آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۲۳ فرو۱۳۹۷
  • مراسم تشییع پیکر زنده یاد بزرگ لشگری آهنگساز و نوازنده‌

    مراسم تشییع پیکر زنده یاد «بزرگ لشگری» –آهنگساز و نوازنده‌ی پیشکسوت موسیقی ایرانی- که چند روزِ پیش در سنِ‌۹۵ سالگی دارِ‌ فانی را وداع گفت؛ صبح امروز در تالار وحدت تهران با حضورِ تعدادی از هنرمندان و مسوؤلانِ موسیقی برگزار شد. در این مراسم «محمد معتمدی» – خواننده‌ی موسیقی سنتی ایران- قطعه‌ای را به یادِ ایشان اجرا کرد.

    در ابتدای این مراسم «حمیدرضا نوربخش» -مدیرعامل خانه موسیقی- از سوگِ مردی گفت که نامِ پرمعنایی داشت: «کلمه‌ی «بزرگ» شایسته‌ی انسان فرهیخته و ارزشمندی چون مرحوم بزرگ لشگری بود. او در سال‌های متمادی، فعالیت‌های بسیار ارزشمندی را در عرصه‌ی نوازندگی و آهنگسازی در رادیو انجام داد و تمامی آثارش به دلِ مخاطبان نشست. او به خاطرِ سال‌ها فعالیتش در عرصه‌ی موسیقی،‌ نامی آشنا برای تمامی علاقه‌مندانِ به هنر بود؛ او اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وظیفه‌ی دیگری نیز برای خود تعیین کرد، برای مرحوم «لشگری» همواره اشتغالِ جوانان دغدغه‌ بود و در زمینه‌ی کارآفرینی و اشتغال‌زایی کارهای بسیاری انجام داد که نتیجه‌اش خدماتِ قابلِ توجهی بود که بسیاری به آن واقف هستند.»

    نوربخش اما از مساله‌ی دیگری نیز سخن گفت و آن هم‌گرایی میانِ‌ هنرمندانِ موسیقی بود: «او از جمله هنرمندانی بود که با یک اشتیاق زایدالوصف همواره جوانه‌های امید را در موسیقی این کشور پرتوافکنی می‌کرد و به هنرمندان جوان این عرصه تا آنجا که در توان بود، کمک می‌کرد.»

    به خاطر تمامِ‌ اینهاست که به قولِ‌ نوربخش اگرچه جسمِ‌ او دیگر نیست؛ اما آرمان‌هایش همچنان وجود دارد و مجموعه‌ای که تحت نظر ایشان به فعالیت مشغول است، به کارش ادامه خواهد داد.

    در ادامه‌ی این مراسم؛ «سید محمد میرزمانی» – رییس هیأت مدیره خانه موسیقی- نیز در رثای او گفت: «مردان بزرگ و نامور جایگاه خاصی در تمدن ایران بزرگ دارند و من بر این باورم تمدن ایران قطعاً بر پایه حضور افرادی چون بزرگ لشگری بنا شده که در حوزه‌های مختلف هنری مشغول به کار و فعالیت هستند. به هر ترتیب به نظر می‌رسد ما در حال از دست دادن این ستارگان درخشان تمدن ایران هستیم که جایگاه و جایگزینی برای آنها دیگر وجود ندارد.»

    او اظهار امیدواری کرد با آمدن «علی ترابی» به مقامِ مدیریت دفتر موسیقی و همکاری خانه‌ی موسیقی، چهره‌هایی چون لشگری بیش از پیش به جامعه معرفی شوند: «حالا بیش از هر زمان دیگری اثر تولید می‌شود؛ اما جای خالی نغمات جاودان موسیقی را به درستی می‌توان تشخیص داد و باید برای آن کاری کرد.»

    میرزمانی در پایان اظهار امیدواری کرد که: «هرکس از این دنیا می‌رود، بزرگ از دنیا برود.»

    اما «علی مرادخانی» -مدیر موزه موسیقی- نیز دیگر سخن‌رانِ این مراسم بود: «خیلی متأسفم که در شرایطی هستیم که یکی از بزرگان موسیقی را از دست دادیم؛ به همین جهت خدمت شما عزیزان توصیه می‌کنم که همیشه بدون هیچ دلیلی پیش یکی از بزرگان بروید و با او درباره مسائل مختلف موسیقی نشست و برخاست کنید. جناب بزرگ لشگری از جمله هنرمندانی بود که هر وقت از کار خسته می‌شدم، به بهانه‌ای پیش او می‌رفتم؛ او انسانی متوکل بود که کارهای شایسته و بزرگی را انجام داد. بیشترین دغدغه او، توجه به جوانان و نشر دانش میان آنها بود و چقدر خوب آثاری که او از خود بر جای گذاشت، این‌چنین مورد تحسین مردم قرار گرفته است. ما باید قدردان عمر پربرکت این هنرمند باشیم.»‌

    «حسام ساختیانچی» -نوه مرحوم بزرگ لشگری- نیز به این مساله اشاره کرد که وصیت‌نامه‌ی جدش پر از آغاز است:‌ «در این وصیتنامه به همه نسبت به تشویق، ترویج، مهرورزی، هدف خانوادگی و بسترسازی برای جوانان تأکید زیادی داشت که امیدوارم بازماندگانش بتوانند ادامه‌دهنده راه او باشند.»

    علی مرادخانی، سید محمد مجتبی حسینی، محمد منتشری، میلاد کیایی، بردیا صدرنوری، ناصر ایزدی، فاضل جمشیدی، محمد معتمدی، داود گنجه‌ای، بهرام گودرزی، علیرضا پورامید، شهرام صارمی، سید محمد میرزمانی و علی ترابی، از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند. مراسم یادبود زنده یاد بزرگ لشگری روز شنبه ۲۵ فروردین از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.

  • برچسب‌ها:, , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب