آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۷ خرد۱۳۹۷
  • زكریا یوسفی: این اثر برای كسانی است كه می‌خواهند بندیر را علمی‌تر بنوازند

    كتاب «شیوه‌ نوازندگی بندیر» اثر زكریا یوسفی تا هفته آینده روانه بازار موسیقی خواهد شد؛ اثری كه این هنرمند كوبه‌ای معتقد است، برای آنهایی كه به ساز بندیر علاقمند هستند و می‌خواهند قدری متودیک‌تر و علمی‌تر این ساز را بنوازند، می‌تواند راهگشا باشد.

    این هنرمند در توضیح جزییات جدیدترین اثرش به «موسیقی ما» می گوید: «قطعا برای درک بهتر هر سبک از موسیقی علاوه بر شیوه نواختن آن ساز و متبحر شدن در آن، مطالعه‌ی همه ابعاد آن بسیار مهم است. در صورت تسلط و تجربه کافی در شیوه نوازندگی و ابعاد مختلف تئوریک آن سبک، هنرجو یا نوازنده می‌تواند با آگاهی بیشتری ساز را در سبک‌های مختلف به کار گیرد و بنوازد. البته روی صحبت من بیشتر با کوبه‌ای‌نوازان است که به جهت کوبه‌ای بودن و ضربی بودن سازشان دستشان بازتر از نوازندگان ملودیک است اما نباید به هر قیمتی جمله‌بندی‌های آن ساز را در هر سبکی به کار ببرند.»

    زكریا یوسفی در عین حال می گوید: «همیشه سعی کرده‌ام در آثاری که در آنها می‌نوازم و از هر ساز کوبه‌ای که بهره برده‌ام، قابلیت‌های آن ساز را چه در شرایط صحنه‌ای و چه در شرایط استدیویی در نظر بگیرم و از آن استفاده صحیح کنم. پیش از این هم در کتاب «در حلقه دف» که حدود ۱۰ سال پیش آن را تالیف و منتشر كردم، ریتم‌های غیر مرسومی در آن ارائه دادم که شامل آشنایی با ابعاد تئوریک ریتم‌ها و شناخت دورهای مختلف در کنار ارتقای تکنیک نوازندگی آن ساز بوده و ریتم‌ها صرفا متعلق به فرهنگ خاصی نبوده‌اند؛ می‌شود گفت شامل واریاسیونی از ریتم‌های فرهنگ‌های مختلف بود و آثار دیگری از خودم را در کنار آن ریتم‌ها در بر می‌گرفت.»

    این هنرمند كوبه‌ای نواز ادامه می دهد: «کتاب «شیوه نوازندگی بندیر» که مدت‌ها رویش کار کرده‌ام و قرار است طی چند روز آینده به بازار موسیقی بیاید، برای آن‌هایی است که عاشق بندیر هستند و دوست دارند این ساز را ملودیک‌تر و علمی‌تر بنوازند. در این اثر هدف من آشنایی نوازندگان با جمله‌بندی و الگوهای ریتمیک مختلف این ساز است که می‌شود گفت یک ساز کوبه‌ای چند فرهنگی است و همچنین در نظر داشتن علائم اجرایی جهت سهولت، دشیفر و نواختن این ریتم‌ها با ساز بندیر که ماحصل عشق من و در حد استعدادم است.»

  • برچسب‌ها:, , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب