آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۲۴ مرد۱۳۹۷
  • «جشنواره موسیقی لری» با حضور یازده استان لرنشین کار خود را در استان لرستان و شهر خرم‌آباد با حضور هنرمندانی چون ایرج رحمان‌پور، فرج علی‌پور، محمد باجلاوند، غلام سبزعلی، بردیا مهرآرا، حامد فیضیان، امیررحمان خسروی، بهمن اسکینی، فضل اله صفاری، مهران غضنفری و رهام خورشیدوند آغاز کرده است. این جشنواره از ۲۲ تا ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ با اجرای گروه‌های موسیقی مختلف در فضای باز محوطه باغ گلستان قلعه فلک الافلاک خرم آباد برگزار می‌شود.

    مردمان لرتبار هر روز از ساعت ۱۹:۰۰ خود را به باغ گلستان می‌رسانند و تا ساعت ۲۴:۰۰ شاهد اجرای گروه‌های مختلف هستند. در جشنواره موسیقی لری، قرار است چهره‌های شناخته شده‌ای از موسیقی لرستان به اجرای برنامه بپردازند. در شب‌های گذشته ایرج رحمانپور و فرج علیپور که از اسطوره‌های موسیقی لرستان به شمار می‌روند، در اجراهایی مجزا برنامه‌هایشان را برای مردمان لرتبار به صحنه بردند.

    ایرج رحمانپور در میان مردمانِ زاگرس‌نشین، به لقبِ «حنجره‌ی زخمی زاگرس» معروف است. او بیش از چهل سال فعالیت هنری داشته و با آوازهایش و خلق ملودی‌های ناب تحولی ویژه در موسیقی لری و لکی ایجاد کرده است.

    همچنین فرج علیپور از اسطوره‌های کمانچه نوازی در موسیقی ایران به شمار می‌رود و کمانچه نوازی‌های او برای همیشه در حافظه تاریخی موسیقی ایران و لرستان باقی خواهد ماند.

    مراسم افتتاحیه جشنواره موسیقی لری ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ و با حضور سید موسی خادمی استاندار لرستان، حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و در میان استقبال با شکوه مردم لرستان برگزار شد.

    استاندار لرستان درباره‌ی برگزاری جشنواره موسیقی لری می‌گوید: «بدون هیچگونه تعصبی اعتقاد دارم لُرستان و خرم آباد می تواند به عنوان مرکز و محور هم افزایی قوم لُر ایفای نقش کند. برگزاری این جشنواره علاوه بر هم افزایی بیشتر استان‌های لُرنشین کشور، موجب ایجاد انگیزه در هنرمندان و شادی و نشاط در سطح جامعه می شود. امیدواریم این جشنواره در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به شادی مردم کمک کند؛ هنرمندان بیایند و هنر خود را عرضه نمایند و انتظار از مسئولان و دولتمردان می‌رود که این عزیزان را حمایت کنند. یک دقیقه شادی مردم با وجود مشکلات و دغدغه های فراوان بویژه مشکلات اقتصادی که دارند برای ما غنیمت است.»‌

    حجت الاسلام حمید رضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان که متولی اصلی برگزاری این رویداد هنری است، می‌گوید: «مردم بهترین مشوقان اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری طی چند سال اخیر در استان بوده‌اند که همواره با حضور گسترده‌ی خود موجب دلگرمی ما بوده و هستند. جشنواره موسیقی لری به پیشنهاد استاندار لرستان شکل گرفت و دو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان مجری این رویداد فعالیت دارند و نزدیک به ١٠ اداره کل و سازمان دیگر در برگزاری آن همکاری کرده‌اند.»‌

    حجت الاسلام حنان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این فرموده‌ی مقام معظم رهبری (مدالظله العالی) که فرموده‌اند «هر تفکر و اندیشه‌ای اگر می‌خواهد ماندگار باشد باید در قالب هنر قرار بگیرد و در غیر این صورت نه تاثیر گذار است و نه ماندگار»، تصریح می‌کند: انسان یعنی اندیشه و هر اندیشه‌ای اعم از اقتصادی، علمی، سیاسی، دینی و … چنانچه در همراهی با هنر باشند و از قالب هنر بهره ببرند از ماندگاری و تاثیر بیشتری برخوردار خواهند بود. هنر موسیقی یکی از کامل ترین و رساترین هنرها، در جهت ماندگاری اندیشه و تفکر است.

    جشنواره موسیقی لری برای گرامی‌داشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور یازده استان لرنشین کشور؛ اصفهان، ایلام، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، همدان، کهکیلویه وبویر احمد، فارس، قزوین، لرستان و مرکزی برگزار می‌شود. ۶۰ خواننده  و ۴۰۰ هنرمند در اجرای پنج روزه‌ی این جشنواره مشارکت دارند.

    در جریان برگزاری جشنواره موسیقی لری، هر شب در باغ گلستان و در هنگام اذان مغرب، برنامه‌های هنری متوقف و نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین حنان برگزار می‌شود.

  • برچسب‌ها:, , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب