آخرین مطالب
 
  • نویسنده : حمیده آهنگری , نوشته شده در: ۲۳ اسف۱۴۰۰
  • خیلی از افراد به موسیقی و خصوصاً خوانندگی علاقه دارند و کسانی که در این حیطه وارد می شوند، شاید یکی از اولین ارزوهایشان ساخت یک استودیوی خانگی باشد. استودیو محلی است آکوستیک که هیچ گونه صدایی نه از آن خارج می شود و نه به آن داخل می شود.

    حضور در استودیو و خوانندگی در چنین مکانی سبب می شود تا هم بتوانید صدای بهتری از خود ضبط نمایید و هم اینکه سکوت محیط، می تواند تمرکز بسیار بالایی را برای شما ایجاد نماید.

    اما همه افراد این توانایی را ندارند که بخواهند استودیوهای حرفه ای بنا کنند و به خوانندگی بپردازند، به همین دلیل ما اینجا هستیم تا با آموزش ساخت استودیوی خانگی این امکان را برای شما ایجاد نماییم که بتوانید در محل زندگی خود و در یکی از اتاق های بلااستفاده یک استودیوی زیبا بسازید که هم به تمرین خوانندگی بپردازید و هم اینکه با تجهیز آن بتوانید به کسب درآمد بپردازید. بنابراین با ادامه این آموزش همراه ما باشید.

    چه کاری می خواهید انجام دهید؟

    اگر آهنگسازی می کنید  

    اگر آهنگساز هستید، اتاقی می خواهید که بتوان یک میزکار مجهز به تجهیزات را قرار دهید و مشغول به کار شوید. شاید به ندرت بخواهید ضبط کنید. در این صورت اگر اتاق شما میزان مناسبی ضد صدا باشد (صدا به راحتی داخل و خارج اتاق نرود) ، ضبط های کوتاه و ساده را می توان راحت به ثمر رساند و نیازی به اتاق ضبط (دِد روم Dead Room) نیست! کافی ست اطراف ساکت بوده، میکروفون تقریبا نزدیک به ساز و یا خواننده ، و پردازشگرهای مهم مثل کمپرسور و اکولایزر تنظیم شده باشند! با کمی ممارست و داشتن دانش کافی می توان به خوبی ضبط کرد.

    اگر ضبط می کنید

    اگر هدف شما از ایجاد استودیوی خانگی ضبط آثارتان اعم از وکال و ساز است، پس قطعا نیاز به اتاق ضبط یا همان (دِد روم Dead Room) خواهید داشت. مسلما نمی خواهیم صدای عبور ماشین ها یا صدای ساعت را هم ضبط کنیم!

    اگر نوازنده هستید  

    بدون شک برای موفقیت در نوازندگی نیاز به تمرین آزادانه و مستمر دارید. برای تمرین روزانه با ساز دلبندتان نیاز به اتاقی تا حدی ضد صدا دارید. تا صدای کمی از اتاق خارج و مزاحم اطرافیان شود.

    اگر آهنگسازی و ضبط می کنید  

    در این صورت قطعا نیاز به اتاق ضبط و همچنین فضایی ضد صدا خواهید داشت. زیرا کار حساس تر از یک ضبط کوتاه و ساده است، و همچنین برای آهنگسازی نیز نیاز به ایزوله شدن اتاق دارید.

    اگر میکس یا مسترینگ انجام می دهید

    میکس و مسترینگ، معقوله ای حساس است. برای میکس و یا مستر کردن ما نیاز به فضایی حرفه ای و مجزا داریم. به عبارت دیگر، استودیوی میکس با استودیوی مسترینگ و همچنین این دو با استودیوی آهنگسازی یا ضبط کاملا متفاوت هستند.

    پس برای انجام میکس و مسترینگ استاندارد ، داشتن فضای استاندارد هم الزامیست.

    در نتیجه برای کسانیکه قصد دارند از فضای خانگی برای استودیوی میکس یا مسترینگ استفاده کنند، قضیه متفاوت است. در حقیقت برای استودیوی میکس یا مسترینگ، باید توجه داشت که متراژ مناسب اتاق ، وابسته به اندازه ی اسپیکر مانیتورینگ های شما ( که ممکن است مخصوص میکس یا مستر باشند) متفاوت است. بنابرین برای همچین استودیویی به فضایی حداقل با متراژ ۴۵ مترمربع نیاز داریم. که ممکن است در منزل در دسترس نباشد. اگر در فکر راه اندازی استودیوی میکس و یا مسترینگ هستید، باید فضایی مجزا از منزل را در نظر بگیرید.

    حالا اگر فضای بالای ۴۵ مترمربع و آن هم خارج از منزل در دسترس نبود، چه ؟

    خوب، هنوز هم راه هایی هست. شاید با کیفیت پایین تر، اما برای شروع میتوان کاری صورت داد !

    در ادامه توضیح خواهیم داد …

    برای داشتن یک هوم استودیو یا استودیوی خانگی، با در نظر گرفتن یک اتاق از چند اتاق خانه ، میتواند فضایی برای شروعی موفق باشد. البته به شرط پیروی از اصول !

    بعد از انتخاب فضایی که برای استودیو در نظر دارید، فضا را از وسایل بلا استفاده و اضافی تخلیه کنید. تا برای آنالیز اتاق آماده شوید.

    آنالیز اتاق

    اتاق انتخاب شده، ممکن است دارای امکاناتی مثل پنجره ، کمد دیواری، رادیاتور ، کانال کولر و غیره باشد. تمرکز ما روی مسائلی مانند وجود پنجره و شرایط درب اتاق و کانال کولر است. با اندکی بررسی قطعا پی می بریم که بیشترین نشت صدا، از پنجره و درب هاست. و همچنین رادیاتور و کمد ها صدا را در خود جذب، و مجددا ارتعاش می دهند. بنابرین نیاز به کنترل دارند.

    کف اتاق از چه موادی پوشانده شده ؟ پارکت، موکت ، فرش، سنگ ، سرامیک، چوب… ؟

    در هر حالت باید حواسمان به طنین و بازتابی که این سطوح ایجاد میکنند باشد. اگر کف اتاق بازتاب زیادی ایجاد میکند، حتما از موکت ، فرش یا غیره استفاده کنید. همچنین کانال کولر نیز باید به خوبی مسدود شود.

    ضد صدا کردن اتاق

    بحث ضد صدا کردن اتاق، بحثی ست که بستگی به هدف از ایجاد اتاق و شرایط اطراف دارد. در اغلب شرایط، تاثیر گذارترین اقدام در ضد صدا کردن، رسیدگی به درب و پنجرهاست. در صورتی که آهنگسازی و مقدار کمی ضبط انجام میدهید، اتاق باید از لحاظ دیوار ها ضد صدا شود. تا حین کار صدای کمی به بیرون برود. اگر ضبط به صورت گسترده انجام میدهید، باید اتاق را در حدی مناسب ضد صدا کرده و سپس اتاق ضبط بسازید. همچنین برای تمامی مصارف، شدیدا پیشنهاد می شود که پنجره ی اتاق به شدت کنترل و ضد صدا شود.

    اگر اتاق را برای تمرین نوازندگی می خواهید، بسته به حجم صدای سازتان، اتاق را تا جایی که ممکن است ضد صدا کنید. برای سازی مثل درام آکوستیک، باید کف اتاق و سقف نیز ضد صدا شود.


    اشتباه رایج درباره ی ضد صدا و آکوستیک  

    دربین تفکر رایج درباره ی ضد صدا و آکوستیک، اشتباهاتی معمول وجود دارد. آن هم درباره ی کلمات و معنی آنها.

    به طور معمول در یک طرف مبحث ضد صدا کردن وجود دارد و در طرف دیگر مبحث آکوستیک. ضد صدا کردن، آکوستیک کردن نیست ! و همچنین آکوستیک کردن، ضد صدا کردن نیست ! ضد صدا کردن اتاق به جلوگیری از ورود و خروج صداها (فرکانس ها) از اتاق ، اطلاق میگردد.

    و اما آکوستیک  

    آکوستیک به معنای لغوی، یعنی صدایی، یا مربوط به صدا. وقتی میگوییم اتاق را آکوستیک کنیم، به اشتباه از این کلمه استفاده میکنیم. یعنی میگوییم اتاق را صدایی کنیم ! بی معنی ست.  در علم آکوستیک، وقتی به بحث اصلاح محیط اتاق برای استفاده ی موسیقایی میرسیم، در ادامه ی کلمه ی آکوستیک، کلمه ی Treatment ( به فارسی “معالجه” ) را می بابیم.  در حقیقت ، منظور از آکوستیک کردن ، معالجه کردن اتاق از لحاظ بازتاب فرکانس هاست. هنگامی که صدایی از منشاء خارج میشود، به سطوح اطراف برخورد میکند و دوباره بازتاب می شود.  با توجه به این امر ، پس دیوار ها، شیشه ی پنجره و حتی سرامیک کف اتاق نیز صدا را بازتاب میکنند. با این تفاسیر، هدف از معالجه ی صداییِ اتاق، مشخص می شود : اصلاح اتاق درخور بازتاب فرکانس ها.

    حال : کدام نوع از اتاق، نیاز به چه نوع اقدامی دارد؟

    اتاقی با کاربری آهنگسازی :   

    مقدار قابل توجهی ضد صدا، سپس آکوستیک تریتمنت Acoustic Treatment

    اتاقی با کاربری ضبط :   

    مقداری ضد صدا ، آکوستیک تریتمنت معمولی ، اتاقک ضبط کاملا ضد صدا شده

    اتاقی با کاربری تمرین نوازندگی :   

    با توجه به نوع ساز تا حد قابل توجی ضد صدا ، آکوستیک تریتمنت ساده تا معمولی

    اتاقی با کاربری میکس :   

    ضد صدای قوی – آکوستیک تریتمنت بسیار قوی

    اتاقی با کاربری مسترینگ :   

    ضد صدای قوی – آکوستیک تریتمنت بسیار قوی

    که در اتاقی با کاربری مسترینگ، به دلیل میسر نبودن ایجاد این امکانات در فضای مسکونی پیشنهاد نمی شود.

  • برچسب‌ها:
  • نظرات درباره این مطلب