آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۹ بهم۱۳۹۶
  • شصتمین دوره‌ی جایزه‌ی گرمی با اتحاد هنرمندان موسیقی علیه ترامپ

    شب گذشته شصتمین مراسم اهدای جوایز گرمی در سالن مدیسن اسکوئر گاردنِ شهر نیویورک برگزار شد و به سیاقِ تمامِ برنامه‌های هنری در سال‌های اخیر، جو ضد ترامپ بر آن حاکم؛ اما برگزاری مراسم معتبرترین جایزه‌ی موسیقی امریکا که به آن اسکار موسیقی می‌گویند، با اتفاقات هیجان‌انگیزی همراه بود و شامل اجراهای زنده‌ی متعدد. دیشب هنرمندانی چون التون جان، استینگ، پینک، لیدی گاگا، گروه یوتو، کشا، برونو مارس و کندریک لامار روی صحنه رفتند و لوئیس فانزی و ددی ینکی خواننده های لاتین تبار نیز ترانه رکورد شکن خود «دسپاسیتو» را اجرا کردند. شب گذشته اما نامِ هیچ هنرمندی ایرانی در میان نامزدها و منتخبان حضور نداشت؛ اگرچه در تاریخ ۶ دهه‌ای این رویداد، هنرمندان بزرگی چون محمدرضا شجریان، کیهان کلهر و حسین علیزاده نامزد دریافت این جایزه شده‌اند و سال گذشته نیز جایزه‌ی گرمی بهترین آلبوم موسیقی جهان در حالی به آلبوم Sing Me Home  اثرِ یویوما رسید که «کیهان کلهر» کمانچه نواز ایرانی یکی از نوازندگان آن بود، امسال این اتفاق رخ نداد؛ اما برگزاری مراسم «گرمی» اما بارِ‌ دیگر بهانه‌ای شد برای نشان دادنِ اتحادِ هنرمندان علیه ترامپ. بسیاری از خوانندگان مشهور آمریکایی در یک فیلم از پیش ضبط شده، بخش‌هایی از کتابِ «آتش و خشم؛ درون کاخ سفید ترامپ» که به تازگی منتشر شده و جنجال‌های بسیاری نیز آفریده را خواندند. از جمله‌ی این چهره‌ها می‌توان به «جان لجند»، «شر» و «اسنوپ داگ» اشاره کرد.

    اما شصتمین دوره در حالی به پایان رسید که همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، برونو مارس و کندریک لامار، ستاره‌های بدون منازع این رویداد شدند. مارس در کل توانست ۶ جایزه و لامار ۵ جایزه را به دست آوردند. اثرِ «برونو مارس» در بخش‌های بهترین آلبوم، بهترین رکورد و بهترین ترانه‌ی سال انتخاب شد. «مارس»، «جادوی ۲۴ قیراطی» را در سالِ ۲۰۱۶ منتشر کرد و قطعه با چنان استقبالی همراه شد که او نام آلبومش را نیز همین گذاشت. این البته اولین بار نیست که این موزیسینِ ۳۳ ساله این جایزه را کسب می‌کند؛ پیش از این نیز در سالِ ۲۰۱۶ توانسته بود با همکاری مارک رانسون، برنده بهترین ضبط سال با آهنگ Uptown Funk شود. شصتمین دوره اما با سومین اثری که به طور رسمی به بازار منتشر کرده است – جادوی ۲۴ قیراطی- برای او درخشش دیگری داشت و توانست از سدِ خوانندگانِ مطرحی چون «کندریک لامار»، «لوییس فونسی» و «ددی یانکی»، «جی. زی» و «لرد» بگذرد. «برونو مارس» همچنین چهارمین تندیس «گرمی» ۲۰۱۸ خود را در بخش اجرای R&B دریافت کرد.

    شبِ گذشته همچنین جایزه بخش بهترین اجرای راک به «لئونارد کوهن» فقید رسید. این اثر آخرین مجموعه‌ای بود که از او منتشر شد و به نظر می‌رسد که آهنگساز و خواننده‌ی فقید در آن برای بسیاری از پرسش‌هایش پاسخی یافته است. او در این اثر انسان، رنج‌ها، شادی‌هایش و تناقضی که در زندگی جاری است را بارِ دیگر به تصویر کشیده است؛ اما با قطعیتی بیشتر از آثارش. این ترانه شاید یکی مهمترین ترانه‌های کوهن است. بیانیه‌ای درباره آفرینش: «عاشقی در داستان خواهد بود/ داستان اما همان است/ لالالی برای رنج‌ها/ و تناقضی برای سرزنش / این در کتاب مقدس گفته شده/ و ادعایی بیهوده نیست/ تو تاریک‌ترش می‌خواهی/ ما شعله را کشتیم.»  این جایزه اما برای او لابد دیگر اهمیتی ندارد؛ آن زمان که زنده بود، وقتی خبرنگار مجله رولینگ استون از کوهن پرسید: «دوست داری مردم پس از مرگت درباره آثار تو چه چیزی را به یاد بیاورند؟ » جواب داد: «زن باپ هوپ از او پرسید در کجای جنگل دوست داری دفن شوی، او پاسخ داد چه اهمیتی دارد؟ من هم همین نظر را دارم آثار من زندگی و تجربه‌های من است.»

    گروه مشهور «رولینگ استونز» هم از گروه‌های قدیمی بود که در اسکارِ موسیقی امریکا، توانست در بخش بهترین آلبوم بلوز سنتی برنده شود و افتخارِ دیگری برای گروهی رقم زد که رتبه‌ی چهارم را از میان «صد هنرمند برتر تاریخ» در مجله‌ی «رولینگ استون» را به دست بیاورد. این گروه تاکنون ۲۵۰ میلیون نسخه آلبوم فروخته است.

    شبِ گذشته «گرمی» بهترین ترانه برای رسانه‌های تصویری به موسیقی فیلم «لالالند» اعطا شد. انتخابِ «سرزمین رویایی» در سالِ ۲۰۱۶ نویسندگی و کارگردانی دیمین شزل که توانست تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم غیر ابرقهرمانی و غیر انیمیشنی در سال ۲۰۱۶ بشود، نشان داد که موفقیت‌های این اثر تمامی ندارد. آلبوم موسیقی این فیلم که توسط جاستین هورویتز ساخته شده است در دو آلبوم مختلف در دسترس است. نکته جالب در مورد این آلبوم این است که آهنگ همان‌طور که در فیلم خوانده می‌شوند در آلبوم قرار گرفته‌اند. برای مثال در نسخه‌ای از ترانه شهر ستاره‌ها که رایان گاسلینگ و اما استون آنرا با هم می‌خوانند صدای خنده این دو به وضوح در آهنگ شنیده می‌شود.

    اما جایزه‌‌ی بهترین اجرای تک‌نفره پاپ  به «اد شیران» رسید. خواننده‌ای که توانست با «شکلِ تو» بدرخشد. دیگر رقیبان او در این بخش «کلی کلارکسون»، «کشا»، «لیدی گاگا» و «پینک» بودند، او همچنین در بخش بهترین آلبوم پاپ ووکال هم توانست هنرمندانی چون «کلد پلی»، «لانا دل ری»، «ایمجین دراگونز»، «کشا» و «لیدی گاگا» را شکست دهد و جایزه‌ی این بخش را دریافت کند. ادوارد کریستوفرِ انگلستانی، تاکنون سه آلبوم منتشر کرده است، اما بسیاری از آثارش توانسته موفقیت‌های بسیاری به دست آورد و از جمله‌ی آنان  «بلند بلند فکر کردن» است که در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه آهنگ سال و بهترین اجرای تک نفره پاپ از جشنواره گرمی شد؛ اما «شکل تو» که دیشب توانست برای او اتفاقِ خوشِ دیگری رقم زند، در زمانِ انتشار توانست ۱۲ هفته در رتبه ۱ جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد قرار بگیرد. موزیک ویدیوی آن نیز در ۹ ماه به بیش از ۲٫۳ میلیارد بازدید در یوتیوب دست یافت. این اثر در ۱۰ مارس ۲۰۱۷ دارای حدود ۹ میلیون پخش روزانه در این برنامه شد. این خواننده، آهنگساز و تهیه‌کننده‌ی نامدار انگلیسی در سری جدید  Game of Thrones نیز به عنوان بازیگر حضور دارد.

    در بخش گروهی پاپ، ترانه «هنوز حس‌اش می‌کنم» کاری از «پرتغال. آدم‌» به عنوان برنده انتخاب شد و جایزه بخش بهترین اجرای متال نصیب «ماستودون» خواننده «نفرین سلطان» شد و در بخش بهترین ترانه راک، ترانه «بدو» اثری از «فو فایترز» به عنوان برنده اعلام شد. «درکی عمیق‌تر» کاری از گروه «The War on Drugs» برنده «گرمی» بهترین آلبوم راک شد.  جایزه بهترین اجرای سنتی این سبک موسیقی هم به «استخوان قرمز» چایلدیش گاکبینو رسید. در بخش بهترین ترانه R&B هم، «من این شکلی‌ام» کاری از «برونو مارس»، به عنوان برنده «گرمی» برگزیده شد. در بخش بهترین آلبوم R&B، نام «جادوی ۲۴برونو مارس باز هم درخشید. جایزه بهترین آلبوم سبک معاصر شهری به «پسر ستاره‌ای» از «ویک‌اند» رسید  و «کندریک لامار» موفق شد «گرمی» بهترین اجرای رپ را با «فروتن» از آن خود کند. او همچنین با ترانه «وفاداری» که با «ریحانا» همخوانی کرده بود، جایزه بهترین اجرای «رپ / سونگ» را به دست آورد. «لامار» در بخش‌های ترانه و آلبوم رپ هم «گرمی» ۲۰۱۸ را به نام خود زد.

    جایزه بخش بهترین اجرای تک‌نفره و بهترین ترانه کانتری به «کریس استپلتون» تعلق گرفت. جایزه اجرای گروهی کانتری هم نصیب «لیتل بیگ تاون» شد. «استپلتون» در بخش بهترین آلبوم کانتری هم برنده شد. اثر برگزیده او «از یک اتاق: ‌جلد اول» نام دارد.

    در بخش موسیقی نیو ایج،‌ «پیتر کیتر» با «رقص روی آب» جایزه «گرمی» بهترین آلبوم را به خود اختصاص داد. «آلبوم «رویاها و خنجرها» از «سیسیل مک‌لورین سالوانت» به عنوان برنده بحش بهترین آلبوم ووکال جز معرفی شد و جایزه بهترین آلبوم بین‌المللی جز، نصیب «تولد دوباره» بیلی چایلدز شد. تندیس «گرمی» بهترین آلبوم جز لاتین را تریوی «پابلو زیگلر» با «تنگوی جز» به خانه برد و «شکیرا» موفق شد جایزه بهترین آلبوم پاپ لاتین را برای «ال دورادو» از آن خود کند.  و جایزه بخش بهترین موزیک ویدیو به «فروتن» کندریک لامار رسید

  • برچسب‌ها:, , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب