آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۳ ارد۱۳۹۶
  • مصاحبه با تونی بون جووی در استودیو آواتار

    تونی بون جووی آهنگساز مخترع و مهندس صدا است که اغلب او را به عنوان سازنده استودیوی افسانه ای Power Station می شناسند که به عنوان بزرگترین استودیوی نیویورک شناخته می شود.
    او در شکل گیری بسیاری از آثار هنرمندان نقش بسزایی داشته باشد.
    از جیمی هندریکس (۱) تا رامونز(۲) ، اروسمیث(۳) ، اسکروپیونز(۴)، تاکینگ هدز(۵) و آزی آزبورن(۶) و خیلی های دیگر که از هنر او بی نصیب نبوده اند.
    او نزدیک به ۵ دهه بر روی مرز تکنولوژی به جلو پیشرفت و خود را به روز نگاه داشت و این کاریست که در بسیاری مشاغل چنین تغییراتی احساس نشد. تونی بون جووی اولین کار حرفه ای خود را در نوجوانی و در Motown انجام داد.
    سپس Bongiovi Acoustics را راه اندازی کرد و  DPS  را شخصا راه اندازی کرد. شما گفتگوی سارا جونز را می خواند با تونی بون جووی در استودیو آواتار

    قبل از همه ی تجربیاتی که بدست آوردید شما هم مثل علاقه مندان امروزی از خانه شروع کردید . برای ما از تجربیات ارزشمندتون در این رابطه و مقایسه اون زمان با حالا بگید.
    استودیوهای خانگی امروز صد برابر حرفه ای تر از استودیوهای حرفه ای آن زمان (۱۹۶۰ میلادی) که من در آنجا کارم را شروع کردم هستند. امروزه تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که برای ساخت حرفه ای ترین ترک ها نیز نیاز به ترک منزل ندارید !
    من آن زمان یک میکسر چهار کاناله دارای echo send و اکولایزر را با قیمت ۸۰ دلار خریدم . البته دقیق تر فکر میکنم شش کاناله بود و همچنین برای اکولایز هم تنها سه لغزنده فرکانس پایین بالا و متوسط و در نهایت جلوه های ویژه ای برای تاخیر و ریورب را داشت .

    شما به عنوان یکی از شناخته ترین افراد برای ساخت و راه اندازی فضا های بزرگ ضبط زنده شناخته شده اید اکنون می خواهیم بدانیم نوازندگان در محیط نامطلوب ضبط چگونه می توانند بالاترین نتیجه را بگیرند ؟

    با پیشرفت های نرم افزاری جدیدی که در صنعت موسیقی اتفاق افتاده بسیاری از نگرانی ها در رابطه با خصوصیات فیزیکی محل ضبط برطرف شده است. شما با همین افکت های کامپیوتری می توانید اندازه اتاق ضبط را خودتان به دلخواه تعیین کنید. من در هر نقطه از جهان با یک استودیوی خانگی کوچک و تمام نرم افزارهایم می توانم نزدیک ترین نتیجه را به کار در استودیوی فعلی در نیویورک بگیرم.

    لطفا برای من در مورد Bongiovi Acoustics و پلاگین DPS بگید.
    صدای بلندگوهای دستی قدیمی را حتما شنیده اید . صدایی تیز و گوشخراش با محدوده کوچکی از فرکانس ها . در آن زمان برای یک پیشنهاد از صنعت حمل و نقل هوایی می بایست  راه حلی پیدا می ردیم تا صدای این بلندگو ها را بهبود دهیم. این درست زمانی بود که ما Digital Power Station را ابداع کردیم. ما در DPS توانیستیم به الگوریتمی با ۱۲۰ نقطه کالیبراسیون برای بهبود صدا دست یابیم . DBS می توانست صدا را با الگوریتمی خاص فشرده کند . چیزی شبیه به فرمت MP3  و البته کیفیت صدا را نیز به شکل عجیبی (در آن زمان البته) با اضافه کردن جلوه های depth, clarity, definition, presence و استریوی فوق العاده بهبود بخشد.
    از طریق شرکت من یعنی Bongiovi Acoustics فرایندی تولید شد که امروزه آثار آن را صنایع مختلف نظیر خودرو ، محصولات مصرفی ، ارتباطات و تلفن همراه ، پزشکی و … مشاهده می کنیم . ما در حال مذاکره با سرمایه گذاران چینی هستیم و احتمالا سال آینده یک کپی دقیق و خیلی بزرگتر از Bongiovi Acoustics را در چین شاهد خواهیم بود !

    ما چطور می تونیم به تولیدکنندگان آثار صوتی هنر تولید صدای صحیح  رو آموزش دهیم ؟

    هیچ چیز درست یا غلطی وجود نداره . در واقع درست چیزی هست که در ذهن شماست و قصد دارید به اون برسید و هر چیزی غیر از اون اشتباهه . به عنوان مثال اعوجاج (distortion) که به عنوان یک خطا از اون یاد میشه اکنون به عنوان یک تکنیک نزد خوانندگان رپ استفاده میشه. (اشاره به صدای حجیم حرف پ که با نزدیک کردن دهان به میکروفون و حتی احاطه کردن میکروفون با دست توسط خوانندگان رپ تولید میشه) . این تکنیک را برای اولین بار با جیمی هندریکس اجرا کردیم و اکنون با اقبال عمومی مواجه شده . در آن زمان ما برای جلوگیری از دیستورت شدن صدای جیمی دست به هر کاری زدیم حتی از میکروفون داینامیک استفاده کردیم ولی نتیجه مطلوب بدست نیامد تا اینکه در دیستورت شدن صدا هم زیبایی شنیداری دیدیم و همان را به صورت یک تکنیک در آلبوم اون بکار بردیم و اتفاقا موفق شدیم و یک زیبایی شناسی جدید بدست آمد.

    پاورقی :

    1.    جیمز مارشال هندریکس گیتاریست، آوازخوان، ترانه‌نویس آمریکایی بود. هندریکس تاثیر زیادی بر روی خواننده‌های سبک راک اند رول گذاشت. او خودش به تنهایی نحوه نواختن گیتار را فرا گرفته بود و معمولاً یک فندر استرتوکستر می‌نواخت
    2.     رامونز یک گروه موسیقی راک آمریکایی بود که در سال ۱۹۷۴ در نیویورک شکل گرفت و اغلب از آن‌ها به‌عنوان اولین گروه پانک راک یاد می‌شود
    3.     اِروسمیث یکی از معروف‌ترین گروه‌های هارد راک آمریکایی دهه ۷۰ است که سبک و سیاق هوی متال را برای دو دههٔ بعدی مشخص کرد
    4.     اسکورپیونز یک گروه هارد راک آلمانی است که با فروش بیش از ۲۲ میلیون آلبوم جایگاه خودش را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین گروه‌های راک اروپا ثبت کرده‌است
    5.     تاکینگ هدزنام یک گروه موسیقی موج نو آمریکایی است که در سال ۱۹۷۴ در شهر نیویورک پایه گذاری شد و تا سال ۱۹۹۱ به فعالیت می‌پرداخت. سبک موج نوی گروه ترکیبی بود از مولفه‌های پانک، آرت راک، آوانت گارد، پاپ، فانک، موسیقی ملل و امریکانا
    6.     جان مایکل آزبورن که بیشتر با نام آزی آزبورن شناخته می‌شود از اسطوره‌های موسیقی راک و خوانندهٔ گروه انگلیسی بلک سبث است. آزبورن طی زندگی حرفه‌ای‌اش همواره با شایعه‌های تحقیرآمیز به عنوان روان‌پریش و شیطان‌پرست مورد استهزا قرار گرفته است

     

  • برچسب‌ها:, , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب