آخرین مطالب
 
  • نویسنده : حمیده آهنگری , نوشته شده در: ۱ مرد۱۴۰۲
  • موسیقی اسپانیایی یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین سبک های موسیقی جهان است. این سبک موسیقی به شدت تأثیرگذار بوده و در تمامی قاره ها شناخته شده است. موسیقی اسپانیایی شامل چندین سبک موسیقی متفاوت است که هر کدام دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص خود هستند. از جمله سبک های موسیقی اسپانیایی می توان به فلامنکو، رقص سالسا، تانگو، بولرو، فلا منکو، رگاتون و بالادو اشاره کرد. در ادامه به بررسی هر یک از این سبک ها پرداخته خواهد شد.

    فلامنکو

    فلامنکو یا فلامنکو آندالوسی یک سبک موسیقی و رقص اسپانیایی است که در آن شعرهای عاشقانه و عاطفی با آواز و گیتار بافته می شوند. این سبک موسیقی در دهه ۱۹۳۰ میلادی در آندالوسیای جنوبی اسپانیا شکل گرفت و به سرعت در سراسر جهان شناخته شد. فلامنکو با صدای شدید و ریتم پرشور خود، احساسات بسیاری را در دل شنوندگان به خود می کشاند.

    رقص سالسا

    رقص سالسا یکی از پرطرفدارترین رقص های اسپانیایی است. این رقص با ریتم های پرشور و قدرتمند خود، شادی و شور و شعف را به شنوندگان منتقل می کند. رقص سالسا در آمریکای لاتین نیز بسیار محبوب است و در تمامی جشن ها و مراسم های خانوادگی به کار می رود.

    تانگو

    تانگو یک سبک موسیقی و رقص از آرژانتین است که در دهه ۱۸۹۰ میلادی شکل گرفت. این سبک موسیقی با آواز و گیتار و موسیقی ارکسترال همراه است. تانگو با ریتم شدید و آهنگ های عاشقانه خود، احساسات بسیاری را در دل شنوندگان به خود می کشاند.

    بولرو

    بولرو یک سبک موسیقی و رقص از مکزیک است که در دهه ۱۹۴۰ میلادی شکل گرفت. این سبک موسیقی با آواز و گیتار و موسیقی ارکسترال همراه است. بولرو با آهنگ های عاشقانه و غمگین خود، احساسات بسیاری را در دل شنوندگان به خود می کشاند.

    فلا منکو

    فلا منکو یک سبک موسیقی اسپانیایی است که در دهه ۱۹۶۰ میلادی شکل گرفت. این سبک موسیقی با آواز و گیتار و موسیقی ارکسترال همراه است. فلا منکو با ریتم پرشور و شاد خود، شادی و شور و شعف را به شنوندگان منتقل می کند.

    رگاتون

    رگاتون یک سبک موسیقی از کوبا است که در دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. این سبک موسیقی با آواز و ریتم پرشور خود، شادی و شور و شعف را به شنوندگان منتقل می کند. رگاتون در آمریکای لاتین نیز بسیار محبوب است و در تمامی جشن ها و مراسم های خانوادگی به کار می رود.

    بالادو

    بالادو یک سبک موسیقی اسپانیایی است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی شکل گرفت. این سبک موسیقی با آواز و گیتار و موسیقی ارکسترال همراه است. بالادو با آهنگ های عاشقانه خود، احساسات بسیاری را در دل شنوندگان به خود می کشاند.

    در نهایت، موسیقی اسپانیایی با تنوع و پویایی خود، یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین سبک های موسیقی جهان است. این سبک موسیقی با آواز و گیتار و موسیقی ارکسترال همراه است و با ریتم های پرشور و آهنگ های عاشقانه خود، احساسات بسیاری را در دل شنوندگان به خود می کشاند.

    موسیقی فلامنکو چیست؟

    فلامنکو (به اسپانیایی: Flamenco) سبکی از آواز، موسیقی و رقص اسپانیایی است. این نوع موسیقی تحت تاثیر سبک‌ها و فرهنگ‌های مختلف به شکل امروزی درآمده‌ است و می‌توان گفت که بیشترین تاثیر خود را از کولی‌های اسپانیا گرفته‌است. در شکل‌گیری و تکامل این سبک نمی‌توان از تاثیرگذاری موسیقی مورها و مسلمانان شمال آفریقا و حتی موسیقی عربی و موسیقی لاتین چشم پوشی کرد.

    خاستگاه موسیقی فلامنکو ایالت اندلس است، ولی مبدل به سمبل موسیقی اسپانیایی و حتی به‌طور کلی فرهنگ اسپانیایی شده‌است. این نوع موسیقی شامل تکنیک‌ها جالبی است.

    موسیقی فلامنکو، موسیقی سنتی اسپانیا همانند تمامی موسیقی‌های دیگر در جهان دارای رقص و علائم مخصوص به خود می‌باشد که این موسیقی و رقص، آن را از انواع دیگر موسیقی متمایز می‌سازد. حرکات دست و پا در فلامنکو هر کدام بیان‌کننده تاریخ، داستان و یا افسانه‌ای می‌باشد که برای بیان کردن آن‌ها از حرکات و فرم‌های بخصوصی استفاده می‌شود. این رقص شباهت‌های بسیاری به رقص اعراب دارد. با مروری بر تاریخ جهان در می‌یابیم که اسپانیا و اندولس مدتی در تصرف اعراب بوده‌اند و اعراب پس از بیرون رفتن از اسپانیا بعضی از فرهنگ‌های خود را در اسپانیا به یادگار گذاشتند که بسیاری از این فرهنگ‌ها را در معماری بناها در اسپانیا، موسیقی و رقص آن‌ها به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

    منشاء این نوع موسیقی از طبقات پایین جامعه اندولسی سرچشمه گرفته بود، از این رو موسیقی از وجهه هنری لازم در میان طبقات متوسط و بالاتر جامعه برخوردار نبود. فرهنگ فلامنکو حاکی از شورش مردم تحت ستم است. اقوام مسلمان شمال آفریقا ملقب به مورها، اقوام گیتانو و یهودیان که همگی در گذشته از سوی تفتیش عقاید کلیسای اسپانیا مورد اذیت و آزار و تبعید واقع شده‌اند. اقوام گیتانو اساساً پایه‌گذار اولیه این شکل هنری بوده‌اند اما آن‌ها تنها دارای یک فرهنگ شفاهی هستند. آوازهای محلی‌شان از طریق اجرای مکرر آن در مجالس اجتماعی به نسل جدید منتقل شده‌است. این طبقات فقیر غیر چادرنشین جامعه اندولسی به‌طور کلی بی‌سواد بودند.

    عناصر فلامنکو

    فلامنکو در حقیقت از ۳ قسمت رقص فلامنکو، آواز فلامنکو و گیتار فلامنکو تشکیل شده‌است. در محور اصلی آواز قرار دارد و بعد رقص به همراهی گیتار . در گذشته گیتار بیشتر نقش همراهی کننده را داشته ولی بعد ها توسط استادان با ارزشی چون Roman Montaya & Nino Ricardo و تنی چند به صورت تکنوازی با پنج انگشت دست راست به مرحله بالاتری از نظر هنری در این سبک راه یافت.

    انواع سبک ها و ریتم های گوناگون در فلامینکو بقدری متنوع است که درک آنها را برای نو آشنایان بسیار مشکل می سازد و راهی نیست جز شنیدن بسیار و ایجاد یک ارتباط روحی و حسی بین ریتم ها و صداها.

    همیشه در گذر زمان تغییرات و تعریفاتی وجود داشتند که آثار هنرمندان هر قرن بر آن‌ها وارد می‌شد و موسیقی فلامنکو هم مثال کاملی از این نوع تغییرات است و تا به امروز نیز در حال تغییر و تحول بوده‌است.

    نسل‌های جدید فلامنکو، سبک‌های جاز و دیگر سبک‌های آفریقایی و برزیلی را با فلامنکو مدرن ترکیب کرده‌اند. فلامنکو یکی از غنی‌ترین و فوق‌العاده‌ترین فرم‌های موسیقی در جهان است و بر طبق گفته منتقدین فلامنکو اصیل و خالص هیچگاه در صنعت موسیقی و هنر کمرنگ نمی‌شود.

  • برچسب‌ها:, ,
  • نظرات درباره این مطلب