آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۷ آبا۱۳۹۵
  • اثر شفا بخش موسیقی

    همه ی ما به خوبی می دانيم که موسيقی بر روی وضع روانی و حالت روحی ما تاثير می گذارد. برخی از موزيک ها زودگذر هستند و اگر به گوش ما بخورند و آنها را دوست نداشته باشيم، ممکن است اذيت شويم. از سوی ديگر موسيقی که به آن علاقه داشته باشيم و با گوش دادن به آن احساس آرامش کرده و انرژی بگيريم در ما احساس خوبی ايجاد می کند.

    البته همه امور بستگی به ضرب آهنگ موزيک دارد. محققان از اين مطلب در تحقيقات خود استفاده کرده اند و به اين نتيجه رسيده اند که گوش دادن به موسيقی خوب، سلامت افراد را ارتقا می بخشد. موسيقی امواج مغزی را تحريک می کند. ضرب آهنگ تند باعث ايجاد هشياری و بحالت آماده باش در آمدن ذهن می شود. موزيک آرام هم ذهن را آرام نموده و آنرا ريلکس می کند. همچنين بر روی عملکرد خودکار سيستم عصبی تاثير می گذارد، تنفس را آرام می کند، ضربان قلب را پايين می آورد و بدن را در حالت آرامش کامل نگه می دارد. زمانيکه ذهن و جسم احساس آرامش کنند، استرس و افسردگی تا حد زيادی کاهش پيدا می کنند.

    به دليل اثرات مثبتی که موسيقی در بردارد، امروزه از آن به عنوان درمان برخی از بيماری ها استفاده می شود. اين روزها در برخی از بيمارستان ها از موسيقی درمانی برای ايجاد آرامش در بيماران، تسريع روند درمان، و نهايتاً کاهش درد بهره ميگيرند؛ همچنين برای افرادی که به دليل بستری شدن زياد در بيمارستان دچار افسردگی شده اند نيز کاربرد دارد. کودکانی که با مشکل کمبود حافظه نيز مواجه هستند به وسيله موسيقی می توانند اين توانايی خود را ارتقا بخشند. اما چگونه می توان از اثرات شفا بخش موسيقی در زندگی شخصی استفاده کرد؟ فقط کافی است گوش دادن به موسيقی را در برنامه روزنه خود بگنجانيم؛ کاری که شايد تعداد زيادی از شما آنرا انجام می دهيد.

     

    روز خود را با يک آهنگ تند شروع کنيد تا به طور کامل هشياری خود را بدست آوريد و برای انجام کارهای روزانه آماده شويد. گوش دادن به موسيقی در هنگام صبح توانايی ما برای مواجه شدن با استرس در طول روز را افزايش می دهد. محققان معتقدند که در هنگام صرف غذا، گوش دادن به موسيقی آرام بخش (به ويژه آهنگ های کلاسيک) سبب می شود تا دستگاه گوارش کار خود را بهتر انجام دهد. اعتقاد بر اين است که موسقی ميزان کورتيزل ( هورمون ايجاد استرس) را در خون تا حد بسيار زيادی کاهش می دهد. اين امر باعث ايجاد آرامش در بدن شده و جذب مواد مغذی بدن را افزايش می دهد. از ديگر مزايای آن نيز می توان به لذت بردن از صرف غذا اشاره کرد.

    در آخر بايد اشاره داشت که شنيدن موسيقی در هنگام خواب می تواند شما را در آرامش کامل فرو برد. گاهی اوقات در طول روز آنقدر با استرس و اضطراب مواجه ميشويم که از شدت خستگی نمی توانيم بخوابيم و برای مدت ها فقط در تختخواب غلط می زنيم. آهنگ های آرام می توانند خستگی و استرس را از تن شما دور کرده و روند به خواب رفتن را تسهيل نمايند.

  • برچسب‌ها:, ,
  • نظرات درباره این مطلب