آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۸ آذر۱۳۹۵
  • درمان افسردگی با موسیقی

    براساس تحقیقی که کارشناسان آمریکایی انجام داده‌اند، موسیقی در درمان برخی ‌از بیماری‌های روانی، از جمله افسردگی، میگرن، سردردهای عصبی و اضطراب مؤثر است.

    «موسیقی درمانی» یکی از روش‌های علمی است که در معالجه برخی از بیماری‌های یاد شده نقش بسزایی دارد و استفاده از این نوع درمان در اروپا و آمریکا کاملا جا افتاده است.
    صاحب‌نظران و کارشناسان موسیقی معتقدند: احساسات و هیجانات می‌توانند در انسان تاثیر گذاشته و او را از غمگینی به نشاط و از خشونت به آرامش سوق دهد.

    برپایه این تحقیق اوج انتقال احساسات و تاثیرات در موسیقی نهفته است و یک موسیقی واقعی و خوب می‌تواند بر لایه‌های وجودی فرد اثر گذاشته و به زندگی انسان معنا و جهت ببخشد. بنابر همین گزارش، برای اینکه موسیقی اثر درمانی مؤثری داشته‌باشد، باید به سراغ موسیقی شرق برویم.

    همچنین براساس تحقیقات صورت گرفته دیگری در مراکز درمانی ایران درخصوص موسیقی درمانی، موسیقی سنتی‌ اثرات مطلوبی در درمان بیماری‌های روحی و روانی دارد.
    موسیقی درمانی در کشورهای غربی مانند اروپا و آمریکا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بزرگترین انجمن موسیقی درمانی در کشور آمریکا فعالیت گسترده‌ای در این زمینه دارد.

    در این کشورها متخصصان موسیقی درمانی که طی دوره چهار ساله مدرک عالی این رشته را کسب کرده‌اند در مراکز درمانی، بخش روان درمانی بیمارستان‌ها و مطب‌های خصوصی فعالیت می‌کنند.

    این تحقیق درخصوص حالات روحی انسان در زمانی که موسیقی نواخته می‌شود، آورده ‌است: سازهای سنتی حالت معنوی و الهی در انسان ایجاد می‌کند و به این علت، اثر موسیقی اصیل که تمام وجود انسان‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، آرامشی به انسان می‌بخشد که بی‌نظیر است. براساس یافته‌های این تحقیق  افرادی که بعد از عمل جراحی برایشان موسیقی پخش می‌شد در هنگام درد تحمل بیشتری دارند.

    همچنین کسانی که پس از عمل جراحی به موسیقی گوش می‌دهند، جهت تسکین درد خود کمتر تقاضای مسکن دارند و آستانه تحمل درد در آنها افزایش می‌یابد.

    موسیقی درمانی با هر نوع موسیقی گوش دادن متفاوت است و باید دقت کرد چه نوع موسیقی برای حالت روحی اشخاص خوب بوده و از شنیدن چه نوع موسیقی باید پرهیز کنیم. گوش دادن به یک موسیقی خوب می‌تواند حالات روحی یک شخص را تغییر داده و او را در تمام طول روز شاد کند و موسیقی‌های تند حتی می‌تواند حالات پرخاشگری در جوانان ایجاد کند و هیجان آنان را افزایش دهد.

  • برچسب‌ها:, ,
  • نظرات درباره این مطلب