آخرین مطالب
 
  • نویسنده : حمیده آهنگری , نوشته شده در: ۲۳ اسف۱۴۰۱
  • آوازخوانی یکی از هنرهایی است که بسیاری از افراد به آن علاقه مند هستند. بعضی از افراد به صورت ارثی و غریزی این هنر ار در خود دارند و از کودکی تا کهنسالی زیبا و دلنشین آواز می خوانند. اما بعضی دیگر به دنیال کسب این هنر می روند و با تمرین و ممارست به یک خواننده حرفه ای تبدیل می شوند. اما در هر دو حالت، کلاس و اموزش تحت نظر اساتید می تواند بسیار کمک کننده باشد.

    یکی از مهمترین اصولی که در اواز خواندن وجود دارد، روی ریتم خواندن است. اصطلاحاتی مانند فالش خواندن، خارج خواندن و ژوست خواندن را همه ما شنیده ایم و کم و بیش با معنی آنها آشنا هستیم. اما امروز می خواهیم به صورت درست و اصولی این اصطلاحات را برای شما عزیزان تعریف نماییم و شباهت ها و تفاوت های آنها را بگوییم.

    تمرکز اصلی ما در این مطلب بر روی اصطلاح ژوست خواندن است. ژوست یک لغت فرانسوی است و معنی آن در دیکشنری بدین صورت آمده است که : ارتعاشهای بوجود آمده نُتی بوسیله ساز ویا حنجره انسان چنانچه منطبق با فركانس آن نت باشند را صدای ژوست گویند.

    تشخیص فالش بودن و ژوست بودن، از عهده بسیاری از افراد بر نمی آید و درک این موضوع نیاز به گوش های حرفه ای دارد و لازمه آن این است که آهنگ های حرفه ای و درست گوش دهیم و زیر نظر اساتید، به صورت حرفه ای با درست خواندن آشنا شویم.

    اگر شما هم به هر زیبای خوانندگی، البته درست خواندن، علاقه مندید، حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

    فالش یعنی چه؟

    در لغت فالش به معنای ناکوک بودن یک نت، ناموزون و غلط، نادرست و ساختگی، اما به تعبیر واضحتر اینکه، هرکدام از نت های موسیقی دارای فرکانسی معین است و از تعداد ارتعاشات خاصی در مدت ثانیه، چگونگی هر کدام از صداها شکل می گیرد.

    مثلاً اگر تعداد ارتعاشات یک سیم در ثانیه ۴۴۰ هرتز باشد، نت لا و اگر ۳۸۴ هرتز باشد نت سُل بوجود می آید. حالا اگر به هر دلیلی تعداد ارتعاشات حاصله نزدیک به فرکانش نت مورد نظر باشد ولیذ منطبق با آن فرکانس نباشد، مثلاً تعداد ارتعاشات یک صدا ۳۷۰ هرتز و یا ۳۹۸ هرتز باشد یعنی حدود نت سُل، آن وقت می گوییم صدای نت سُل فالش است. به عبارات زیر توجه کنید:

    باید این نکته را فراموش نکنیم که فالش خوانی با خارج خواندن دو مطلب جداگانه اس، که به غلط خیلی ها در بین صحبت ها برای بیان منظور خود هر دو لغت و اصطلاح را یکی دانسته و نابجا بکار می گیرند.

    ژوست یعنی چه؟

    در لغت ژوست به معنای صحیح، درست، کوک بودن، موزون بودن از لحاظ فرکانس و در اینجا به معنای آنکه داد ارتعاشات بوجود آورندۀ یک صدای موسیقائی دقیقاً با تعداد ارتعاشات استاندارد آن نت مطابق باشد.

    مثلاً:

    نت سُل = ۳۸۴ هرتز و یا نت لا ۴۴۰ هرتز

    خارج خواندن یعنی چه؟

    حتما” شنيده ايد كه مثلا” فلان خواننده در فلان قسمت آواز، خارج شد ويا خارج خواند كه بعضي ها اشتباها” اين مسئله را با لغت فالش بكار مي برند. اما از ديدگاه علمي – فيزيكي و اصطلاح رايج در موسيقي ، خارج خواندن و فالش خواندن دو مطلب جداگانه است.

    گفته شد زمانيكه صدايي كاملا” منطبق با نت مربوطه نباشد و ارتعاشات ايجاد شده ، حدود و نزديك بر انطباق آن نت باشد چه بالاتر و چه پايين تر، مي گوييم آن صدا فالش است ولي اگر نوازنده يا خواننده به هنگام آوازخواني ويا اجراي نت هاي گام يكي از دستگاهها ، از يكي از نت هاي مرسوم و ثبت شده در گام آن دستگاه ، به هر دليل منحرف شود و نتي غير از نت گام موردنظر در روند كار خواننده يا نوازنده دخالت و خودنمايي كند، اصطلاحا” گفته ميشود خواننده خارج خواند يا نوازنده خارج زد.

    اين مسئله موقعي براي خواننده پيش مي آيد كه خواننده بدون در نظر گرفتن وسعت صداي خويش، در مايه هاي اوج و بالا بخواند وطبيعتا” چون صدا، توانايي اجراي نت ها را در آن حد ندارد، از حالت اصلي خارج و منحرف ميگردد و براي شنونده هم نا خوشايند و نا مطلوب خواهد بود. بنابراين خواننده مجرّب و مسلــّـط قبل از آغاز آواز، حدود و وسعت صدايش را نسبت به آن دستگاه ويا آواز، شناسايي نموده و بر اساس آن گستره ، اتـّـخاذ مايه مي نمايد تا در اوج خواني از گام موردنظر منحرف نگردد و اين تسلط به آساني بدست نمي آيد مگر با گوش دادن زياد و ممارستهاي فراوان در هر گام و دستگاه ، كه با گذشت زمان گوشي قوي پيدا كرده و براحتي هر صداي ژوستي را از فالش ميتواند تشخيص دهد.

    نكته : يكي از راههاي گريز از فالش خواني ، آشنايي و تمرين مداوم با دياپازون هاي الكترونيكي و معمولي است.

    دياپازون و ارتباط آن با آوازخواني

    دياپازون وسيله ايست كه صداهاي استاندارد نت هاي موسيقي بصورت ترتيبي(به فاصله نيم پرده از هم) از آن استخراج ميشود. ساختار آن بصورت يك ساز دهني مدوّر يا مستطيل شكل است.

    – در نوع مدوّر، سوراخها در اطراف لبه آن تعبيه شده و نام هركدام از نت ها نيز روي صداهاي مربوط به آن نت در لبه آن نوشته شده است.

    – در دياپازونهاي مستطيل شكل، سوراخهاي هركدام از نت ها در يك طرف آن تعبيه شده است.

    – دياپازونهاي الكترونيكي پيشرفته كه درصد حساسيت آنها براي توليد و مقايسه اصوات، با مكانيزم داخلي خودشان به مراتب بيشتر از دياپازونهاي قديمي است. تشخيص كم يا زياد بودن فركانس نت ها تا حدّ كـُـما نيز براي اين نوع دياپازونها امكانپذير است.

    روشهاي تمرين با دياپازون براي ورزيده شدن گوش و توانايي حسّ تشخيص :

    ۱- بصدا در آوردن نت هاي تعبيه شده در دياپازون و ادا كردن همان نت ها با همان ترتيب و توالي بوسيله حنجره (بهتر است تمرين از نت Do شروع شود.) و تكرار اين عمل تا آنجايي كه گوش حالتي قوي پيدا نموده بطوريكه به مجرد شنيدن فركانس و تطابق آن با يكي از نت ها، فورا” نت مذكور با حنجره ادا شود.

    ۲- تمرين نت هاي اصلي( نت هاي گام ماهور Do = Do – Re – Me – Fa – Sol – La – Ci ) تا موقعي كه نت هاي مذكور بصورت گام بالارونده و پايين رونده با توانايي هر چه بيشتر اجرا شود.

    ۳- تمرين نت هاي اصلي همراه با نت هاي ديـز (نيم پرده بالارونده)و بمُل(نيم پرده پايين رونده) آنها كه روي دياپازون حك شده است. اين مرحله از تمرينات ، دقت عمل بيشتري را مي طلبد چرا كه فواصل طبيعي در ذهنيت انسان بهتر جاي مي گيرد و فواصل غير طبيعي (نيم پرده ها و ربع پرده ها)احتياج بيشتري دارد تا در ذهن ثبت شود.

     

    ۴- بعد از تمرين نيم پرده اي( تمرين شماره ۳) نوبت تمرينات ربع پرده اي است كه در اين مرحله آوازخوان بايستي كاملا” گوشي قوي داشته باشد و با دقت و ظرافت خاصي به تمريت بپردازد.براي تمرين اين مرحله، بايستي از ساز ايراني استفاده نمود. (اين تمرين مخصوص آوازخوانان موسيقي ايراني است چرا كه موسيقي غربي فاقد ربع پرده است.)

    ۵ – با سپري شدن مراحل فوق، نوبت به تمرين گامهاي مختلف بعد از گام ماهور ميرسد كه براي انجام اين مرحله بايستي از دياپازوني با فواصل ربع پرده اي (ساز ايراني) استفاده نمود ويا براي نتيجه گيري بهتر، بايد از يك نوازنده ويا كسي كه با گامها آشنايي كامل داشته باشد كمك گرفت.

    ۶ – اجراي هر يك از گامها را بر مبناي يك نت« اعمّ از : نت اصلي = بكار ، نيم پرده ها = ديز و بمُـل ، ربع پرده ها = سري(ربع پرده بالارونده) و كُـرُن(ربع پرده پايين رونده) » ، كه بر اساس آن نت(تونيك) گام را بسته ،به نت اُكتاو گام موردنظر رسيده (بصورت بالارونده ) و در برگشت به نت تونيك مراجعت شود (بصورت پايين رونده ). به نظر ساده مي آيد ولي در عمل اهميت كار مشخص ميگردد و بايستي به كسي كه تمام اين مراحل بخصوص همين مرحله ششم را با موفقيت پشت سر بگذارد تبريك گفت.

    ۷ – مرحله نهايي اينكه آوازخوان بعد از انجام تمرينات فوق، داراي چنان گوش قويي خواهد بود كه با تشخيص نت اوليه هر مايه، بتواند براحتي از گامي به گام ديگر وارد شود و بطور كلي مركب خواني را به سادگي اجرا نمايد. همچنين با تشخيص نت اوليه ، بقيه گام را در ذهن تداعي نموده و حدود و گستره آنرا با صداي خويش مقايسه نمايد و در صورت مطلوب بودن در آن مايه آوازخواني نمايد.

  • برچسب‌ها:, ,
  • نظرات درباره این مطلب