آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۰ ارد۱۳۹۷
  • حسن گلپایگانی تحت مراقبت پزشکان قرار گرفت

    بیست‌یکمین نشست آواز با بررسی بحث «خودآموختگی در آواز ایرانی» و همچنین اجرای هنرمندان موسیقی ایرانی در فرهنگسرای ارسباران در حالی برگزار شد که «حسن گلپایگانی» – مهمان اصلی این برنامه- ساعتی قبل از برگزاری برنامه به اورژانس یکی از بیمارستان‌های تهران رفت و تحت مراقبت‌های پزشکان قرار گرفت و در غیبتِ او، برنامه با دشواری به اجرا درآمد.
    در ابتدای این برنامه «علی انصاری»، آوازی سه‌گاه ارایه داد و در ادامه، یکی از شاگردان برگزیدۀ کلاس‌های حسن گلپایگانی – مهدی ستایش‌مهر- که از دزفول آمده بود، آوازی در ابوعطا خواند و علی خرمی با تار او را همراهی کرد.
    در ادامه «مرتضی غزنوی» درباره‌ِ «خودآموختگی در آواز ایرانی» صحبت و با خودآموختگی در آواز مخالف بود و بر تکرار مداوم ردیف آوازی در نزد هنرجو و حتی کسی که به مرحله آوازخوانی ارتقا پیدا کرده اعتقاد مبرم داشت.
    شیرازی اما توضیح داد که منظورش از خودآموختگی به هیچ عنوان دوری از ردیف موسیقی آوازی نیست. بلکه اساساً خودآموختگی را مختص بعد از تکمیل ردیف می‌داند و شامل بهره‌مندی از تکنوازی استادانی همچون جلیل شهناز، مرتضی محجوبی و حسن کسایی به همراه آثار استادان بزرگ آواز و مشخصاً قدما و برخی خوانندگان رادیو در سال‌های دور می‌داند که هنرجو می‌بایست مطالب مهم و دقایق و ظرایفی را از روی آثار این بزرگان به کارش بیفزاید.
    در میانه بحث نیز علی رستمیان آوازخوان و مدرس پیشکسوت آواز وارد بحث شد و گفت: «با این توضیح به نظر می‌رسد هر دو شما در یک نکته تفاهم دارید و در واقع می‌خواهید یک حرف واحد را بیان کنید. غزنوی اما همچنان بر تکرار چندین و چندبارۀ ردیف به ویژه روایت استاد عبدالله دوامی در نزد هنرجو در طی سالیان متمادی تأکید کرد. این بحث با ارائه چند دیدگاه دیگر توسط حاضران در پنل ادامه یافت.»‌
    در ادامه مسیح سام خانیان (آوازخوان) به همراه علیرضا امیدی (تارنواز)، فرشید فرهمند (ویولون) و میلاد حیدری (تمبک) روی صحنه آمدند. این خواننده آوازش را در ابوعطا خواند و تصنیفی را هم پایان‌بخش اجرایش قرار داد. سپس نوبت به اجرای گروه هگمتانه رسید که از شهر همدان به نشست آیین آواز آمده بود. نوین خوش نوا خواننده و نوازنده عود، به همراه محمد ثابت راد (سرپرست گروه و تارنواز)، بهروز محمدی (ویولون) و حمید زارعی (تمبک) ارائه کنندگان این اجرا بودند.

    خوش نوا آوازش را در بیات ترک خواند در ادامه گوشه‌های دوگاه و حصار را عرضه کرد. دو تصنیف نیز که یکی در بیات ترک و دیگری در دستگاه شور اجرا شد از بخش‌های مختلف برنامه گروه هگمتانه بودند. امیر مداح (خواننده) و حسن علی نژاد (سه تار نواز) اعضای گروه بعدی بودند که به طور ناگهانی و در خلال برنامه جایگزین حسن گلپایگانی شدند. مداح از خوانندگان قدیمی رادیو و تلویزیون آوازش را در چهارپاره ابوعطا ارائه کرد و تصنیفی ساخته خودش هم پایان بحش این اجرا بود.
    در پایان علیرضا معینی مجری برنامه اعلام کرد که بیست و دومین نشست آیین آواز از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۲۹ خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد

  • برچسب‌ها:, , , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب