آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۰ مهر۱۳۹۶
  • مرثیه‌خوانی بامداد فلاحتی در سرزمین پدری

    «بامداد فلاحتی» یکی از چهره‌های جوان و مطرح موسیقی ملی ایران است که در ایام محرم در زادگاه و سرزمین پدری‌اش مرثیه‌خوانی و مداحی می‌کند. او که فرزند «سیدحسین فلاحتی» یکی از مداحان باسابقه و بنام یزدی است، هر سال محرم در هیات تکیه شیخداد یزد -شهری که عمق و اصالت مراسم محرم آن زبانزد است- هنرنمایی می‌کند.

    بامداد فلاحتی در زمینه موسیقی اصیل ایرانی هم خواننده‌ای نسبتاً پرکار است. فلاحتی با گروه ذوالفنون (به سرپرستی زنده‌یاد جلال ذوالفنون)، گروه دالاهو (به سرپرستی مسعود حبیبی)، گروه تیام (به سرپرستی ‌هادی منتظری)، گروه رباب (به سرپرستی بانو زرین‌پنجه)، گروه نفیر (به سرپرستی شاهین شهبازی)، گروه رومی ‌(به سرپرستی پدرام درخشانی)، گروه سپیدار (به سرپرستی ابوسعید مرضائی)، گروه دل‌انگیز (به سرپرستی فریبرز حمیدی)، گروه عصار (به سرپرستی فواد حجازی)، گروه میراث (آرش قاسمی) و گروه بامداد (گروه خودش) برنامه‌های متعددی اجرا کرده و تا به امروز بیش از یکصد و پنجاه اجرای زنده در داخل و خارج کشور از جمله در فستیوال‌های موسیقی عرفانی در قونیه ترکیه وهندوستان داشته و بالغ بر سیصد آهنگ (تصنیف، ترانه و آواز و…) اجرا و خلق کرده است.

    از فلاحتی تا کنون آلبوم‌های باز باران، بی من مرو، هفت شهر عشق، زیر باران شقایق، آبروی آب، دلامون گرفته یا علی، مجموعه آفرینش و عشق، بی‌صدف دردانه باش، در این خانه بگردیم (دی وی دی تصویری خیریه محک)، سیم آخر و رومی‌۳ منتشر شده است که یکی دو اثر هم در ژانر موسیقی مذهبی بوده است.

    بامداد فلاحتی متولد تیر ماه ۱۳۶۱، فارغ‌التحصیل رشته سرامیک صنعتی از دانشکده امام علی(ع) میبد یزد و کارشناس موسیقی از دانشکده هنر (جهاد دانشگاهی) است. او فراگیری آواز را در سن پنج سالگی نزد پدر خود سید حسین فلاحتی آغاز کرد و برای اولین بار در سن هفت سالگی در یکی از هیات‌های بزرگ و بنام شهر جوپار استان کرمان در ایام محرم به نوحه‌خوانی پرداخت.

    بامداد ساز تنبک را در ۹ سالگی از استاد مهدی مثنوی (یکی از شاگردان استاد اسماعیلی) به مدت سه سال فرا گرفت و در ۱۲ سالگی در خدمت اصغر حسینی (یکی از اساتید پیشکسوت و بزرگ شهر یزد) به فراگیری تئوری موسیقی و نوازندگی سه‌تار مشغول شد. در ۱۷ سالگی دوره سلفژ و صداسازی را به مدت سه سال نزد زنده‌یاد استاد پرویز مشکاتیان گذرانید و در ۲۱ سالگی به مدت چهار سال به آموزش ردیف آوازی استاد طاهرزاده پرداخته و در ۲۲ سالگی همزمان با شرکت در کلاس‌های استاد محسن کرامتی، در محضر مبارک زنده‌یاد دکتر حسین عمومی‌ به فراگیری آواز مکتب اصفهان مشغول و از آنجا به طور حرفه‌ای خوانندگی در گروه‌های مختلف را آغاز کرد. او در ۲۳ سالگی دوره عالی ساز تمبک را در محضر استاد اسماعیلی و دوره عالی ساز سه‌تار را به مدت یک سال در محضر زنده‌یاد استاد جلال ذوالفنون به پایان رساند و پس از آن به مدت پنج سال به خوانندگی گروه ذوالفنون پرداخت. فلاحتی در ۲۵ سالگی به توصیه استاد دکتر عمومی‌ به مدت پنج سال نزد زنده‌یاد استاد احمد ابراهیمی ‌کسب فیض کرد و در ادامه در دوره‌های کوتاه آهنگسازی نزد فریدون شهبازیان و زنده‌یاد همایون خرم، و در زمینه موسیقی محلی نزد بانو سیما بینا شاگردی کرد.

    فیلمی‌ که در ادامه می‌بینید، بخش‌هایی از نوحه‌خوانی بامداد فلاحتی در خانه‌های سنتی مهر یزد است و مرد میانسال با محاسن سفید که در ردیف جلو و در نزدیکی بامداد میکروفون به دست دارد، سیدحسین فلاحتی پدر و اولین استاد او است.

  • برچسب‌ها:, , , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب