آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۲۰ دی۱۳۹۵
  • مهندسی صدا چیست ؟ مهندس صدا کیست ؟

    مهندسی صدا (Audio engineering) یک حرفه کاملا تخصصی و علمی است که با تجهیزات و ابزارهای لازم جهت ضبط ،ویرایش ، میکس ، مسترینگ و باز تولید صدا سر و کار دارد .  مهندسی صوت از علوم مختلفی از جمله : مهندسی الکترونیک، صوت شناسی(Acoustic)، سایکو اکوستیک (psychoacoustics) و موسیقی بهره می‌برد .مهندس صدا شخصی دوره دیده و با تجربه است که با اشراف به علوم یاد شده به ضبط ، باز تولید ، ترکیب ونهایی سازی صوت با استفاده از تجهیزات آنالوگ و دیجیتال(سخت افزار و نرم افزار) بپردازد.

    ضبط و تولید صوت و موسیقی شامل چهار بخش تفکیک شده و تخصصی است :

    ۱-ضبط (Recording)

    ۲-ویرایش (Editing)

    ۳-ترکیب کردن (Mixing)

    ۴ – نهایی سازی  (Mastering)

    به این ترتیب در چهار بخش یاد شده حداقل نیاز به چهار مهندس صدای متخصص و با تجربه می باشد که هر یک در حوزه کاری خود جهت ضبط و بازتولید صدایی با کیفیت استاندارد فعالیت می کنند. در تولید صدا جهت کاربری های خاص نیاز به مهندسین متخصص دیگری است که در زیر تعدادی از آنها را مختصر معرفی می کنیم :

    ۱- مهندس استودیو(Studio Engineer) – شخصی است که در ساختمان استودیو به همراه یک تولید کننده یا به صورت مستقل کار می کند.

    ۲- مهندس ضبط صدا (Recording Engineer) – فردی است که  با بهره گیری از تجهیزات مخصوص صدا را ضبط می کند.

    ۳-  مهندس دستیار (Assistant engineer) –  این شخص اغلب در استودیوهای بزرگ ( که به تمام وقت کار می کنند) به کار ستاپ میکروفون ها ، تفکیک جلسات و در بعضی موارد میکس اولیه صدا مشغول می باشد.

    ۴- مهندس میکس (Mixing Engineer) – شخصی است که به میکس نهایی مالتی ترک های ضبط شده( توسط مهندس ضبط) می پردازد .

    ۵- مهندس مسترینگ (Mastering Engineer) –  این فرد مسئول نهایی سازی صدای میکس شده، مطابق با استانداردهای لازم توسط تجهیزاتی مخصوص، جهت کاربری مورد نظر می باشد.

    ۶- مهندس طراح صدای بازی (Game audio designer engineer) – با جنبه ای از صدا جهت توسعه بازیهای کامپیوتر در ارتباط است.

    ۷- مهندس صدای زنده (Live Sound Engineer) – همانطور که از نامش پیداست در پروسه صدابرداری زنده از کنسرت ها و دیگر مراسم (که در آنها نیاز به ضبط یا پخش صدا است)فعالیت دارد این فرد برنامه ریزی های لازم را جهت قرار دادن اسپیکرها در موقعیت مناسب ، کابل کشی آنها ، به کار گیری دستگاه های مورد نیاز جهت  پردازش ، میکس و ضبط صدا به عمل می آورد .

    ۸- مهندس مانیتور (Foldback or Monitor Engineer) – شخصی است که کنترل لحظه به لحظه مانیتورهای صدا را در طول صدا برداری زنده به عهده دارد.

    ۹-  مهندس صدای پست پروداکشن (Audio post engineer) – شخص است که ویرایش ،میکس و نهایی سازی صدا را جهت فیلم و تلویزیون انجام می دهد.

    با توجه به نکات مختصر یاد شده درباره معرفی حرفه مهندسی صدا ،به وضوح قابل درک است که این فن  هنری،  مهندسی ،دارای نکات بسیار ظریفی است  که تنها به صورت تجربی قابل اجرا نیست و نیازمند فراگیری به صورت آکادمیک و کاملا علمی می باشد.

  • برچسب‌ها:, , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب