آخرین مطالب
 
  • نویسنده : , نوشته شده در: ۲۲ آذر۱۴۰۱
  • خرید لوازم جدید برای منزل یکی از کارهایی است که احساس خوبی را به همراه دارد که هر کس می‌تواند آن را تجربه کند، اما در این بین نصب لوازم خانگی کمی برای مصرف کننده معمولی دشوار خواهد بود. اجاق گاز یکی از جمله لوازم اساسی و مهم آشپزخانه است که بسیاری از مصرف کنندگان آشنایی به خصوصی با نحوه کار آن و نکات ایمنی که برای نصب آن مورد توجه قرار بگیرند را ندارند. برای رفع این مشکل در این مقاله نکات ایمنی برای نصب اجاق گاز را آموزش خواهیم داد.

    نحوه نصب اجاق گاز مبله

    اجاق گازهای مبله در واقع همان اجاق گازهای قدیمی میباشندکه در خانه مادربزرگ‌های ما پیدا می‌شدند، اما امروزه شکل و فرم به روزتری به خود گرفته‌اند. این اجاق گاز ها به طور تقریبی دارای ارتفاعی بین ۸۴ تا ۸۸ سانتی‌متر هستند و اغلب پایه‌های آنها قابلیت تنظیم و رگلاژ شدن را دارا هستند بهتر است که ارتفاع مناسب برای اجاق گازهای مبله با سطح کابینت‌های آشپزخانه را ۸۶ سانتی‌متر در نظر بگیریم .

    اما عرض اجاق گاز در مدل‌های مختلف متفاوت میباشد. به عنوان مثال عرض اجاق برای مدل ۴ شعله بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر، ۵ شعله بین ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و برای انواع گازهای ۶ شعله ابعادی بیشتر از ۱۰۰ سانتی‌متر را باید در نظر گرفت. همچنین گفتنی است عمق اجاق گاز مبله ۶ شعله نیز ۶۰ سانتی‌متر است که بایستی مقدار آن را مد نظر قرار دهیم.

    نکات مهم نصب اجاق گاز توکار یا گاز صفحه‌ای

    در ادامه آموزش نصب اجاق گاز به گازهای توکار می رسیم. گاز توکار به اجاق گازی اطلاق می‌شود که در داخل کابینت، جای میگیرد. نام دیگر گاز توکار، اجاق گاز صفحه‌ای است. این اجاق گازها ضخامتی تقریبا ۵ سانتی‌متر داشته است و در دو مدل بیضی شکل و مستطیل در بازار موجود می‌باشند. اجاق گازها در انواع‌ و ابعاد مختلفی وجود دارند که در زمان خرید، بهتر است به ابعاد آنها دقت کنید.

    لازم به ذکر است که جنس اجاق گازهای توکار متفاوت هستند و در دو مدل شیشه‌ای دودی و استیل در بازار موجود هستند که هرکدام مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

    مدل‌های اجاق گازهای صفحه ای، عبارتند از: گازهای ۲ شعله، ۴ شعله، ۵ شعله و ۶ شعله

    • نحوه نصب اجاق گاز صفحه ای دو شعله: از گاز های توکار ۲ شعله اغلب برای مکانهای اداری و در آبدارخانه‌ها استفاده می کنند. عرض این گازها ۳۰ سانتی‌متر و عمق آنها ۵۰ سانتی‌متر می باشد. برای نصب اجاق  در ابتدا بایستی از هر طرف تقریبا ۴ سانتی‌متر کمتر از این ابعاد، صفحه کابینت را برش دهید تا بتوان اجاق را بروی کابینت قرار داد.
    • نحوه نصب اجاق گاز صفحه ای ۴ شعله: این اجاق گازها دارای کاربرد وسیع‌تری هستند و اغلب در خانه ها، اماکن اداری  و … مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین عرض اجاق گاز توکار ۴ شعله ۵۸ سانتی‌متر و عمقش ۵۰ سانتی‌متر است. برای نصب این اجاق همچون اجاق های ۲ شعله در زمان نصب، بایستی از طرفین تقریبا ۴ سانتی‌متر کمتر از این ابعاد، صفحه کابینت، برش داده شود.
    • نحوه نصب اجاق گاز توکار ۵ شعله: این نوع اجاق گاز، از پر مصرف‌ترین مدل گاز در آشپزخانه منازل است که شعله‌های آن برای آشپزی مناسب و استانداراد هستند. عرض این گازها معمولا ۸۶ سانتی‌متر و عمق آن ۵۰ سانتی‌متر بوده و در این مدل هم در هنگام نصب اجاق گاز، باید از طرفین حدود ۴ سانتی‌متر کمتر از ابعاد گاز، صفحه کابینت برش داده شود.

    نحوه بستن شیلنگ گاز چگونه  است و فاصله استاندارد آن چه مقدار باید باشد؟

    برای بستن شیلنگ گاز بایستی از یک سو شیلنگ را به اجاق گاز و از سوی دیگر به لوله‌کشی گاز شهری یا کپسول گاز، متصل نمایید. بعد از آنکه این اتصال را با بست‌های فلزی محکم برقرار کردید، با استفاده از کف صابون اطمینان حاصل کنید که بست و شیلنگ نشتی ندارد.

    یکی دیگر از نكات ایمنی نصب اجاق گاز جنس شیلنگ‌هایی است که برای نصب انتخاب می‌کنید.  بهتر خواهد بود از شیلنگ‌های مخصوص این کار استفاده کنید. از این رو هرگز شیلنگ‌ گاز  را نباید در معرض حرارت مستقیم اجاق گاز و سایر وسایل گازسوز قرار دهیم. لازم به ذکر است چنانچه که از شیلنگ‎های لاستیکی استفاده می‌کنید، بهتر است هر چند ماه، آنها را بازدید کنید که  دچار آسیب و پارگی نشده باشند.

    سخن آخر

    اجاق گاز از وسایل کاربردی است که در همه مکانها وجود دارد. اما گاز مایع یا همان گاز شهری بسیار خطر آفرین است به همین خاطر نیاز است برای استفاده از این منبع انرژی نکات ایمنی را رعایت نماییم. یکی از موارد مهم در استفاده از این انرژی، انتخاب درست یک اجاق گاز و شیلنگ مناسب و کاربردی است. همچنین نکته دوم اندازه ها و مقادیر اجاق گاز است که در صورت مورد توجه قرار ندادن، ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد.

    سوالات متداول

    استفاده از شیلنگ بلند گاز  برای اجاق گاز ممکن است چه خطراتی به دنبال داشته باشد؟

    فراموش نکنید که هرگز از یک شیلنگ بلند و طولانی برای اتصال اجاق گاز استفاده نکنید.حداکثر طول مجاز و مناسب برای اجاق نباید بیش از ۵/۱ متر باشد. هرچه قدر طول شیلنگ بیشتر باشد، خطرات احتمالی آن همچون بروز نشتی گاز ناشی از فرسودگی شیلنگ، گاز گرفتگی یا  احتمال آنتش سوزی افزایش خواهد یافت.

    در انتخاب محل نصب شیر اجاق گاز باید به چه مواردی توجه نماییم؟

    محل نصب شیر اجاق گاز می‌تواند درون کابینت و پایین‌‌تر از صفحه اجاق گاز باشد. بهتر است در زمان طراحی کابینت‌ها این نکته را در نظر داشته باشید. درصورتی که این امکان وجود ندارد، باید کابینت را سوراخ کنید و شیلنگ را از داخل آن عبور دهید.

    فاصله استاندارد شیر گاز تا اجاق گاز چه مقدار باید باشد؟

     بهتر است فاصله شیر گاز تا اجاق گاز به طور تقریبی ۵ متر باشد. لوله‌ای که استفاده می‌کنیم هم بایستی از جنس لوله‌های مسی باشد و برای بیشتر از این مقدار گفته شده نیاز است از لوله‌های فولادی مخصوص گاز تو شهری استفاده کنید.

    حداقل فاصله هود از گاز  باید چه مقدار باشد؟

    کمترین مقدار فاصله هود از اجاق گاز، بایستی حدود ۷۰ سانتی‌متر باشد تا حرارت  مستقیم ناشی از اجاق گاز به موتور هود آسیبی وارد نکند.