آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۹ دی۱۳۹۵
  • امپدانس هدفون چیست؟

    امپدانس ظاهری یا امپدانس، مقاومت جریان AC  در سیم پیچ (Coil) بلندگوها و هدفون ها می باشد که با واحد اهم اندازه گیری می شود . این مقاومت وابسته به فرکانس بوده و همواره در فرکانس هزار هرتز تعیین شده است.

    اگر قصد خرید یک هدفون داینامیک را دارید باید به این نکته نیز توجه کنید. رنج امپدانس در تجهیزات صوتی بسیار وسیع است.  در هدفون ها این محدوده از ۱۶ اهم تا ۶۰۰ اهم می باشد. حال این سوال پیش می آید که کدامیک مناسب تر است و هرکدام چه کاربری  دارند؟

    قبل از پاسخ به این سوال باید بدانیم عملکرد یک هدفون چگونه است. میدانیم که انرژی های مختلف می توانند به یکدیگر تبدیل شوند و این عمل توسط یک مبدل (Convertor) صورت می گیرد .

    هدفون مبدلی است که وظیفه آن تبدیل سیگنال الکتریکی دریافتی به فشار صوت می باشد. این حوزه در هدفون به نام تراز ظاهری فشار صوت هدفون (nominal sound pressure level) شناخته و با واحد دسی بل (dB spl) سنجیده می شود. این تراز شرح می دهد که چه میزان فشار صوت از تغذیه  یک میلی وات الکتریسیته در هدفون تولید می شود. اگر شما به دنبال تراز ظاهری فشار صوت یکسان هدفون ها ، با امپدانس های متفاوت هستید باید آنها را در تراز های یکسان جستجو کنید. بدین معنی که باید توان الکتریکی هدفون ها را جهت دستیابی به فشار صوت در نظر بگیرید. امپدانس هدفون ها نسبت با ساختار آن ها با توجه به تعداد دور سیم پیچ و همچنین مگنت به کار رفته در آنها متفاوت است.

    برای بررسی ساده تراین موضوع  در فرمول مقاومت، امپدانس را واقعی فرض می کنیم . این امر فقط جهت بررسی کاربرد دارد و در علم فیزیک  درست نیست .

    P=VxV/R

    ار آنجایی که در مورد جریان و ولتاژ AC صحبت می کنیم باید مقدار RMS در هر دو مورد استفاده قرار بگیرد.

    هدفون ها از نظر امپدانس به سه دسته قراردادی تقسیم می شوند که هریک کاربری ویژه ای دارند:

    هدفون های با امپدانس پایین:امپدانس این نوع هدفونهای از ۱۶ اهم تا ۱۰۰ اهم می باشد. کاربری آنه ها در دستگاه های همراه و کوچک مانند MP3 Player ها ، موبایل ها و لپ تاب هاست که نیازی به ولتاژ و جریان زیاد برای راه اندازی هدفون نباشد.

    هدفون های با امپدانس متوسط:امپدانس این نوع هدفونهای از ۱۰۰ اهم تا ۳۰۰ اهم می باشد. از این نوع هدفون در استودیوها  استفاده می شود. که نیاز مند یک آمپلیفایر برای راه اندازی هستند.

    هدفون های با امپدانس بالا:امپدانس این نوع هدفونهای از ۳۰۰ اهم تا ۶۰۰ اهم می باشد.  برای استفاده از این نوع هدفون نیاز به آمپلیفایرهای کلاس A با کیفیت بالا می باشد.

  • برچسب‌ها:, , ,
  • نظرات درباره این مطلب