آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۲۹ مرد۱۳۹۷
  • بیژن کامکار: روزی آرزوی هزار دف‌نواز را داشتم

    «ساز اصیل و ایرانی دف این روزها مخاطبان فراوانی را به خود جذب کرده و تا جهانی شدن فاصله زیادی ندارد.»‌

    این را «بیژن کامکار» -آهنگساز و نوازنده‌ی برجسته‌ی دف- که حالا رییس افتخاری هشتمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی است،‌ می‌گوید؛ جشنواره‌ای که قرار است از ۳۱ مرداد تا دوم شهریور در سنندج برگزار شود. «کامکار» ادامه می‌دهد: «بنا بر اشاراتی که در ادبیات، اشعار و سنگ نوشته های تاریخی ما وجود دارد، دف را می توان یکی از سازهای اصیل ایرانی دانست. در شرایط خاص یک مقطع تاریخی برخی از سازها از ایران رفتند و سازهایی نیز بست نشین شدند که دف یکی از سازهای بست نشین ایرانی است.»

    او می‌گوید: «دف پس از صدها سال بست نشینی دوباره وقتی به موسیقی ایران بازگشته است که مشاهده شده است این ساز اصیل چقدر می تواند در آنسامبل ( همنوازی) ساز های ایرانی موثر و مفید باشد، با بازگشت دف سایر سازهای کوبه ای هم رشد و پیشرفت کردند و این ساز نه تنها جای سازهای دیگر را نگرفته است بلکه باعث توسعه آنها نیز شد.»

    او با بیان اینکه موسیقی بطور عام از نظر کمی بی نهایت رشد کرده است، اضافه کرد: «روزی من تنها دف نواز ایرانی بودم اما اکنون‌ هزاران نفر این ساز را می نوازند و فاصله بسیاری تا جهانی شدن آن وجود ندارد. دف سازی زیبا، باشکوه و پر از احساس است و خوشبختانه با استقبالی که از سوی جوانان از این ساز شده است، با تلاش حوزه هنری استان کردستان، جشنواره بین المللی دف در سنندج برگزار می شود.»‌

    به اعتقاد این نوازنده دف اما تنها مشکل این جشنواره و تمامی جشنواره ها در کشور این است که نفرات برتر جایزه‌ای می گیرند و سپس به زندگی قبلی خود باز می گردند: «من دوست داشتم شغلی برای نفرات جشنواره ها برتر پیدا می‌شد و آنها می توانستند هنر خود را جایی عرضه کنند. هم‌اکنون نواقص جشنواره دف هر سال در حال رفع شدن است، امیدوارم روزی این جشنواره جهانی شود و دستکم برای این کار با دعوت از کشورهای همسایه آغاز کنیم.»

    کامکار ادامه داد: «روزی گفتم به امید زمانی که هزاران نفر دف بزنند، اما امروز میلیون ها دف نواز وجود دارد. در دوران تدریس، باورم نمی شد بانوان به سمت این ساز بروند، زیرا ساز سنگینی است و نگه داشتن آن در دست برای دقایقی طولانی ، بسیار دشوار است، اکنون دست من از کار افتاده و باید در کنار دف نوازی، حتما ورزش و نرمش را جدی گرفت.»

    امین مرادی رییس حوزه هنری استان کردستان نیز گفت: «این جشنواره در قالب تک نوازی، گروه نوازی و‌ مولودی نوازی با حضور بانوان و آقایان در دو بخش نوجوان و بزرگسال برگزار می شود. حدود ۷۱۰ نفر در این جشنواره شرکت کرده اند که ۲۵۰ دف نواز از سراسر کشور در جشنواره با یکدیگر رقابت خواهند کرد.»‌

    مرادی همچنین گفت که یکی از اهداف این جشنواره کشف، جذب و پرورش استعدادها است که با برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی پیگیری خواهد شد.

    در مراسم اختتامیه جشنواره از استاد صدیق تعریف ردیف‌دان و خواننده سنتی ایرانی تجلیل خواهد شد.

  • برچسب‌ها:, , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب