آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۲۶ خرد۱۳۹۷
  • «ابراهیم سلمکی» - خالق ترانه‌ی کارون- درگذشت

    «ابراهیم سلمکى» – نوازنده‌ی پیشکسوت ویولون و سنتور- دار فانی را وداع گفت. او بیش از صد و پنجاه آهنگ در گوشه‏ها و دستگاه‌هاى مختلف موسیقى ایرانى ساخته که تعداد فراوانى از خوانندگان آن را اجرا کرده‏اند و معروف‏ترین آنها «امواج کارون» است که با صداى قاسم جبلى در زمان خود از پرفروش‏ترین صفحات روز شد.

    «ابراهیم سلمکى» در سال ۱۳۱۱ خورشیدى در تهران حوالى محله سنگلج متولد شد و از سن پنج سالگى مشغول فراگیرى و نواختن سنتور شد. او مرحوم محمد رفیع‏السلطان سلمکى بود که خود از نوازندگان دوران ناصرى به حساب می‌آمد.  سلمکى بر اثر نواختن این ساز و سالیان متمادى مأنوس بودن با آن توانست کارهایى ابتکارى روى این ساز به‌عمل آورد و از جمله‌ی آن، ناله‏ ى سیم را ابداع کرد و نقایص دیگر این ساز را مثل خرک هفتم و بم را بمل و خرک پنجم را به‌طور دو طرفه «سرى و بکار» کوک کرد که در موقع نواختن صداى مطبوعى به‌وجود مى‏‌آورد.

    «ابراهیم سلمکى»، از سال اول تحصیلى دبیرستان مشغول فراگیرى نواختن ویولن شد و به مرور زمان نواختن این ساز را به پابه ‏پاى سنتور به پیش برد، او بیش از صد و پنجاه آهنگ در گوشه‏ها و دستگاه‌هاى مختلف موسیقى ایرانى ساخته که تعداد فراوانى از خوانندگان آن را اجرا کرده‏اند و معروف‏ترین آنها «امواج کارون» است که با صداى قاسم جبلى در زمان خود از پرفروش‏ترین صفحات روز شد. تا آن زمان کسى براى طبیعت قطعه‌ای نساخته بود.

    «ابراهیم سلمکى» اصولاً به سرزمین خوزستان علاقه‌ی بسیاری داشت. او بخش مهمی از عمر هشتاد و دو سه ساله‌ی خود را در رادیوهای مختلف به عنوان نوازنده، رهبر ارکستر، آهنگساز و گاه ترانه‌سرا گذراند.

  • برچسب‌ها:, , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب