آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۷ شهر۱۳۹۵
  • حسن سالم كمانچه نواز خاندان سالم

    هنر و موسيقي تبلور رشد، شكوفايي و جاري بودن خلاقيت در روح و روان يك ملت است كه پيوسته مانند رود سِيمَره جاريست؛ كم آب مي شود ولي هرگز نمي خشكد.
    علی اکبر شکارچی ، نوازنده کمانچه و  عضو هیئت مدیره کانون نوازندگان سنتی یادداشتی پیرامون تجلیل از یکی از نوازندگان کمانچه استان لرستان نوشته و این موفقیت را به وی تبریک گفته است. در ادامه یادداشت علی اکبر شکارچی آمده است:

    تلفني باخبر شدم در يك گردهمايي با حضور : هنرمندان، هنردوستان، خبرنگاران، استاندار، فرماندار، امام جمعه لرستان، طي مراسمي از نخبه گان استان در هر رشته هنري تجليل به عمل آورده اند. در رشته موسيقي در تكنوازي كمانچه، آقاي حسن سالم نوه خلف استاد برجسته كمانچه، همت علي سالم و فرزند استاد زمانه، زنده ياد حسين سالم، به عنوان جوان برتر، انتخاب و از ايشان تجليل گرديد.

    ضمن تبريك صميمانه به حسن سالم و سپاس از اقدام و انتخاب مسئولان محترم فرهنگي استان لرستان، شنيدن اين خبر مرا كه عمري كمانچه مي نوازم و خود را مديون استادان هم استاني ام از جمله خانواده سالم مي دانم؛ آنچنان به شوق آورد كه دو روز، ذهن مرا به خود مشغول كرد.

    اين شوق ۵/۵ صبح مرا واداشت تا دست به قلم ببرم و اين چند خط را براي ايشان و جوانان سرزمين نخبه پرور لرستان و همه زاگرس نشينان بنويسم.

    هنر و موسيقي تبلوُر رشد، شكوفايي و جاري بودن خلاقيت در روح و روان يك ملت است كه پيوسته مانند رود سِيمَره جاريست؛ كم آب مي شود ولي هرگز نمي خشكد. اين خلاقيت مدام به گُل مي نشيند و مي پژمُرد همانطور كه رود كشكان بي مهابا گاه آرام و گاه خروشان مي رود.

    بيمارگونه مي شود ولي با دليري و سرفرازي، سلامت خود را باز مي يابد؛ همانطور كه رود سِزار، گاه گِل آلود مي شود و گاه زلال؛ به زلالي چشمان كبك كوهي.

    در هيچ دوره اي از تاريخ موسيقي ايران، دوره اي را نمي توان يافت كه اينچنين در سرزميني كمانچه نوازي از ايلات و عشاير، روستاها گرفته تا شهرهاي آن، مانند يك بيماري مُسري همه مردم را گرفتار كند. اين بيماري، بيماري عشق است.

    عشق مُسريست و هيچ وسيله را بهتر از موسيقي نمي توان يافت كه آتش عشق بر جان يك ملت بزند. سرچشمه و زايشگاه مهر، عشق، ايمان، مذهب، خلاقيت و موسيقي، همه و همه در جايگاهي از جسم اين اشرف مخلوقات نهفته است كه يكي آنرا در نيمكره راست مغز و يكي در قلب انسان و يكي در روح و روان بشر مي دانند. ولي هرجا كه باشد، سرچشمه اش مكان و نيروي دروني برتر است كه به دليل تقدس، عظمت و شكوهشان همه آنرا در آسمانها جستجو مي كنند.
    مولانا مي فرمايد :
    بر جِه ز خواب و بنگر صبحي دگر دميده                 جويان و پاي كوبان از آسمان رسيده

    صبح دگر، خلاقيت است و خلاقيت جلوه اي از عشق، كه صبح شما را با تصويري، صدايي يا كلامي جديد پر شوق و پر اميد، روشن مي كند.

    من باور مي كنم و شما هم باور كنيد؛ صبحي دگر دميده، هرچند اين صبح آنچنان ابريست كه انسان را به عصيان عليه انسان و خدا واميدارد.

    اي مردم، اي جوانان، سپاس گوي جاري شدن ذوق و خلاقيت و عشق در سرزمين تان باشيد كه پيوسته، صداي كمانچه از هر خانه شما را به مهر مي نوازد.

    موسيقي را فقط وسيله تفريح و خوشگذراني هاي زودگذر ندانيد كه هر نداي جديد پيامي است از آسمان كه هر نوازنده با روح و روان خود آنرا به گوش و جان تشنه شما مي رساند.

    بهترين فريادرس و امن ترين پناهگاه در شرايط سخت، هميشه موسيقي بوده است. شما به خواستگاه كليه ترانه هاي سرزمين تان نگاه كنيد؛ هيچ نغمه و ترانه اي نيست كه براي بهتر زيستن و براي بهتر عبور كردن انسان از مشكلات خلق نشده باشد.

    من چه بگويم؟ هرچه بگويم شما مي دانيد، من از چه تعريف كنم؟ از كمانچه نوازان، سُرنا و دُهُل نوازان ، خوانندگان، شاعران، نويسندگان، داستان سرايان،فيلم سازان، عكاسان، بازيگران تئاتر، پژوهشگران، سازندگان كمانچه و سُرنا، شما همه و همه را در اين سرزمين نخبه پرور براي رشد و شكوفايي يك ملت به القوه در اختيار داريد. كه حسن سالم قطره ايست در درياي مرواريدگون سرزمينمان.

    اي مسئولان فرهنگي و اجتماعي كه براي دوره اي بعنوان متولّي و نگاهبان شكوفايي هنر اين سرزمين منصوب مي شويد، نگذاريد حاصل تلاش اين عزيزان كه از آسمان مي رسد مثل گَرد خرمن، باد به يغمايش برَد.
    فردوسي: مسئوليت و وظيفه هر انسان در هر پست و مقامي را در يك بيت تمام كرده است :
    نبايد كه يزدان چو خواندت به پيش                   روان تو شرم آرد از كار خويش

    استعداديابي، پرورش و باروري و مراقبت، پيوسته از هنر و هنرمندان به گردن شماست؛ آنچه تا به امروز سربلندي موسيقي كشور و منطقه را موجب گرديده، كه حسن سالم نمونه كوچكي از آن است. اگر انصاف دهيم حمايت خانواده ها و فرهنگ دوستان بوده است؛ كه بي هيچ حمايت دولتي، سرفرازي موسيقي كشور را موجب گرديده اند.

    هنرمندان از آنچنان مناعت طبع، سرفرازي و غروري برخوردارند كه خود را فرمانرواي سرزمين خود مي دانند. نگذاريد مشكلات اقتصادي و اجتماعي ،اين اميران بالقوه را زمين گير كند.

    در خاتمه باز هم سپاس عميق خود را از مسئولان برگزاري اين مراسم بر زبان و بر قلم مي آورم.

    همچنين اينجانب ،خود و كليه كمانچه نوازان لرستان و ايران را در شادماني انتخاب “حسن سالم” شريك مي دانم؛ باز هم مي دانم حسن سالم هم همانطور كه خود بر زبان آوردند، موفقيت خود را مديون همه كمانچه نوازان سرزمين خود مي داند و سپاس گويان قدرشناس خانواده موسيقي كشورش بوده و خواهد بود.

    با سپاس فراوان برای افتخار آفرينی كمانچه نوازان لرستان

  • برچسب‌ها:, , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب