آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۹ اسف۱۳۹۶
  • شعرخوانی شمس لنگرودی در کنسرت «ساکن روان»

    کنسرت گروه «ساکن روان» در اولین برنامه از سلسله رویدادهای «موسیقی تجربه» در برج آزادی تهران روی صحنه رفت و روایتی مدرن از اشاعار معاصر ایران را ارائه داد.

    مقطعات بر عهده بصیر فقیه نصیری (نوازنده پیانو) و احسان بیرقدار (خواننده) بوده و علی جعفری‌پویان و یگانه حسینی‌نیا (ویولن)، سهراب برهمندی (ویولا)، نگار نوراد (ویولنسل)، شقایق صادقیان (فلوت) و سهیل فقیه نصیری (گیتار الکتریک) نیز نوازندگانی بودند که «ساکن روان» را در این اجرا همراهی کردند.

    کنسرت با اجرای قطعه «بدرود» با شعری از احمد شاملو آغاز شد و در ادامه نیز خوانشی متفاوت از شعر «انسان» م.آزاد ارائه شد. موسیقی «ساکن روان» به لحاظ هارمونی مدرن است به همین جهت شاید با عادت شنیداری مخاطبان کمی تفاوت داشته باشد؛ فقیه نصیری و بیرقدار در این فرم، تلاش کرده‌اند به یک بیان شخصی برسند که برای مخاطبان جدی‌تر موسیقی، قابل پذیرش باشد.

    دو قطعه بعدی این اجرا نیز به اشعار شاملو و م. آزاد اختصاص داشت؛ «بی تو خاکسترم» و «به تو بگویم» عناوین این دو قطعه بودند. شعر مدرن به لحاظ وزن، طول ابیات و ریتم با ترانه متفاوت است و به همین جهت آهنگسازی و موسیقی‌نوشتن برای این نوع خاص شعر که بتواند مخاطب را نیز با خود همراه کند، کار ساده‌ای نیست. «ساکن روان» در واقع به دنبال ایده‌هایی رفته تا بتواند فضای این نوع شعر مدرن را به خوبی منتقل کند.

    در ادامه این اجرا، به دعوت احسان بیرق‌دار، شمس لنگرودی شاعر نامدار روزگار ما روی صحنه آمد و شعر «بهاریه» خود را همراه با بداهه‌نوازی پیانو بصیر فقیه‌نصیری برای مخاطبان کنسرت خواند.

    «بر سرمای درون» با شعری از احمد شاملو، «زنده باد بال خدا» با شعری از شمس لنگرودی و «اما اگر بهار نیاید» با شعری از منوچهر نیستانی عناوین قطعاتی بودند که در ادامه برای حاضرین در برج آزادی تهران به اجرا در آمد. بیرق‌دار پس از اجرای این قطعات گفت: «باید از گروه «موسیقی تجربه» به دلیل ایجاد یک حرکت تازه در موسیقی ایران تشکر کنم و امیدوار هستم در ادامه جریان ارزشمند حمایت از موسیقی‌های مستقل و جدی ادامه پیدا کند»

    «میوه‌های ملال»، «بادها»، «چنین یگانه که خواهد بود؟»، «آرام باش» و «جهانی در آرامش» نیز در ادامه اجرا شد تا اجرای اسفندماه ساکن روان در برج آزادی به پایان برسد.

    «موسیقی تجربه» حرکتی تازه در عرصه موسیقی ایران است که تلاش می‌کند برای اجرای زنده آثار ارزشمند و غیرتجاری زمینه لازم را فراهم کند. این گروه در تمام ژانرهای موسیقی در پیِ تحقق این امر است تا به سهم خود برای ارتقای دانش موسیقایی در میان تماشاگران و ارتقای کیفیت هنریِ موسیقی گام بردارد. بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دفتر موسیقی در این راه، «موسیقی تجربه» را حمایت می‌کنند.

    اجراهای «موسیقی تجربه» در اسفند ماه با اجرای روز ۲۴ اسفند «هوشیار خیام» و «بابک کوهستانی» در تالار رودکی تهران به پایان می‌رسد.

  • برچسب‌ها:, , , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب