آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۵ شهر۱۳۹۵
  • مصاحبه جذاب علی زند وکیلی

    بیوگرافی علی زند وکیلی:

    علی زند وکیلی (متولد ۱۳۶۵ شیراز) خواننده و نوازنده است. علی زند وکیلی فعالیت‌های هنری خود را از سه سالگی با نواختن تنبک و آواز شروع کرد و در سال ۱۳۷۷ به هنرستان موسیقی شیراز وارد شد و نواختن سنتور و پیانو را آموخت.علی زند وکیلی سال ۱۳۸۱ به هنرستان موسیقی تهران وارد و از همان هنرستان فارغ‌التحصیل شد و در حال حاضر کارشناس موسیقی می‌باشد.

     

    علی زند وکیلی به همراه برادر خود، محمد زند وکیلی گروهی را تحت عنوان زند بند تأسیس کرد. علاوه بر آن علی زند وکیلی سابقه همکاری با گروه‌های دنگ شو، خموش، طلوع، نغمه کیمیا، شروندو گلبانگ را دارد و کنسرتهایی نیز به همراه این گروه‌ها برگزار کرده است. از جمله کارهای شاخص علی زند وکیلی می‌توان به تیتراژ مجموعه‌های دزد و پلیس، پژمان (آخر قصه) و شاهگوش (زهره) اشاره کرد. علی زند وکیلی در زمستان ۱۳۹۲ آلبومی را تحت عنوان عبور از مه در ژانر سنتی با اشعاری از حافظ، زهرا پناهی، حسین منزوی و وحشی بافقی در ۱۴ قطعه منتشر کرد. علی زند وکیلی در سی امین جشنواره موسیقی فجر در شیراز در ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۳ به اجرای برنامه پرداخت.

     

    آلبوم های علی زندوکیلی:
    میان تاریکی – ۱۳۹۰ (به همراه بابک غسالی)
    عبور از مه – ۱۳۹۲ (به همراه هامون بهرامی مقدم)
    دشت جنون – ۱۳۹۴
    همنشین درد – ۱۳۹۴
    یادی به رنگ امروز – ۱۳۹۴
    تماشای صبا – ۱۳۹۴
    چون رقص آب – ۱۳۹۴

     

    علی زند وکیلی به همراه برادرش محمد زند وکیلی

     

    مصاحبه جذاب با علی زند وکیلی
    علی زند وکیلی خواننده جوان محبوب در گروه های زیادی کار کرده از گلبانگ و طلوع گرفته تا دارکوب و دنگ شو، اما موفقیتی که الان دارد را مدیون تئاتر ترانه های قدیم محمد رحمانیان است. زندوکیلی در آن تئاتر ترانه های نوستالژیک را بازخوانی کرده بود و همین هم باعث شد که بازخوانی آهنگ های قدیمی به اصلی ترین قسمت از مسیر حرفه ای او تبدیل شود.

     

    گفت و گویی با علی زند وکیلی انجام دادیم و با او سری به فانتزی ها و نوستالژی هایش زدیم تا ببینیم حال خود علی زند وکیلی بیشتر با چه آهنگ هایی خوش می شود و اصلا چگونه باید آهنگ های سنتی و فولکلور را بشنویم تا بتوانیم بیشترین لذت را از آنها ببریم.

     

    موزیک علی زند وکیلی با اینکه موزیک شادی نیست، اما حال آدم را خوب می کند، یک جورهایی راه خودش را باز می کند وسط زندگی آدم و تاثیرش را می گذارد. این حال خوب از کجا می آید؟
    اگر از لحاظ تخصصی بخواهیم نگاه کنیم، انرژی کلام و انرژی فاصله ها هستند که همیشه با درون آدم یکی می شوند. من معتقدم وقتی کلمات و حس خوب در یک خواننده یا آهنگساز یا ترانه سرا جوشش داشته باشد، می تواند آن ارتباط خاص را با مخاطب ایجاد کند. حالا چه حماسی باشد، چه شاد و چه غم و اندوه داشته باشد. گرفتن انرژی اصوات و کلمه و داستان و ماجرایی که در آن موجود است جای کار دارد و می تواند این دلنشینی را به وجود بیاورد. امروز برای من دیگر کلام مهم است، ملودی مهم است و حالی که می توانم از هردوی اینها بگیرم و با خودم یکی کنم و به مخاطبم ارائه بدهم تاثیر خودش را خواهدگذاشت.

     

    آقای علی زند وکیلی شما چه طور به این حس و حال می رسید؟
    من خودم وقتی موزیک هم گوش می دهم بیشتر درگیر کلمه می شوم. درگیر داستانی که پشت یک آهنگ موجود است، مثلا آهنگ به سوی تو، وقتی گوش می کنم اولین چیزی که به ذهنم می رسد این است که این ترانه از چه ذهنی بیرون آمده، شخصی که این آهنگ روایت حال اوست چه کسی بوده، حس و حالش چه بوده. برای یک خواننده بسیار مهم است که با آهنگ زندگی کند، خود من برای بازخوانی این آهنگ هایی که تا الان ساخته ام قبل از هر چیزی باید درگیر آهنگ شوم.

     

    این درگیری که می گویم یعنی بتوانم تصویر و رنگ و بعد آن را بگیرم. بارها برای همه ما اتفاق افتاده که بخواهیم یک رمان بخوانیم یا یک شعر یا یک کتاب اما حالش نیست اما گاهی اوقات هم با یک تلنگر و اتفاق حال خوب ایجاد می شود. مثلا ممکن است شما راوی یک شعر برای من باشید یا اصلا یک داستانی را یک نفر تعریف کند. وقتی آن اتفاق بیفتد آن جذابیت ایجاد شود و دیگر کار تمام است.

     

    علی زند وکیلی خواننده و نوازنده است

     

    اکثر کارهای علی زند وکیلی بازخوانی آهنگ های قدیمی است؟ چون آن حس خوب را گرفته اید و حالا می خواهید منتقل کنید؟
    من از کودکی همیشه سعی می کردم بر احساسم تکیه کنم، در ملودی و شعر هم همین اتفاق می افتد. حساس آدم درگیر می شود و هیچ حسی نمی تواند پنهان بماند. هیچ روشی نیست که بتوان با آن مخاطب را فریب داد و حس خوبت را بد منتقل کنی یا برعکس، اگر حست خوب باشد نتیجه کار هم حتما خوب است. همین چیزها باعث می شود که یک اثر ماندگار باشد، در بازخوانی ها هم سعی می کنم خودم را ببرم در آن دوران و در آن موقعیت قرار بگیرم.

     

    جای ترانه سرا یا آهنگساز و حالم را با آنها یکی کنم، چون اگر دقت کنید اکثر آهنگ های قدیمی حالشان خوب است؛ کارهایی مثل مرا ببوس، بردی از یادم، مرغ سحر، الهه ناز و…؛ خیلی هم جالب است که اثر این کارها ماندگار شده اند؛ یعنی به قول شما با اینکه کارهای غمگینی هستند اما آن قدر حالشان خوب است که برای ما آن جذابیت و اتفاق را رقم می زنند.

     

    حال خودتان با چه موزیکی معمولا خوب می شود؟
    من ربنای استاد شجریان همیشه حالم را خوب می کند. هر وقت حالم خراب است ربنای استاد شجریان را گوش می دهم و فوری حس خوبی می گیرم، یک این و دیگری اذان موذن زاده اردبیلی. در همین محل کارم دو بار در روز صدای موذن زاده اردبیلی را می شنوم، هنگام ظهر و هنگام غروب.
    اینها موسیقی هایی است که واقعا حالم را خوب می کند. خیلی از قطعه ها هستند که بنا به شرایط و موقعیت ممکن است تاثیر بگذارند اما این دو در هر شرایطی و در هر حالی شنیدنشان برایم لذتبخش است.

     

    این موزیک ها از همان ابتدا این قدر خوب بوده اند یا کمی هم بخاطر گرد زمانی است که رویشان نشسته؟
    من اعتقاد دارم این آهنگ ها دوره خودشان گرفته، امروز شاید ما اصلا آن خاطرات را تخریب کنیم. خیلی ها هستند که شاید اصلا موافق بازخوانی های من نیستند یا اصلا دوست ندارند که خاطراتشان را علی زند وکیلی خراب کند؛ البته من همیشه سعی کرده ام هم حال افرادی که برای بار اول این موسیقی را ساخته اند و نوشته اند و خوانده اند باشم. معتقدم کارهای خوب همیشه حاصل یک همدرد بودن و همراه بودن و هم پیمان بودن است. مثلا شعر حافظ که هنوز هم این قدر تاثیرگذار و جذاب است در زمان خودش شاید دنیاگیر نشده بود اما در همان زمان هم تاثیرش را روی خیلی ها گذاشته بود.

     

    آقای علی زند وکیلی شما به نتیجه هم رسیدید که ماندگاری این آثار از کجا ناشی می شود؟
    اگر من امروز بخواهم یک اثر را تولید کنم نباید حواشی عالم هنر من را درگیر کند. شهرت و ثروت و… امروز خیلی از هنرمندها اول درگیر آن حواشی می شوند. استاد نصیریان در روز بزرگداشتش حرف جالبی زد. می گفت: «من اولین کاری را که رفتم بازی کردم، کار آقای مهرتاش بود و من نقش یک شخصی را داشتم که یک شمع را باید از اول تا آخر دستم می گرفتم. ما ساعت ۸ اجرا داشتیم و من از ساعت ۳٫۵ در تئاتر شهر بودم که بروم تمرین کنم.» یک واژه خوبی به کار بردند به اسم دل سپردن، ما دلمان را به کار نمی سپاریم.

     

    این بزرگانی که کار دلنشین تحویل می دادند، دلشان را سپرده بودند، عمرشان را گذاشته بودند پای این کار، وقت صرف کرده بودند. من خدا را شکر می کنم که چنین رزومه ای دارم. برای خود من هم تئاتر محمد رحمانیان خیلی مهم بود. ما دو پارت اجرا می کردیم و در هر نوبت باید هشت قطعه را اجرا می کردم بدون هیچ توقفی و ما شاید این را صد شب اجرا کردیم ولی من خسته نمی شدم، عشقم این بود که بیایم و دوباره بخوانم یا اینکه همه چیز تکراری بود صحنه تکراری بود، موزیک، ماجرا، همه چیز ولی من واقعا لذت می بردم و آن قدر عاشق این کار هستم که اگر الان هم بیایند و بگویند صد شب دیگر اجرا کنیم، باز هم با اشتیاق این کار را انجام خواهم داد. این آثار هم همین هستند، یک مهر و خلوص نیتی درش هست که خیلی کم در آثار امروزی می بینیم و این است که کار را ویژه می کند.

     

    تصاویر علی زند وکیلی
    شیرازی بودن هم فکر کنم در این قضیه بی تاثیر نیست. شیرازی ها آدم های خوشحالی هستند.
    آنکه صددرصد تاثیر دارد. البته من که از ۱۴- ۱۳ سالگی تهران زندگی می کنم ولی در آینده این تصمیم را دارم که حتما به شیراز برگردم. در آنجا یک مزرعه ای چیزی داشته باشم و برای خودم حال کنم با زندگی.

     

    شعرهایی که علی زند وکیلی زمزمه می کنم
    سعی می کنم شعر زیاد بخوانم، من همیشه سعی می کنم برنامه حافظ خوانی داشته باشم، هر روز بدون استثنا. جدیدا هم درگیر سهراب شده ام؛ سعدی و خیام و فردوسی و بقیه را سعی می کنم مطالعه کنم و برنامه می ریزم برای مطالعه اینها. بین کارهای سعدی مثلا آن غزل دلم تا عشقباز آمد در او جز غم نمی بینم/ دلی بی غم کجا جویم که در عالم نمی بینم/ دمی با همدمی خرم ز جانم بر نمی آید/ دمم با جان برآید چون که یک همدم نمی بینم… را خیلی دوست دارم و همیشه با خودم زمزمه می کنم و در ذهنم تصویرسازی می کنم ماجرا را. همیشه به خودم می گویم اگر روزی یک شعر بخوانی و اعتقاد پیدا کنی به این راه و روشی که این شاعران داشته اند، می تواند در کارت تاثیر ویژه ای بگذارد.

     

    موزیکی که علی زند وکیلی توصیه می کند بشنوید
    موزیکی که چند وقت اخیر زیاد گوش می دهم موسیقی «پس از باران» با صدای فریدون پوررضاست که واقعا هم کار خوبی است. ولی شاید مهم ترین نکته ای که اکثر آهنگ های حال خوب کن دارند، این باشد که جزو نوستالژی افراد است و یک خاطره ای با آن موسیقی در ذهنشان ساخته اند و گوش دادن موسیقی برایشان یادآور آن خاطره است.

    ببینید مردم چه مشکلی دارند. بگویید، بزنند و بکوبند و شادی کنند، نگذارید شهر خاموش بماند. کریم خان جزو پادشاهانی بوده که دوست داشته همیشه حال مردم خوب باشد.

     

    نکته ای که در شما بیش از همه چیز به چشم می آید، همین شیفتگی به نوستالژی است که در موزیک شما هم به خوبی قابل مشاهده است. این شیفتگی از کجا شکل گرفته؟
    من خودم عاشق قدیم هستم، گاهی با خودم می گویم که کاش در دوره کریم خان زندگی می کردم، ما از طرف پدری از خاندان کریم خان زند هستیم و مادربزرگ مادری ام هم دختر یک خان بختیاری بوده است. این علاقه به تاریخ در من شکل گرفته، خاله مادر من هر وقت من را می بیند می گوید: وای الان دوباره علی می آید می خواهد من را سوال پیچ کند. خیلی برای خودم جالب است این سرگذشت ها و ماجراها. همه نیاکان من آدم های بزرگی بوده اند همه اسب سوار و شجاع، آدم هایی که اعتقاد خاصی به زندگی شان داشته اند و خیلی هم مردم دار بوده اند و با اینکه هزار تا مشکل داشته اند اما حالشان همیشه خوب بوده و به زندگی اعتقاد داشته اند.

     

    عکس دوران کودکی علی زند وکیلی

     

    انگشت اتهام به سمت شما نشانه می رود که زمان هایی مثلا در حال تقلید بد، مخصوصا در قسمت بازخوانی و اصالت موسیقی را دست کاری می کنید، شما خودتان با این موافقید؟
    ببینید من نه موافقم نه مخالف. این به سلیقه بستگی دارد. ما نمی توانیم مخالف سلیقه مردم باشیم یا موافق سلیقه مردم باشیم، اگر من بخواهم خودم را با سلیقه همه هماهنگ کنم امکان پذیر نیست، سلیقه مردم ایرانی مثل غذاها است، هم قرمه سبزی دوست دارد هم خورشت قیمه دوست دارد همه چی دوست دارد و من نمی توانم این سلیقه را زیر سوال ببرم. یا حتی صددرصد با آن موافق باشم. اگر من بخواهم شبیه به تمام بزرگان گذشته بخوانم خودم را زیر سوال برده ام.

     

    چرا باید این کار را بکنم. من ترجیح می دهم مخالفت را بپذیرم ولی این را نمی پذیریم که علی زند وکیلی شبیه کسی باشد. من سعی می کنم خودم را جای ترانه سرا و آهنگساز بگذارم اما با حس و حال خودم. خیلی ها شاید خوششان نیاید، بگویند این اچرا این مدلی می خواند این نفس های بی خودی و… اما همین شرایط است که علی زند وکیلی را جدا می کند.

     

    اینکه شما را بیشتر به کارهای بازخوانی بشناسند برایتان سخت نیست؟
    واقعیت را بخواهم بگویم نه، مهم این است که امروز علی زند وکیلی کارهایی را انجام داده است که شنیده می شوند، دیشب به من زنگ زدند و گفتند آقا در این برنامه استیج دارند آهنگ تو را اجرا می کنند، گفتم کدام آهنگ، گفتند فقط دعا کن، این کار یک کاری است که نوع ملودی اش اصلا یک ملودی خاص است و ایرانی نیست خیلی. برای من جالب بود این همه خواننده، این همه آهنگ ساز چرا رفته کار من را انتخاب کرده و می خواند که حامد نیک پی هم اسم برده بود.

     

    فکر می کنید آن قسمت شاد موسیقی ما مهجور مانده و می توانیم موسیقی ایرانی خوشحال داشته باشیم؟
    موسیقی ایرانی ما نشات گرفته از موسیقی نواحی است. موسیقی ای که از موسیقی کردها، موسیقی لرها، موسیقی آذری ها، خراسانی ها، شمالی ها، جنوبی ها و… گرفته شده است. من وقتی می روم در قومیت ها می گردم می بینم هم موسیقی عزا دارند هم موسیقی عروسی و شادی. همراه با آن موسیقی فرهنگ رقصشان هم وجود دارد. رقص های مختلفی که از قدیم بوده. هنوز هم لرهای بختیاری در عروسی هایشان با همان مقام هایی که هر دفعه در عروسی ها اجرا می شود می رقصند و زندگی می کنند و برایشان جذابیت دارد.

     

    من خودم وقتی این نوع رقص ها را می بینم یک هیجان خاصی دارم، با خودم می گویم چرا نباید باشد همچین چیزهایی، خودمان مگر موسیقی روحوضی نداشتیم؟ چرا نباید باشد وقتی خود عارف و شیدا هم کلی کار اینجوری و شش و هشت ساخته اند که حتی متنش هم متن خوشحالی بوده، من اعتقاد دارم که باید باشد، چرا باید رقص را حذف کرد؟ رقص یک هنر است و باید در کنار موسیقی قرار بگیرد.

  • برچسب‌ها:, , , , , , ,
  • سرور اچ پی گفته :

    علی زندوکیلی خواننده خیلی خوبیه . دوسش دارم.

    نظرات درباره این مطلب