آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۲ مهر۱۳۹۵
  • از موسیقی پاپ چه می دانیم

    به هر صدا و نوایی که برای گوش خوشایند باشد و حال روحی انسان را دگرگون کند موسیقی می گویند. موسیقی یعنی بیان احساسات توسط صدا.

    صدا در صورتی موسیقی نامیده می‌شود که بتواند ارتباط میان اذهان ایجاد کند و مرزی از جنس انتزاع آن را محدود نکند.

    مدت های زیادی است که در زندگی همگی ما موسیقی وارد شده است و برخی از ما آن را جزء لاینفک کارهای روزانه خود قرار داده ایم. حال باید بدانیم چند درصد از افرادی که موسیقی گوش می دهند و به آن علاقه دارند تا چه حد نسبت به سبک آن نوع موسیقی اطلاع و آگاهی دارند.

    رایج ترین سبک موسیقی که اکثر مردم علاقه دارند به آن گوش دهند موسیقی “پاپ” است. این سبک موسیقی در هر دوره ای اسمی برای خود اختصاص داده بود؛ یک دوره  آن را با نام  موسیقیجاز و یک دوره با نام موسیقی گل‌ها گوش می دادند. موسیقی  که مورد توجه و علاقه مردم است تصویری از تغییر ارزش ها و گاهی منعکس کننده شرایط روز اجتماع به حساب می آید.

    موسیقی باید به گونه ای باشد که هم خواننده هم شنونده راضی باشند و با توجه به علاقه و ذائقه مخاطب عرصه موسیقی گسترش یابد و پیشرفت کند چرا که اگر خوانندگان به مخاطبان خود بی توجه باشند فرصت های پیشرفت را از دست می دهند.

    موسیقی پاپ
    موسیقی پاپ (به انگلیسی: Pop music، که در اصل به معنی موسیقی عامه‌پسند (popular) می‌باشد. یک سبک از موسیقی عامه‌پسند است و معمولاً در مقابل موسیقی کلاسیک و فولک محلی قرار دارد و از آن‌ها متمایز است.  با این حال هنرمندان این سبک در سبک‌های راک، هیپ‌هاپ، دنس، ریتم اند بلوز (R&B) و کانتری هم می‌توانند فعالیت داشته باشند و این باعث می‌شود که تبدیل به سبکی انعطاف‌پذیر شود. عبارت “موسیقی پاپ” همچنین می‌تواند به یک زیرسبک خاص (درون پاپ) اشاره داشته باشد مانند سافت راک و پاپ،راک.
    تعریف سایمون فریت، منتقد موسیقی و جامعه‌شناس متخصص موسیقی مردم پسند، موسیقی پاپ بیشتر به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود نه هنر. البته این موسیقی را می‌توان در حیطه بازار، ایدئولوژی، تولید و زیبایی‌شناسی هم معنا کرد. درواقع، پاپ طوری طراحی شده که “برای همه جالب باشد” و”از هیچ جای خاصی نیامده” و قرار هم نیست “سلیقه خاصی را اعمال کند”.

    پیشینیه موسیقی  پاپ در دهه ۱۹۳۰ و۱۹۴۰ تاثیر پذیر از سبک های بلوز شیکاگو، و کانتری تنسی بوده است.

    در دههٔ ۱۹۵۰ خوانندگان پاپ کسانی چون بینگ کراسبی، فرانک سیناترا، دین مارتین، بابی دارین و پگی لی بودند، اما خوانندگانی چون بیل هالی، فتس دامینو و الویس پریسلی به دلیل اینکه از نسل جوان تری بودند بیشتر معروف شدند.

    در دههٔ ۱۹۶۰ این موسیقی با گروه‌هایی چون جانی تلوتسان، بابی وی، برایان هایلند، تامی رو، جین پیتنی، فرانکی آوالن شروع شد. در نیمهٔ آن با هنرمندانی چون کارول کینگ، نیل دایموند و برت باکاراک، آرتا فرانکلین، ایسلی برادرز، ری چارلز، استیو واندر،سوپرمز، ماروین گی، باب دیلن و سایمون و گارفانکل متحول شد. می‌توان گفت که گروه بیتلز انقلابی در انگلستان ایجاد کردند. اگرچه آن‌ها پاپ نبودند.

    سپس در دههٔ ۱۹۷۰ موسیقی دیسکوی بی‌جیز، پیانوی بیلی جوئل و التون جان، کانتری ایگلز، هنرمندان راک/پاپ مانند خولیو ایگلسیاس راد استوارت، استیلی دان و فلیتوود مک گل کرد . ای‌بی‌بی‌ای گروه سوئدی بودند که با مسابقه ترانه یوروویژنبه شهرت رسیدند و انقلابی در موسیقی پاپ کردند.

    برجسته‌ترین  و معروف ترین خوانندهٔ دهه ۱۹۸۰، مایکل جکسون بود که با انتشار آلبوم‌های «تریلر» (پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی جهان تا به امروز) و «بد» (یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ) تغییرات بنیادی و ساختار شکنی را در سبک‌های موسیقی و به خصوص سبک پاپ، ایجاد کرد. مایکل جکسون را «سلطان پاپ» و مدونا را «ملکهٔ پاپ» می‌نامند. سایر هنرمندان این دوره عبارت‌اند از مدرن تاکینگ (که با تک آهنگ «You are my heart you are my soul» توانست چندین هفته در صدر جدول‌ها باشد)، مایکل بولتون، پرینس، جانت جکسون، دوران دوران، گروه پلیس، سیندی لاپر، ویتنی هوستون، فیل کالینز، کایلی مینوگ وپائولا عبدل و کالچر کلاب.

    در دههٔ ۱۹۹۰ و قرن  ۲۱  چهره موسیقی پاپ تغییر یافت. با مد شدن گروه‌های پسر و گروه‌های دختر چهره دیگری به خود گرفت. در انگلستان گروه‌های تیک دت، بلو، اسپایس گرلز وارد شدند. گروه‌های ایرلندی این دوره بوی‌زون و وست‌لایف بودند. آمریکا هم بک‌استریت بویز و هنسون و’ان سینک را داشت، و افرادی مانند ویلا فورد، مندی مور، بریتنی اسپیرز و کریستینا اگیولرا هم به عنوان «پرنسس پاپ» شناخته می‌شوند. در سال ۱۹۹۹ سبک لاتین پاپ را ریکی مارتین عرضه کرد و توسط افرادی مانند جنیفر لوپز، شکیرا،انریکه ایگلسیاس و مارک آنتونی دنبال شد.

    در سال ۲۰۰۲ عضو قدیمی ‘ ان سینک یعنی جاستین تیمبرلیک با آغاز با یک آلبوم انفرادی به یک موفقیت تجاری دست یافت و به عنوان “پرنس پاپ” شناخته شد . تین پاپ در کانال دیزنی توسط ستارگانی چون هیلاری داف به وجود آمد، گروه‌های بریتانیایی پاپ راک چون باستد و مک‌فلای، و خواننده-آهنگساز «پاپ-فانک» کانادایی آوریل لوین در دههٔ ۲۰۰۰ به شهرت رسیدند. خوانندگانی که سبک‌های دیگر پاپ را دربرمی گیرند عبارت‌اند از ویتنی هوستون و ماریا کری در R&B،گارث بروکس و شانیا توین در کانتری، و در دنس پاپ کایل منگ و مدونا که یکی از پر فروش‌ترین خوانندگان تمام دوران بود. مطرحان موسیقی پاپ که در بین بینندگان جذابیت یافتند افرادی مانند سلن دیون و نورا جونز بودند. همچنین مدرن تاکینگ با ۱۱ سال غیبت در عرصه موسیقی از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۸ دوباره در سال ۹۸ آغاز به کار کرد. آلبوم آنها تحت عنوان Back for good در هفته اول ۷۰۰۰۰۰ نسخه فروخت و یک بار دیگر مانند سال ۱۹۸۴ در بازار فروش موسیقی همهمه کرد.

  • برچسب‌ها:, , , , , , , , ,
  • 1start گفته :

    بسیار زیبا و خواندنی

    نظرات درباره این مطلب