آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۱۶ تیر۱۳۹۷
  • گفت‌وگوی تار و پرکاشن در فرهنگسرای نیاوران

    همایون نصیری و پیام جهانمانی دو هنرمند صاحب سبک موسیقی، روز یکشنبه ۳۱ تیر برای اولین‌بار در کنار هم قرار می‌گیرند تا با سازهایشان یعنی پرکاشن و تار در فرهنگسرای نیاوران با یکدیگر گفت‌وگو کنند. این کنسرت قرار است ساعت ۲۱ برگزار شود که بلیت‌فروشی آن در سایت «ایران کنسرت» آغاز شده است.

    صمد طالقانی مدیر برنامه‌های این پروژه‌ی دو نوازی، معتقد است اصلی‌ترین شاخصه اجرا، خارج بودن آن از فرم یک اجرای صرفاً سنتی یا تلفیقی است و به «موسیقی ما» می‌گوید: «در این برنامه، تار پیام جهانمانی در کنار فرم جدیدی از پرکاشنی قرار می‌گیرد که از جنس سازهای کوبه‌ای روتین سنتی مثل تمبک و دف نیست. البته همایون یک نوازنده ایرانی است که سابقه نواختن این سازها را هم داشته اما سال‌ها است با سِتِ پرکاشنی فعالیت می‌کند که ساختار غربی دارد.»

    شاید بتوان گفت مهمتر از تعریف اولیه‌ای که سازهای این دو هنرمند در ذهن مخاطب تداعی می‌کند، کاراکتر موسیقایی این دو است؛ چراکه هر یک در این سال‌ها کاراکتر خاص خودشان را داشته‌اند که باعث شده از هم نسلان و هم رسته‌هایشان متمایز شوند. آنها حالا قرار است برای اولین‌بار در کنار هم قرار گیرند و یک فضای موسیقایی را با طعم و صدادهی خاص خودشان ارائه دهند.

    در پورستر این دو نوازی، نام «رسم» برای کنسرت انتخاب شده که صمد طالقانی درباره این نام توضیح می‌دهد: «ما یک ذهنیتی از رسوم و قواعد جاری داریم که این رسوم راجع به هر مقوله‌ای وجود دارد. طبیعتاً این ذهنیت درباره موسیقی هم هست و وقتی نام تار و سازهای کوبه‌ای را می‌شنویم، ذهنیتی پشت آن شکل می‌گیرد. اما ما می‌خواهیم در این اجرا بگوییم که موسیقی ایرانی در کنار سازهای غیرایرانی لزوماً دو خط غیر ایرانی را طی نمی‌کنند و جاهایی هم با یکدیگر تلاقی پیدا می‌کنند. درواقع این دو تعریف ذهنی که در این برنامه با آن مواجه خواهیم شد، لزوماً خطوط موازی نیستند و می‌توانند در قسمت‌هایی در کنار هم ترکیبِ قابل ارائه و خوشایندی را به وجود بیاورد. این ساختارها از فضای ذهنی دو هنرمندی بیرون می‌آید که هنجارشکنی دارند و از آن قالب سنتی و به نوعی رسمی خارج شده‌اند.»

  • برچسب‌ها:, , , ,
  • نظرات درباره این مطلب