آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۳ ارد۱۳۹۶
  •  اجرای تک‌نوازهای جوان در فستیوال موسیقی معاصر تهران

    تک نوازی هنرمندان جوان بخش دیگری از اجراهای روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران بود که در بخش اجراهای محیطی و در طبقه دوم تالار وحدت برگزار شد.

    رسیتال ابوا توسط نازنین احمدزاده، نوازنده ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد. این نوازنده جوان که در سال ۱۳۸۷ مقام نخست جشنواره موسیقى هنرستان‌هاى هنرهاى زیبا را در بخش نوازندگى ابوا کسب کرد، در چند سال اخیر در زمینه ضبط و اجراى آثار آهنگسازان معاصر ایرانى فعالیت کرده است.

    اجرای احمد‌زاده با قطعه پندار اثر امیرمهیار تفرشی‌پور آغاز شد که در فضایی آرام جریان داشت. پس از آن قطعه ” همان یک شرار و دیگر هیچ” اثر کارن کیهانی نواخته شد. این قطعه با دمیدن‌های شدید در ساز، سکوت‌های طولانی و نت‌های کشیده همراه بود.

     

    “مونولوگ برای ابوا” اثر پائولو لونگو بخش بعدی برنامه بود که با نواختن نت‌های پی در پی با سرعت بالا آغاز شد. دمیدن در ساز و ایجاد صدای باد بخشی از این قطعه بود.

    نوروز اثر کاوه میرحسینی آخرین قطعه در این بخش بود که با ساز ابوا کرانگله با صدایی بم نواخته شد. این قطعه بر اساس آهنگ شناخته شده نوروز که در زمان تحویل سال شنیده می‌شود ساخته شده بود. در ابتدای قطعه ملودی اصلی این آهنگ مشهور شنیده شد اما ادامه قطعه با نت‌های کشیده و سکوت‌های طولانی به روایتی دیگر از این آهنگ پرداخت. با نزدیک شدن به پایان قطعه بار دیگر ملودی نوروز در فضایی نزدیک‌تر به آهنگ اصلی شنیده شد و با دور شدن نوازنده از میکروفن و حرکت او به سمت انتهای سالن پایان یافت.

    رستال ویلن بابک کوهستانی بخش بعدی برنامه بود که قطعه‌ای کوتاه اثر ایمان وزیری را اجرا کرد.

     

    پس از آن نرگسی فلاح‌پسند به صحنه آمد تا رسیتال ویلنسل را با قطعه‌ای از آرمین سنایی با نام انسان تنها و پرنده اجرا کند. این قطعه با آرشه‌های کشیده و آرام آغاز شد و سپس با قدرت بیشتری ادامه یافت و فضای آرام و سنگین قطعه در ادامه با تنش و تلاطم به پایان رسید.

     

    نوید گوهری پس از پایان این قطعه با اشاره به اینکه اجراهای محیطی هنوز در کشور ما جا نیفتاده است گفت: اجرای محیطی یکی از سخت‌ترین انواع اجرای موسیقی است و نوازندگانی که در این جشنواره در فضایی خارج از سالن به اجرای برنامه می‌پردازند کار بسیار سختی را انجام می‌دهند.

    دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

  • برچسب‌ها:, , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب