آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۷ مرد۱۳۹۶
  • وشیار خیام: احساس کردیم زمانش رسیده که یک موسیقی آرام داشته باشیم

    مراسم رونمایی از آلبوم «تار و پیانو» اثر «هوشیار خیام» و «میلاد محمدی» در شهرکتاب دانشگاه برگزار شد. با وجود اینکه برای این برنامه تبلیغ و اطلاع‌رسانی خاصی انجام نشده بود اما با استقبال خوب دوستداران موسیقی کلاسیک و موسیقی اصیل ایرانی مواجه شد. در این برنامه هوشیار خیام علاوه بر بیان توضیحاتی در مورد آلبوم تار و پیانو، جزئیاتی هم در مورد فعالیت‌های نشر موسیقی امروز تهران بیان کرد. مجموعه‌ای به مدیریت این آهنگساز که طی ماه‌های آینده چند اثر دیگر را هم به بازار عرضه خواهد کرد.

    هوشیار خیام در ابتدای برنامه از حضاری که انتهای سالن شهرکتاب به صورت ایستاده نظاره‌گر مراسم بودند خواست تا اگر تمایل داشتند به جلوی تریبون بیایند و روی زمین بنشینند. او از آنها خواست که برای نشستن روی زمین تعارف نکنند و گفت که اسم آلبوم بعدی ما زمین است!

    این آهنگساز سرشناس درباره نشر تهران رکوردز گفت: «یک دهه پیش پس از اینکه دوره تحصیلم را در آمریکا سپری کردم به ایران برگشتم و دیدم که من یک متخصص در رشته خودم هستم و روی رشته خودم می‌ایستم و کارم را انجام می‌دهم. من از ابتدا در محیط خیلی تخصصی رشد کردم و عادت داشتم که هر کسی کار تخصصی خودش را انجام دهد. چند ماه پس از بازگشت به ایران دچار مشکل شدم. چون قطعه می‌نوشتم ولی آنسامبل و ارکستر و کسی که ساخته‌هایت را به ایشان معرفی کنی یا ناشری که به آن رجوع کنی وجود نداشت. وقتی این اتفاق رخ داد تصمیم گرفتم که رویه خودم را تغییر دهم. دیدم که غیر از آهنگسازی، کمی نوازندگی پیانو بلد هستم و قطعاتم را فعلاً برای ساز پیانو می‌نویسم. پس از مدتی دیدم که استودیو موسیقی وجود ندارد و صدابرداری نیست که شناختی نسبت به بالانس و جنس صدای ساز و موسیقی من داشته باشد. مشکل از این بیشتر بود چون کسی نبود که با من به سلیقه واحدی برای مسترینگ برسد. به همین دلیل مجبور شدم استودیوی خودم را درست کنم. در ادامه سی‌دی مستر تولید می شد اما مشکلات بعدی تولید وجود داشت. من خوش‌شانس بودم که در برهه‌ای رامین صدیقی و نشر هرمس را به عنوان برادر بزرگتر داشتم که حامی بزرگی بود و با چاپ چند اثرم به معرفی موسیقی من کمک کرد. اما از یک جا به بعد تولیدات روی زمین می‌ماندند و نمی‌دانستم چه کار کنم. همه این‌ها برای من انگیزه شد و مجبورم کرد که در نهایت قدم آخر را هم خودم بردارم. پس از اینکه شروع به کار کردم، حس کردم چقدر فرصت ویژه‌ای برای من است تا موسیقی که فکر می‌کنم این شهر باید بشنود را معرفی کنم. نشر موسیقی امروز تهران را از این بابت نام‌گذاری کردم و منظورم موسیقی نیست که در امروز تهران تولید می‌شود. بلکه منظورم موسیقی است که تهران امروز باید بشنود. موسیقی امروز تهران ممکن است در هرجای دنیا تولید شده باشد اما شهر ما نیاز دارد که بشنود. بنابر این موسیقی امروز تهران به این شکل ایجاد شد. خوش شانسی بزرگ این بود که مجموعه‌ای از آرتیست‌های جوان و خوش‌فکر با من همراه شدند و کمک کردند این قسمت سخت را انجام دهم. سخت از این بابت که من هرگز پیش خودم فکر نمی‌کردم، اضافه بر کار هنری که انجام می‌دهم یک ناشر و مدیر هم باشم. اما خوش‌شانس بودم که عده‌ای با من همراه شدند. همسرم مینا اریسیان، خانم فائقه شاهوردی، سیاوش روشن، آیدین صمیمی مفخم، مارتین گوستزکا و مجموعه‌ای که با من همراه شدند بسیار کمک کردند. ثمین مرادی‌فر در دوره‌ای کمک بسیار بزرگی کرد، امین ناطقی در طراحی سایت به من کمک کرد و تیمی که کلاً در این مسیر به شکل‌های مختلف دست من را گرفتند. از سوی دیگر خوش‌شانسی بزرگ من در این بود که هنرمندانی به من اطمینان کردند. با اینکه در دنیای این کار نوپا و نوآموز بودم این دوستان اطمینان کردند. در وهله اول میلاد محمدی بود که در مجموعه تار و پیانو به من اعتماد کرد. پس از آن در مجموعه بعدی، همراه شدن احمد پوری با من بود که یک اتفاق ویژه برایم شد. اطمینان او به من برای مجموعه بعدی یعنی زمین افتخار خاصی بود. مجموعه های دیگری هم در دست داریم. از جمله مجموعه موسیقی مجلسی مارتینا و موسیقی آیدین صمیمی مفخم در برنامه کاری ما قرار دارد و هنرمندان دیگری هم هستند که به تدریج به ما اطمینان می کنند.»

    او سپس گفت: «همچنین از سوی نشر و پخش جوان هم حمایت را داشتیم که در مسیر توزیع موسیقی به ما کمک کند. هومن بیات عزیز یکی از حرفه ای ترین اهالی پخش و قسمت رساندن موسیقی به گوش شنوندگانش است. بنابراین کار و هدف نشر موسیقی امروز رساندن موسیقی است که جایش در میان شما خالی است.»

    میلاد محمدی هم در ادامه برنامه گفت:« آلبوم تار و پیانو در اولین دیدار من با هوشیار خیام ضبط شد و بعداً هرچه تلاش کردیم نتوانستیم در قطعاتی که ضبط کرده بودم تغییری لحاظ کنیم. یکی از امتیازات ویژه این آلبوم، آگاهی هوشیار خیام نسبت به موسیقی ایرانی بود. درواقع این تفکر محصول یک هم‌نشینی است هرچند در یک روز اما پیشینه‌ای به وسعت چندین ماه دارد.من به‌شخصه بسیار سعی می‌کنم که موسیقی‌هایی که اساس بداهه‌نوازی را دارند، گوش دهم و زمانی که نواختن قطعات این آلبوم را آغاز کردیم، احساس می‌کردم تمام موسیقی‌هایی که در نوجوانی و جوانی گوش می‌کردم جلوی چشمم می‌آید و این آلبوم محصول یک اتفاقی است که احساس می‌کنم تمام آن چیزی که بلد بودم را در آن لحظه ادا کردم.برای بیان ایده نیازی نیست که تکنیکتان را به رخ بکشید و سعی می‌کردیم تفکرمان را جاری کنیم و با کمترین نت بیشترین پیام را به مخاطب انتقال دهیم»

    هوشیار خیام هم گفت:«این آلبوم مثل یک جرقه آنی و همنشینی دو نفره بود. برای اولین بار همدیگر را در استودیوی من دیدیم و چند ساعت بعد دقیقاً می دانستیم که چه کاری می خواهیم انجام دهیم. تار و پیانو موسیقی بود که از ابتدا تا انتهایش آرام بود و وکال و شعر و پرکاشن و… ندارد. تار و پیانو از هر نوع اضافات لخت است و ضمناً پیانوی بسیار آرام و کم نت دارد. تک نت هایی است که از ابتدا تا انتها کار می کنند و در هیچ جا کنتراستی نمی بینید و کمی با فرم رایج موسیقایی متفاوت است. در دوره کلاسیک شرق و غرب همواره نگاه بر این است که باید میز را رنگین بچینید ولی تار و پیانو از ابتدا تا انتها در یک فضا می رود. شاید به این دلیل که ما احساس می کردیم زمانش رسیده یک موسیقی آرام داشته باشیم. زمانش رسیده که با کمترین نت ها کار کنیم.»

    در پایان برنامه هم هوشیار خیام و میلاد محمدی آلبوم ها را برای علاقه مندان حاضر در مراسم امضا کردند. اما این برنامه میزبان چند چهره مطرح هم بود. از جمله «علیرضا قربانی» که کمتر در چنین برنامه هایی حاضر می شود و ورودش به محل برگزاری برنامه با واکنش ویژه حاضرین و هوشیار خیام و میلاد محمدی همراه شد. سامان صمیمی، نیلوفر محبی، فلامک جنیدی و شایان شکرآبی و غزل مهدوی از گروه «دال» سایر مهمانان مراسم رونمایی از آلبوم تار و پیانو بودند.

    در ادامه عکس‌های «فاطمه اسماعیل‌نژاد» از مراسم رونمایی آلبوم تار و پیانو را می‌بینید. همچنین گفتگوی مفصل سایت «موسیقی ما» با هوشیار خیام و میلاد محمدی درباره این اثر به زودی منتشر خواهد شد.

  • برچسب‌ها:, , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب