آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۶ اسف۱۳۹۵
  • «گاهی درخشش آفتاب»، خوانش مدرن اشعار معاصر ایران

    آلبوم گروه «ساکن روان» با نام «گاهی درخشش آفتاب» به سرپرستی بصیر فقیه‌نصیری و خوانندگی احسان بیرق‌دار، امروز دوشنبه ۱۶ اسفندماه منتشر شد.

    گروه «ساکن روان» که پیش از این هم آلبومی با همین نام منتشر کرده بود، از امروز دومین آلبوم‌ خود را با نام «گاهی درخشش آفتاب» منتشر کرد که شامل ٨ قطعه روى اشعار مدرن ادبيات فارسى است كه در آن، موسيقى با استفاده از هارمونى‌گذارى خيال‌انگيز و رنگ‌آميزى متنوع اركسترى،  متن را همراهى می‌كند. در اين آلبوم، همانند آلبوم قبلى گروه، پيانو نقشى ثابت و محورى بازى مي‌كند، با اين تفاوت كه در «گاهى درخشش آفتاب» ريتم بارزتر و سازبندى متنوع‌تر است.

    وظیفه خواندن اشعار را در این گروه احسان بیرق‌دار برعهده دارد که نامش بیشتر به عنوان آهنگساز شناخته شده است. او در چند سال اخیر دستیار کارن همایونفر بوده و موسیقی فیلم «زاپاس» به عنوان اثر مستقل از او شنیده شده است.

    بصیر فقیه‌نصیری درباره استفاده از اشعار نو در این آلبوم به «موسیقی ما» گفته بود: «طبیعتاً شعر نو، دست و پا را برای ملودی وکال می بندد و خیلی نمی‌توان روی آن مانور داد. ما سعی کردیم ملودی وکال در این قطعات حالت متقارن داشته باشد و کلام روی آن حرکت کند و فکر نمی‌کنم ملودی‌ها شبیه هم شده باشند. قطعات در این آلبوم به لحاظ جنس بافت هارمونی خیلی مدرن هستند و هیچ چیز آن شبیه آنچه که گوش مخاطب ایرانی به شنیدنش عادت دارد، نیست. پس طبیعتاً برای مخاطب پاپ جذاب نخواهد بود چون ذات موسیقی پاپ به‌گونه‌ای است که مخاطب به دنبال شنیدن چیزهای تکراری است. فکر می‌کنم در این فرم کار کردن، توانسته‌ام به یک بیان شخصی برسم که برای گوش مخاطبی که اهل موسیقی جدی است، کاملا قابل پذیرش است. این آلبوم به نسبت آلبوم قبل بالغ‌تر شده و به بیان شخصی خودمان نزدیک‌تر است.»

    شکل‌گیری گروه «ساکن روان» به سال ۸۰ بر می‌گردد. آن زمان، بصیر فقیه‌نصیری با احسان بیرق‌دار شروع به ملودی گذاشتن روی اشعار مدرن فارسی می‌کند. از آنجایی که شعر مدرن به لحاظ وزن و طول ابیات و ریتم با ترانه متفاوت است، به دنبال ایده‌های جدیدی می‌گردند تا بتواند فضای این نوع شعر مدرن را به خوبی منتقل کند. آن زمان به یک مجموعه حدوداً ۲۰ قطعه‌ای از اشعار شاعرانی چون شاملو، فروغ، یدالله رویایی و… می‌رسند و آنها را سال ۸۱ در کاخ نیاوران ضبط می‌کنند. سال ۸۸ یک کنسرت از این قطعات برگزار می‌کنند که بازخورد خیلی خوبی هم به همراه دارد به همین دلیل تصمیم می‌گیرند آنها را دوباره ضبط کنند و در سال ۹۱، پانزده قطعه از آنها را در قالب آلبوم «ساکن روان» منتشر می‌کنند.

    آلبوم «گاهی درخشش آفتاب»، که‌ توسط شرکت پیانو‌ هفت به مدیریت بصیر فقیه‌نصیری تولید شده، از امروز دوشنبه شانزدهم اسفندماه، توسط‌ نشر و پخش جوان در بازار موسیقی ایران عرضه شده است.

  • برچسب‌ها:, ,
  • نظرات درباره این مطلب