آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۵ دی۱۳۹۵
  • نکاتی در مورد استفاده صحیح از میکرو فونها

    اگر موزیک شما شامل سازهای اکوستیکی و صدای خواننده است، کیفیت نهایی ضبط شما ، کاملا به میکروفون ها و چگونگی استفاده شما از آنها بستگی دارد . قرار گرفتن یک میکروفون معمولی در مکانی مناسب نتیجه ای بسیار بهتر از یک میکروفون گرانقیمت در در نقطه ای نامناسب خواهد داشت. در نهایت می توان گفت مراقبت صحیح از میکروفون ها و جایگذاری با دقت و صحیح آنها رمز برداشت صدای خوب است.

    ۱) بعضی از میکروفون ها صدایی ویژه باز تولید میکنند ، مثلا تقویت فرکانس های های بالا ( که حضور ساز را آشکار تر می سازند) یا باس حجیم تر . این شخصیت میکروفون ها می تواند کاربری خاصی داشته باشد که در ضمن موجب محدود شدن موارد استفاده آنها می شود. درنتیجه بهتر است قبل از هر چیز در انتخاب میکروفون دقت لازم را به عمل آوریم و ترجیحا از میکروفون های فلت (با باز تولید صدای طبیعی) استفاده کنیم و با تغیر مکان میکروفون به صدای دلخواه برسیم.

    ۲) میکروفون های کاندنسر و الکترولیت  در مقابل گرد و خاک ، دود و رطوبت بسیار آسیب پذیرند . تمامی این موارد موجب افت فاحش کیفیت باز تولید صدا (در گذر زمان) در این نوع از میکروفون ها خواهد شد . اگر حس میکنید میکروفون شما دیگر کیفیت روزهای اول را ندارد با مراجعه به یک متخصص به تمیز کردن دیافراگم آن اقدام کنید.

    ۳) همیشه میکروفون را با دقیت حمل کنید . از پرتاب کردن آن حتی در فواصل نزدیک جدا خود داری کنید و زمانی که از آن استفاده نمی کنید حتما آن را با کاور مخصوص بپوشانید تا مانع از رسیدن گرد و خاک ، دود و رطوبت بیش از حد به آن شوید

    ۴) بهتر است در قسمت هایی که به صداهای گرمتر  وحجیم تر نیاز دارید (مانند صدای ادوات درامز یا خواننده ای با صدای نازک) و همچنین در مقابل منابع صوتی بسار بلند از میکروفون های داینامیکی استفاده کنید.

    ۵)میکروفون های خازنی و الکتریت  تمایل به باز تولید صداهای حساس تر ، سریع تر و اساسا طبیعی تر دارند و برای برداشت نوانس های دقیق در صدا ، انتخاب مناسبی هستند. کاندنسر های با دیافرگم کوچک  در باز تولید صدا طبیعی تر و دقیق تر از دیافراگم بزرگ عمل می کنند و نتیجه آنها رسیدن به صدایی گرمتر و حجیمتر می باشد .

    ۶)میکروفون های الکتریت میتوانند به وسیله باطری یا فانتوم پاور تغذیه شوند که اصولا استفاده از فانتوم پاور گزینه ی بهتری برای تامین نیروی  الکتریسیته میکروفون است. اولا اینکه مشکلات باطری مانند دشارژ شدن را ندارد و دوما Head-Amp داخل میکروفون در این حالت هدروم بیشتر و نویز کمتری خواهد داشت.

    ۷)Head-Amp میکروفون های کاندنسر و الکتریت اساسا بر پایه ای طراحی شده اند که با سطح صدای نرمال عمل میکنند . اگر این میکروفونهارا خیلی نزدیک به منبع صدای بلند قرار دهیم این هد- امپ ها به آسانی اورلد شده و نتیجه اش دیستورت شدن صدای باز تولیدی است.

    ۸)فراموش نکنید ، زمانی که قصد تغیر مکان، تعویض یا اتصال دوباره سیم ، تعویض باطری یا روشن کردن فانتوم پاور را دارید فیدرهای کنسول را پایین بیاورید یا مانیتور های صدا را خاموش کنید.

    ۹)وقتی که جای میکروفون مشخص شد و حالت قرار گرفتن آن روی پایه تنظیم شد ، گیره را بیش از حد سفت نکنید. زیرا خاصیت خود را به سرعت از دست خواهد داد و به مرور زمان هرز شده و دیگر نمیتواند در حالت تنظیم شده باقی بماند.. همچنین هنگام تنظیم میکروفون ، گیره را آزاد کنید و وقتی محل مناسب پیدا شد به آرامی آن را محکم کنید  تا در وضعیت تنظیم شده ثابت بماند.

    ۱۰)بسیار مهم است که میکروفون ها را از شوک فیزیکی که باعث تولید صداهای با فرکانس بالا و نویزهای فرکانس پایین می شوند محفوظ نگه دارید(به ویژه میکروفون های همه سویه –Omni directional ) زیرا در نهایت باعث کاهش هدروم می شوند.

    به خاطر داشته باشید که مانیتور های شنیدار نزدیک با درایو های کوچک توان پخش فرکانس های زیر ۶۰ هرتز را به شورت دقیق ندارند. بنابر این اگر در هنگام هنگام ضبط نشانگر پیک روشن شد ولی تاثیری در صدا شنیده نشد حتما آن را برطرف نمایید، ممکن است در اثر ضربه پای خواننده به زمین جهت حفظ ریتم باشد. برای پیشگیری از این نویز میتوان از لرزه گیر (Shockmount) و قرار دادن فوم زیر پایه میکروفون استفاده نمود.

    ۱۱)همیشه قبل از استفاده از اکولایزر سعی کنید به تغیر موقعیت میکروفون نسبت به چشمه ی صوت به نتیجه مطلوب دست بابید. ممکن است زمان بیشتری را صرف کنید اما به واقع نتیجه بس مطلوب تر خواهد بود. فراموش نکنید کار اکولایزر اصلاح خلاقانه صداست نه ساخت صدا.

    ۱۲)همیشه قبل از استفاده از Gate به الگوی برداشت میکروفون کاملا دقت کنید. نصب یک نویز گیت به مراتب زمان بیشتری از تنظیم محل میکروفون می برد. و با تنظیم دقیق محل میکروفون صدای طبیعی تری ضبط می شود.

    ۱۳)یکی از مشکلات معمول ضبط صدای خواننده ای که تجربه استودیویی زیادی ندارد، نزدیک شدن بیش از حد به میکروفون می باشد که موجب اورلود شدن ، صدای هیس زیاد ، تقویت بیش از حد بیس، و مشکلات رطوبتی برای دیافراگم میکروفون  می شود . استفاده از پاپ شیلد در فاصله ۱۰-۱۲ سانتی متری در این مواقع توصیه میشود. روش دیگر قرار دادن میکروفون در فاصله ۲۰ سانتیمتری از صورت خواننده و در ارتفاع ۱۵ سانتی بالاتر از دهان و ضبط صدا در ترک ۱ و سپس استفاده از یک میکروفون داینامیک ضبط زنده برای ترک ۲ و میکس مقداری از صدای ترک ۱ با آن می باشد.

  • برچسب‌ها:, , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب