آخرین مطالب
 
  • نویسنده : حمیده آهنگری , نوشته شده در: ۱۲ مهر۱۴۰۱
  • موسیقی یکی از هنرهای برجسته ای است که با روح انسان آمیخته است. کشور ما در زمینه موسیقی پیشتاز و پیشگام بود، موسیقی سنتی ایران با هفت دستگاه موجود در آن، مهر تاییدی بر گرایش ایرانیان باستان به سمت موسیقی است.

    موزه موسیقی شاید یکی از جالب ترین موزه هایی باشد که هر فردی ببه بازدید  آنها رفته و یا خواهد رفت. موزه موسیقی اصفهان یی از جاذبه های فرهنگی شهر اصفهان است. بازدید از این موزه، یکی از بهترین گزینه ها برای گردشگران این شهر است، زیرا در این موزه ۳۰۰ نوع مختلف ساز ایرانی خواهند یافت. یکی از مهمترین ویژگی های این موزه این است که در آن سازهای مختلف به صورت زنده اجرا می شوند و بازدید کنندگان با نحوه نواختن این سازها آشنا خواهند شد. تالار سازهای محلی و سازهای ملی از پربازدید ترین قسمت های این موزه است. همچنین در این موزه کارگاه ساخت ساز هم وجود دارد و انواع مختلف سازها در این کارگاه ساخته می شوند و بازدید کنندگان می توانند به این کارگاه هم سر بزنند و با نحوه ساختن سازها آشنا شوند.

    به راستی نام نصف جهان برازنده اصفهان است. زیرا این شهر هم در هنر معماری  و هم در سایر هنرها بسیار برجسته و ممتاز است. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با موزه موسیقی اصفهان آشنا شوید.

    آشنایی با موزه موسیقی اصفهان

    اصفهان یکی از مهدهای موسیقی و آواز سنتی ایرانی ست و یکی از مقام های موسیقی و یکی از آوازهای پنج گانه سنتی کشورمان به نام این شهر خوانده می شود. اهمیت موسیقی و علاقه مردم اصفهان به این هنر باعث شد تا دو تن از موسیقی دانان علاقه مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی نخستین و تنها موزه موسیقی خصوصی کشور را در تاریخ یازدهم آذرماه ۱۳۹۴ تاسیس کنند. موزه ای که تفاوت های بسیاری با دیگر موزه های ایران دارد و مدل ارایه آثار، نوع راهنمایی انجام شده و برخورد کارکنان در آن شما را با بُعد جدیدی از موزه گردی آشنا می کند. همچنین اجرای زنده موسیقی در پایان تور، گردش خاص شما را در موزه را جذاب تر می سازد.

    در موزه موسیقی اصفهان می توانید به تماشای ۳۰۰ ساز موسیقی ایرانی بنشینید، اطلاعاتی از نحوه ساخت آنها به دست بیاورید و با کمک امکانات صوتی و تصویری با روش نواختن سازها آشنا شوید و به صدای آنها گوش دهید. سازهایی که برخی از آنها با طرح های مینیاتوری تزیین شده اند و مجموعه ای جذاب از رنگ و صدا را به وجود آورده اند. در این مجموعه می توانید آلات موسیقی را بیینید که در هیچ کشور دیگری نظیر آنها یافت نمی شود.

     

    چرا به موزه موسیقی اصفهان برویم؟

    • در موزه موسیقی اصفهان با بیش از ۳۰۰ ساز موسیقی آشنا می شوید و از اجرای زنده موسیقی زنده که توسط هنرمندان چیره دست اصفهان نواخته می شود لذت ببرید.
    • برای علاقمندان به موسیقی و هنرمندان، فروشگاهی از انواع آلات موسیقی ایرانی، در این مجموعه وجود دارد.
    • از دیگر عواملی که این موزه را در دنیا منحصر به فرد کرده است، وجود کارشناسان و متخصصین به نام این حوزه است که به زبان های مختلف تسط دارند.
    •  سالانه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای آشنایی بیشتر با موسیقی و هنر ایرانی به این مکان می آیند. مهم ترین دلییل آن وجود سازهایی است که نظیرش در هیچ کشوری وجود ندارد.

    بخش های مختلف موزه موسیقی اصفهان

    در این قسمت به بررسی قسمت های مختلف موزه می پردازیم:

    ۱- تالار سازهای ملی

    در سالن سازهای ملی، می توانید از سازهای مختلفی که در پهنه جغرافیایی ایران گسترده شده و در این مناطق مورد استفاده اند دیدن کنید. اینجا سازها و انواع آنها به دو زبان فارسی و انگلیسی به شما معرفی می شوند و امکانات صوتی و تصویری مجموعه کمک می کند تا تجربه بهتری از گردش در این تالار به دست بیاورید.

    ۲- تالار سازهای محلی

    موزه موسیقی برای نمایش سازهای محلی ایرانی سالن جداگانه ای در نظر گرفته است. در طول گردش در این تالار همراه با راهنمایی های مسوولان موزه، می توانید اطلاعات جذابی در مورد موسیقی محلی ایران و سازهای مربوط به هر منطقه به دست آورید. البته امکانات صوتی و تصویری موزه به شما این امکان را می دهد که بتوانید به موسیقی سازهای محلی ایران گوش فرا دهید.

    ۳- سرای سرآهنگان

    در سرای سرآهنگان می توانید با اساتید برجسته موسیقی اصفهان آشنا شوید و از زندگینامه و اثری که بر موسیقی اصفهان گذاشته اند اطلاعاتی به دست آورید.

    ۴- موسیقی سرا

    جذابیت بازدید از موزه موسیقی در تماشای سازهای مختلف ایرانی و به دست آوردن اطلاعاتی در مورد آنها خلاصه نمی شود بلکه در پایان گردش تان در موزه می توانید از تماشای یک اجرای زنده موسیقی سنتی ایرانی لذت ببرید.

    ۵- کارگاه سازسازی

    اگر دوست دارید بدانید هر کدام از سازهای مشهور ایرانی چگونه ساخته می شوند و چه ساختار و اجزایی دارند می توانید سری به کارگاه سازسازی موزه موسیقی بزنید.

    شرایط بازدید از موزه موسیقی اصفهان

    موزه موسیقی اصفهان هزینه‌ای به‌عنوان ورودی برای هر فرد در نظر گرفته که این مبلغ در تیر ماه ۱۴۰۱ برای گردشگران ایرانی ۴۰,۰۰۰ تومان است؛ گردشگران خارجی باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. در ازای پرداخت این هزینه، بازدیدکنندگان از اجرای موسیقی زنده و همچنین توضیحات لازم کارشناسان مجموعه درباره سازهای موسیقی بهره می‌برند. ساعت بازدید این موزه از ساعت ۹ تا ۲۱ است. با توجه به بخش‌های متفاوت و جذابیت خاص این موزه، برای بازدید از این موزه بین دو تا سه ساعت زمان لازم خواهد بود.

    در موزه موسیقی اصفهان از چه سازهایی می‌توان بازدید کرد؟

    قبل از خرید بلیط هواپیما و سفر به اصفهان و بازدید از این موزه زیبا باید بدانید که در موزه موسیقی اصفهان بیش از سیصد ساز وجود دارد. از جمله این سازها می‌توان به ساز قانون اشاره کرد که یکی از کهن‌ترین سازهای ایرانی محسوب می‌شود و توسط فارابی اختراع شده است. ساز دیگر، سازی زهی به نام قیچک است. قیچک ساز محلی جنوب شرقی ایران به خصوص سیستان و بلوچستان است. چنگ، ساز دیگری است که در موزه موسیقی با آن آشنا خواهید شد که نیاز به معرفی ندارد. زیرا از مشهورترین و باستانی‌ترین سازهای ایرانی قلمداد می‌شود. ساز تار نیز از سازهای موجود در موزه است که به نوعی ساز چند ملیتی است. زیرا در کشورهای همسایه ایران نیز نواختن این ساز رایج است. همچنین می‌توانید با نحوه‌ ساختن این ساز و اجزا و جنس چوب به کار رفته در آن در کارگاه ساز آشنا شوید که تجربه‌ بسیار جذابی خواهد بود. سازهای دیگری از جمله رباب، بربط، نی، کمانچه، تمبک، سنتور و غیره را نیز می‌توانید در این موزه بیابید.

    چگونه به موزه موسیقی اصفهان برویم؟

    اگر با وسیله شخصی خود به موزه می‌روید، می‌توانید از خیابان توحید میانی-خیابان شهید قندی(مهرداد) پلاک ۷۴ موزه را پیدا کنید. ولی اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌‌کنید اتوبوس‌های میدان شهدا به سمت ایستگاه زاینده رود را سوار شوید و در خیابان حکیم نظامی پیاده شوید. با کمی پیاده روی به سمت خیابان شهید قندی می‌توانید به موزه برسید.

  • برچسب‌ها:
  • نظرات درباره این مطلب