آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۸ آذر۱۳۹۶
  • «کجایید ای شهیدان خدایی» اثر هوشنگ کامکار

    کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «شهرداد روحانی»‌ و ارکستر جوانان جهان به رهبری «دامیانو جورانا» با همراهی کر ارکستر پنج‌شنبه شب با حضور «عباس صالحی» -وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی-  به عنوانِ مهمانِ ویژه برگزار شد. پیشتر این دو ارکستر تابستانِ سال جاری نیز به اجرای برنامه پرداخته بودند و علاوه بر آن گروه کر ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان ایتالیا کنسرت مشترکی را نیز یکشنبه -دوازدهم آذر- در کلیسای «سانتا ماریا» شهر رم اجرا  کرد و سپس به تهران آمده و روی صحنه تالار وحدت رفتند.

    این رویداد در پی تفاهم ‌نامه همکاری میان بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر تهران با دانشگاه ساپینتزا رم و ارکستر جوانان ایتالیا انجام شد.

    این کنسرت در دو بخش برگزار شد؛ در بخش اول ارکستر جوانان جهان روی صحنه آمد و «کنسرتو برای دو ویلن در ر مینور» اثر یوهان سباستین باخ  را اجرا کرد و سپس گلوریا اثر آنتون ویوالدی در ۱۱ قسمت به همراه گروه کر ارکستر به به رهبری جورانا اجرا شد. در بخش دوم نیز قطره های باران و باغ ایرانی اثر شهرداد روحانی و «کجایید ای شهیدان خدایی» اثر هوشنگ کامکار به رهبری شهرداد روحانی نواخته شدند.

    علی مرادخانی، فرزاد طالبی، فرهاد فخرالدینی، هوشنگ کامکار، علی اکبر صفی پور و… مهمانان ویژه این اجرا بودند. بعد از پایانِ این برنامه وزیر ارشاد در صفحه‌ی شخصی‌اش نوشت: «امشب با خانم و دخترم به ارکستر سمفونیک تهران و جوانان جهان در تالار وحدت رفتیم. با نغمه‌هایی از قطعات باخ تا باغ ایرانی، از قطعات ویوالدی تا کجایید ای شهیدان خدایی . نمایی از گفت‌وگوی جهانی فراتر از زیست بوم زمانی، زبانی و جغرافیایی.»

    در اجرای دوازدهم آذر ماه که در کلیسایی «سانتا ماریا» انجام شده بود، برنامه در دو بخش انجام شد. در بخش اول قطعه «دوبل کنسرتو برای ویولن» از باخ با حضور نوازندگان از کشور آلمان و فرانسه و قطعه «کلوریا» از ویوالدی اجرا شد. در بخش دوم برنامه هم به رهبری من قطعه «کجایید ای شهیدان خدایی» به آهنگسازی هوشنگ کامکار و دو اثر از خودم به نام «باغ ایرانی» و «قطره های باران» برای تماشاگران اجرا شد.

    سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین مجموعه های ایرانی از جمله دفتر موسیقی وزارت ارشاد، بنیاد رودکی، دانشگاه هنر و مجموعه ایتالیایی متشکل از دانشگاه ساپینزا ف ارکستر جوانان جهان و سفارت دو کشور ایران و ایتالیا انجام شد که بر انجام برنامه‌های مشارکتی تاکید می‌کند.

  • برچسب‌ها:, , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب