزاد، مینیاتورهای ایرانی، پرسپولیس (خرابه‌های تخت جمشید(

    فکرت امیروف/ آذربایجان

    صاحب آثار: سمفونی شور، سمفونی کردی افشار

    اوزیر حاجی بایگف/ آذربایجان

    خالق: اپرای کورواغلو

    جرج گرشوین/ آمریکا

    خالق: راپسودی اینبلو

    آرام خاچاطوریان/ ارمنستان روسیه

    خالق: بالة گایانه، رقص شمشیر

    ون ویلیامز/ آمریکا

    خالق: سمفونی دریا

    دیمیتری شوستا کوویچ/ روسیه

    صاحب آثار: سمفونی لنینگراد- موسیقی فیلم هملت.

    آرنولد شوئنبرگ/ آلمان (مبتکر موسیقی ۱۲ نتی (آتونال) یا دودکافونیک (اکسپرسیونیسم، مکتب دوم وین(

    خالق: شب دگرگون- بازمانده‌ای از ورشو- اپرای موسی و هارون

    آلبان برگ/ آلمان (اکسپرسیونیسم، مکتب دوم وین(

    خالق اپرای وتسک

    آنتوان فون وبرن/ آلمان (اکسپرسیونیسم، مکتب دوم وین(

    خالق: کنسرتو برای ۹ ساز و تعداد زیادی موسیقی مجلسی

    بلابارتوک/ مجارستان

    خالق: قطعه برای سازهای کوبه‌ای و چلستا- باله شاهزادة چوبی- ماندارین شگفت انگیز- آلگروبار بارو- ایگوراستراوینسکی/ روسیه (نئوکلاسیسم)

    خالق: باله‌های پرستش بهار- پتروشکا- پرندة آتشین- پولچینلّا، داستان سرباز و سمفونی مزامیر

    سرگئی پروکوفیف/ روسیه

    خالق: موسیقی‌های فیلم ایوان مخوف و الکساند نوسکی و اپراهای سه نارنج محبوب، قمارباز، فرشتة آتش، جنگ و صلح و داستان سمفونیک پیتروگرگ

    کارل هاینس اشتوکهاوزن/ آلمان (مبتکر موسیقی الکترونیک(

    خالق: تعداد زیادی موسیقی الکترونیک

    جان کیج/ آمریکا (مبتکر موسیقی اتفاقی(

    صاحب آثار: چشم‌انداز خیالی- چهار دقیقه و سی و سه ثانیه سکوت

    چارلز آیوز/ آمریکا/ صاحب اثر: سونات کنکورد

    اِدگار وَرِز/ فرانسه

    خالق چندین قطعه در زمینه موسیقی الکترونیک

    آرون کوپلند/ آمریکا

    خالق اثر: بهاردر آپالاچیا

    پاول هیندمیت/ آلمان

    صاحب اثر: موسیقی برای آواز یا بازی

  • برچسب‌ها, ,
  • نظرات درباره این مطلب