آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۵ آذر۱۳۹۵
  • موسیقی و انسان،مقالات تخصصی موسیقی،ارتباط موسیقی و حالات روحی افراد،درک ما از موسیقی اشتراک گذاری:

    مطالعات مختلفی که روی تاثیر موسیقی بر بدن انسان انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که موسیقی می‌تواند آرامش را بالا ببرد و استرس و تنش را کاهش دهد. محققان به ورزشکاران توصیه می‌کنند با گوش دادن به موسیقی توانایی و کارایی خود را بالا ببرند.
    بعضی از موسیقی‌ها می‌توانند باعث آرامش و بالا رفتن کارایی و توانایی فیزیکی شوند. موسیقی می‌تواند استرس ورزشکاران را از بین ببرد و خستگی و درد را کاهش دهد. همچنین موسیقی انرژی ورزشکاران را نیز افزایش می‌دهد.

    از قرن پنجم قبل از میلاد چینی‌ها به این قضیه پی بردند که هر کدام از ارگان‌های بدن ما با یک ریتم، ارتعاش دارد و به صداهایی که هم‌فرکانس هستند، حساسند. بنابراین موسیقی بر تمام بدن انسان تاثیرگذار است، نه فقط سیستم‌ شنوایی.

    در قرن بیستم نوعی درمان با کمک موسیقی در آمریکا و کانادا رایج شد که موسیقی‌درمانی نام داشت. در موسیقی درمانی از خاصیت‌های موسیقی برای بالا بردن سلامت ذهنی، فیزیکی و روحی ورزشکاران به طور اختصاصی در حیطه ورزش استفاده می‌شد. موسیقی کارایی ورزشکاران را بالا می‌برد، به آنها کمک می‌کند، توانایی فیزیکی بهتری داشته و مقابل درد مقاوم‌تر باشند. بسیاری از مطالعات علمی خاصیت موسیقی را در ورزش تایید کرده‌اند. موسیقی تمرکز ورزشکاران را بالا می‌برد و آمادگی ذهنی بیشتری در آنها ایجاد می‌کند. این خاصیت در ورزش‌های استقامتی کاربرد زیادی دارد. با این حال بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای تاثیر موسیقی را نادیده می‌گیرند.

    در مطالعاتی که در دانشگاه برونل انگلیس انجام شد، ۲۰ مرد ۲۰ ساله که دونده دوی ۴۰۰ متر بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. این تحقیقات نشان داد که موسیقی اگر با ریتم فعالیت هماهنگ باشد، کارایی را بالا می‌برد. اگر موسیقی حداقل ۱۲۰ ضرب در دقیقه‌ داشته باشد، ورزشکار را وادار به حرکت می‌کند.

    دو محقق آمریکایی در مطالعات خود به این نتیجه‌ رسیدند که موسیقی آرام باعث می‌شود توانایی ذهنی و درونی فرد بالا رود و تحمل او بیشتر شود. این نوع موسیقی برای ورزش‌های استقامتی بسیار مناسب است. هر چقدر توجه ورزشکار بیشتر به موسیقی جلب شود، کمتر خستگی را احساس می‌کند.

    دانشمندان ژاپنی نیز با انجام آزمایش بر روی ۱۶ زن ورزشکار که تمرین Step می‌کردند، دریافتند که موسیقی بر فرم بدن، خستگی و هماهنگی حرکات بدن این افراد تاثیرگذار بوده است. این ورزشکاران بیان کردند که با موسیقی کمتر احساس خستگی کردند.

    موسیقی با تحت تاثیر قرار دادن سیستم‌ عصبی باعث آرامش و کاهش تنش می‌شود. در واقع میزان کورتیزول بدن را که مسئول استرس است، کاهش می‌دهد. ورزشکاران می‌توانند در تمام فرصت‌هایی که در روز دارند، به موسیقی مناسب خود گوش دهند تا کارایی بهتری داشته باشند.

  • برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب