آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۳۰ شهر۱۳۹۵
  • مصاحبه با محسن رجب پور

    ترانه شرقی از ابتدا درزمینهٔ استعدادیابی فعالیت داشته است؟

    بله ترانه شرقی از زمان شروع فعالیت خود تاکنون از استعدادهای نو درزمینهٔ موسیقی حمایت کرده است. ما با هیچ هنرمندی که در زمان خودش معروف بوده است کار نکردیم! فقط هنرمندانی کارکرده‌ایم که به یک نحوی استعداد داشته‌اند ولی جامعه آن‌ها را نمی‌شناخته. اولین محصول ترانه شرقی گروه آریان بوده است.

    سرنوشت گروه آریان چه شد؟

    آریان حاصل انتقال یک حس صمیمی موسیقیایی توسط دو سه نفر اصلی این گروه بوده است و البته همراهی صمیمانه مابقی اعضا. در یک‌دو جمله‌ای که گفتم: حاشیه، مسائل مادی و رقابت‌های موسیقایی هیچ نقشی ندارند. گروه آریان در دو مقطع آسیب‌های جدی خورد. مقطع اول جایی بود که رقابت با سایر گروه‌های موسیقی هم سن و سال خودش داشت و مقطع بعدی زمانی بود که اعضای گروه آریان در رقابت‌های مالی با دیگر گروه‌ها و دیگر هنرمندان فردی دستمزد کمتری داشتند. چون این گروه دو خواننده داشت و پول تقسیم می‌شد بین هردو که به نسبت سایر هنرمندان درآمد کمی بود. اما تبری که به ریشه گروه آریان خورد عدم صدور مجوز بود. دولت دهم یک تنگ‌نظری ایجاد کرد که باعث شد آلبوم پنجم آریان مجوزهای لازم را نگرفت که درنهایت تغییر نام داد و با عنوان خداحافظ و حسن ختام رفتارهای گروهی آریان منتشر شد. ترانه، ملودی و… مجوز نگرفت درواقع گروه آریان به‌کل رد شد. این اتفاق انگیزه گروه آریان را گرفت. پس‌ازاین اتفاق، مهاجرت نقش اساسی زندگی تک‌تک این افراد شد. مهاجرت و بی‌انگیزگی این افراد باعث از بین رفتن گروه آریان شد. همه آنچه پس‌ازآن بیان‌شده درباره گروه آریان ریشه‌ای نبوده و اما این اتفاق غیرقابل‌برگشت بود.

    بعد از گروه آریان گروه دیگری را تأسیس نکردید؟

    خیر. به‌این‌علت که کار گروهی در ایران کار سختی است.

    با توجه به گذشت حدود ۲۰ سال از تأسیس ترانه شرقی، این مجموعه مانند قبل فعالیت دارد؟

    ترانه شرقی چند سال پیش به‌واسطه فشارهای حاشیه‌ای در خارج و داخل کشور سرعت فعالیتش را کند کرد اما هیچ‌وقت متوقف نشد. از سه‌ماهه چهارم سال گذشته، استعدادهایی که در این چند سال پیداکرده بودیم را مجدد شروع به همکاری کردیم. در حال حاضر پدیده‌های جدیدی در حوزه موسیقی داریم. ما به هر چیزی که ادعا کرده‌ایم رسیده‌ایم. این ادعا راداریم که هرکسی را که بخواهیم می‌توانیم سوپراستار کنیم. برای مثال حامد همایون در مدت سه ماه از کف کف به وسط رسیده است و آینده‌ی روشنی را تا چند ماه آینده خواهد داشت.

    درباره کشف استعدادهای ترانه شرقی توضیح بدید؟

    ما در دوره قبلی فعالیت‌های ترانه شرقی، این سیاست را داشتیم که یک هنرمند برای قشر گسترده‌ای از گوش شنیداری موسیقی تولید کند. اما تفسیر کلمه گوش شنیداری؛ این واژه اصطلاح من است و هرجایی که شنیده شود برای من است. تحقیق ۱۵ ساله‌ی من است بر روی ۵۰ سال موسیقی ایران در زمان‌های مختلف. معتقد هستم همه افراد بالای ۱۲ سال و زیر ۶۰ سال جامعه ما گوش اکتیو دارند. این افراد هستند که در تعیین آینده موسیقی نقش دارند. ترانه شرقی در فصل جدید خود سایر سلیقه‌های موسیقی را هم مدنظر گرفته است. هنرمندان جدیدی ازجمله آرمین زارعی، مهرزاد امیرخانی و… اضافه خواهند شد.

    درباره همکاری با آرمین زارعی (آرمین ۲afm) توضیح بدید؟

    آرمین زارعی در کارهایش تفاوت‌های زیادی را به وجود آورده است. اعتقاددارم هیچ‌گونه‌ای از موسیقی مضر نیست، هیچ‌گونه‌ای از موسیقی خیانت‌کار نیست. در کشوری که ما پیشینه‌ی کهن و دانش و ادبیات داریم؛ خیلی از مباحث را نمی‌توانیم بیان کنیم و در این زمان به موسیقی رپ نیاز داریم. به همین علت چند سالی است که با آرمین زارعی وارد مذاکره شده‌ایم. در این چند سال اخیر آرمین بنا به خواست ما و خواست قلبی خودش  در موزیک‌هایش از ادبیاتی استفاده می‌کند که بافرهنگ جامعه هم سو است. این آرمین زارعی جدید همان شخصی است که جای خالی‌اش را در موسیقی حس می‌کنیم. امیدواریم با این شکل و ساختار جدید آرمین ممنوعیت‌ها برداشته شوند و آرمین به‌طور رسمی به موسیقی بیاید.

    در برنامه رونمایی آلبوم پازل بند نقش شما چه بود؟

    من دو نقش رادارم. مالک و مدیر ترانه شرقی هستم. در اتحادیه صنفی موسیقی ایران نیز مدیرعامل هستم. یکی از وظایفم در اتحادیه این است که  مدیران صنف از همه گونه‌های موسیقی حمایت کنند. پازل بند هم یکی از آن‌هایی است که نیاز به حمایت دارد. به دو علت در مراسم پازل بند شرکت کرده‌ام؛ زیرا هم تولد اولین اثر رسمی  دوست و همکارم بوده است و هم تولد یک موسسه موسیقی جدید. همچنین ما باید برخی رفتارها را آموزش دهیم. حتماً نباید برای رونمایی یک اثر مقام دولتی را دعوت کنیم. این اتفاق‌ها آموزش است.

    به‌عنوان مدیرعامل انجمن صنفی، چه نظری درباره حمایت از سامانه‌های پخش موزیک دارید؟

    ما نمی‌توانیم خودمان را از چهارچوب رفتارهای کلی جامعه موسیقی دور کنیم. در دنیای جدید رفتارهای اجتماعی تغییر کرده است. در حال حاضر افراد وقتی برای سخت‌افزارهای موسیقی ندارند و همچنین تکنولوژی هم این اجازه را نمی‌دهد. برای مثال در خودروهای ساخت ۲۰۱۶ جایگاهی برای سی دی وجود ندارد. یا باید فایل موسیقی بر روی فلش تهیه شود و یا تلفن همراه با ماشین وصل شود تا بتوان موسیقی را شنید. توزیع موسیقی به سمت فروش دیجیتال رفته است. این‌یک اتفاق کاملاً بدهی است. باید آموزش داده شود و پیشرفت کند.

    ترانه شرقی برنامه‌ای برای برگزاری کنسرت دارد؟

    ترانه شرقی اولین موسسه برگزارکننده کنسرت و تولید موسیقی در ایران و خارج از کشور است. البته کنسرت‌های کمی که پاپ هم نبودند در ژانرهای دیگر برگزارشده‌اند اما ترانه شرقی در این زمینه پیشکسوت است. تا به امروز ترانه شرقی بیش از ۲۵۰۰ برنامه کنسرت و موسیقی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است. منتظر هستیم که فصل جدید تولیدات موسیقی ترانه شرقی به‌اندازه‌ای برسند تا بتوانیم برایشان کنسرت برگزار کنیم. در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکلی که بر سر راه موسیقی است ؛ مخالفت‌هایی است که با اصل موسیقی می‌شود. اما مشکل گران بودن کنسرت‌ها نیز وجود دارد.

    درزمینه همکاری‌تان  با هومن سزاوار توضیح بدهید؟

    دو سال پیش به‌طور اتفاقی در یک مرکز عرضه موسیقی با هومن سزاوار آشنا شدم البته از قبل نیز ایشان را می‌شناختم.  همان‌جا دیدم که به علت ممنوع الفعالیت بودن حال خوبی ندارد. به‌این‌علت که یا راه را اشتباه رفته است و یا راهنمایی‌های اشتباهی گرفته است. من هم بهشان گفتم هر کمکی از دستم بربیاید انجام می‌دهم. درنهایت هم به انتشار آلبوم رسیدیم. خوشحال هستم که توانستم یکی دیگر از دوستانم را در موسیقی به‌حق حقش برسانم.

    حرف آخر؟

    توصیه می‌کنم در بخش خرید اینترنتی موسیقی، بیشتر فعال باشیم.

  • برچسب‌ها:, , ,
  • نظرات درباره این مطلب