آخرین مطالب
 
  • نویسنده : حمیده آهنگری , نوشته شده در: ۶ اسف۱۴۰۱
  • فیلم های کره ای از پایه های ثابت سریال های تلویزیون و حتی سریال های موجود در اینترنت هستند. موجود جدیدی از حضور کره ای ها در سراسر جهان به راه افتاده است و کره ای در حال تلاش هستند تا سهم خود را در دنیای هنر روز به روز افزایش دهند.

    این موجود شامل گروههای موسیقی کره ای هم می شود. به گونه ای که این گروههای موسیقی کره ای در سراسر جهان شناخته شده هستند و یکی از محبوبترین این گروهها در سازمان ملل هم اجرا داشته است. (اطلاعات مربوط به این گروه موسیقی را می توانید اینجا بخوانید.)

    موسیقی کره ای که با نام K-MUSIC  یا K-pop، شناخته می شوند، در میان تمامی سبک های موسیقی بیشتر جا افتاده اند و گروه های کی پاپ اجراهای بسیاری در سطح جهانی داشته اند.

    گروههایی که در سبک موسیقی کی پاپمشغول فعالیت هستند بسیار متعدد هستند. در ادامه تعداد پنج مورد از این گروهها که از همه معروفتر و محبوب تر هستند را معرفی خواهیم نمود. اما پیش از آن اجازه دهید تا ابتدا با مفهوم “کی پاپ” آشنا شویم.

    کی پاپ چیست؟

    پاپ کره‌ای یا کی-پاپ K-pop، به کره‌ای: 가요، گایو شامل الکتروکیپاپ و دنس کی‌پاپ، بابلگام پاپ، رقص، الکترونیک، الکتروپاپ، هیپ هاپ، راک و آر اند بی است که ریشه آن به کره جنوبی بر می‌گردد. این سبک به شکل یک خرده‌فرهنگ در میان نوجوانان و جوانانِ سراسر جهان درآمده است و هواداران میلیونی را نیز با خود همراه کرده‌است و این امر سبب شده که صنعت موسیقی کره جنوبی پیشرفت فوق‌العاده ای در قرن اخیر داشته باشد و خود را در بین پنج صنعت موسیقی برتر جهان ببیند.

    در خارج کشور واژه پاپ کره ای معمولاً در تعریف ترانه‌هایی بکار می‌رود که توسط آیدل‌های کره‌ای اجرا می‌شود. این ترانه‌ها بیشتر سبک‌های رقص پاپ کره ای، رقص الکترونیک، هیپ هاپ و آر اند بی و الکتروموج کره ای و الکتروپاپ کره ای را دربر می‌گیرند که به ریشه در موسیقی کره جنوبی دارد. در سال ۲۰۱۹ کی پاپ به عنوان ششمین مارکت موفق جهان اعلام شد.

    شاید پیش خودتان بگویید دلیل این نامگذاری چیست؟ خب باید بگوییم K اولین حرف لاتین کره (KOREA) و پاپ (POP) نیز سبک موسیقی آن‌هاست. همچنین به موسیقی رپ کره‌ای نیز K-RAP گفته می‌شود. خوانندگان سولو و گروه‌های بسیاری در صنعت موسیقی کره در حال فعالیت هستند که برخی از آن‌ها به شهرت جهانی رسیدند و بسیاری از رکوردها را جا به جا کرده‌اند. از رکوردهای فروش و چارت‌های موسیقی بگرید تا شبکه‌های اجتماعی.

    محبوب ترین گره های کی پاپ کره ای

    در ادامه به معرفی پنج مورد از بهترین گروه های کی پاپ کره ای می پردازیم.

    ۱٫ گروه بی تی اس (BTS)

    کمتر کسی است که علاقه‌مند به موسیقی‌ باشد و نام BTS را نشنیده باشد. گروهی که این روزها نام بزرگترین گروه موسیقی جهان را بدوش می‌کشند و فراتر از دنیای کی‌پاپ فعالیت دارند. این گروه هفت نفره در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۳ (۲۴ خرداد ۱۳۹۲) با آلبوم Cool 4 Skool 2 تحت نظر کمپانی BigHit Entertainment فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کردند. گروه BTS از سال ۲۰۱۴ توانست به موفقیت نسبی دست یابد و چندی بعد با انتشار آلبوم Wings به موفقیت‌های چشمگیر جهانی دست یافت.

    بی‌تی‌اِس که بهترین گروه کی پاپ جهان و بهترین گروه کیپاپ پسرانه بشمار می‌آید در خیلی از جوانب اولین‌ها را در سطح جهانی تجربه کرده است. به عنوان مثال BTS اولین اکت کره ای است که نامزد دریافت جایزه در جشنواره گرمی شده است. رکورد بیشترین بازدید در ۲۴ ساعت (۱۰۸٫۲M) با موزیک ویدئو Butter در دست این گروه است البته که پیش‌تر این رکورد با موزیک ویدئو Dynamite در دست خود آنها بوده است. گروه بی‌تی‌اس اولین و تنها اکت تاریخ هستند که چهار آلبوم با فروش حداقل یک میلیون نسخه در روز اول انتشار خود در چارت هانتو کره جنوبی دارند و پرطرفدارترین گروه کیپاپ هستند.

    ۲٫ گروه EXO

    دربین گروه های کیپاپ اکسو نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است و محبوب ترین گروه کیپاپ کره هستند. گروه کره‌ای-چینی اکسو یکی دیگر از بهترین گروه کی پاپ کره ای و بهترین گروه کیپاپ پسرانه است که با لقب کینگ کی پاپ نیز شناخته می‌شوند. این گروه در ۸ آوریل ۲۰۱۲ برابر با ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ با ۱۲ عضو تحت نظر یکی از کمپانی‌‌های بزرگ سرگرمی کره جنوبی به نام SM Entertainment رسما فعالیت خود را آغاز کرد. گروه اکسو از زمان آغاز به کار متشکل از دو زیر گروه EXO-K و EXO-M بوده است که به ترتیب شامل اعضا کره‌ای و چینی می‌شدند.

    پس از مشکلاتی که برای سه عضو چینی این گروه به نام‌های لوهان، تائو و کریس پیش آمد، آنها گروه را ترک کردند. در حال حاضر گروه اکسو از سال ۲۰۱۵ تاکنون با ۹ نفر فعالیت خود را ادامه داده است. اخیرا این گروه بعد از گذشت یک سال و نیم از انتشار آلبوم Obsession به صورت گروهی به صنعت موسیقی بازگشتند و آلبوم ویژه‌ای به نام Don’t Fight The Feeling را در هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) منتشر کردند.

    ۳٫ گروه BigBang

    از معروف‌ترین گروه های کیپاپ کمپانی وای جی می‌توانیم به گروه بیگ‌بنگ اشاره کنیم. این گروه نسل دو در ۱۹ اوت ۲۰۰۶ برابر با ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کردند و چندی بعد اولین تک آلبوم خود را با نام BigBang منتشر کردند. با اینکه مدت زمان زیادی از آغاز به کار این گروه گذشته است، اما همچنان از پرطرفدارترین گروه های کیپاپ دنیا محسوب می‌شوند و در زمان فعالیت‌های قدیمی خود معروف ترین گروه خواننده کره ای در داخل و خارج از کشورشان بودند. متاسفانه این گروه ۵ نفره بخاطر برخی مسائل حالا با ۴ عضو و بدون سونگری فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.

    گروه بیگ بنگ شش آلبوم استدیویی، ۱۰ آلبوم زنده، چهار سینگل آلبوم و ۳۶ تک آهنگ دارد. این گروه کره ای بیشتر به خاطر اینکه تهیه‌کنندگی و تنظیم آثار خود را انجام می‌دهند در بین تمام گروه های کیپاپ شناخته شده‌ هستند. به طور کلی بیش از ۴٫۳ میلیون نسخه فیزیکی از آلبوم‌های گروه بیگ بنگ در کره جنوبی و ژاپن سولد اوت شده است.

    ۴٫ گروه Tomorrow By Together) TXT)

    تی‌اکس‌تی از جدید ترین گروه های K-Pop و موفق‌ترین‌های نسل چهارم محسوب می‌شود. تی‌اکس‌تی اولین گروه است که پس از گذشت شش سال از آغاز به کار گروه BTS تحت نظر کمپانی BigHit Entertainment در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۹ (۲۰ دی ۱۳۹۷) رسما فعالیت خود را آغاز کرد. آلبوم The Chaos Chapter: Freeze که اخیرا از این گروه منتشر شده است توانست به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.

    این عنوان اولین آلبوم از یک اکت کره ای تا به اینجا از سال ۲۰۲۱ است که به مدت سه هفته در چارت Billboard200 که مخصوص فروش آلبوم‌ها است قرار می‌گیرد و تی‌اکس‌تی اولین اکت از یک گروه نسل چهارم کی‌پاپ است که به چنین موفقیتی دست می‌یابد. گروه تی‌اکس‌تی که نامش در فهرست بهترین گروه کیپاپ پسرانه آمده، در اولین سال فعالیت خود جوایز بسیاری با عناوینی چون بهترین تازه‌کار سال، بهترین آرتیست مرد تازه‌کار و آرتیست جدید سال را در جشنواره‌های مختلف موسیقی کره جنوبی کسب کرده است و بهترین گروه کی پاپ جهان است.

    ۵٫ گروه Shinee

    شاینی یکی دیگر از برترین گروه های کره ای است. اعضا این گروه در ۲۵ می ۲۰۰۸ برابر با ۵ خرداد ۱۳۸۷ فعالیت خود را تحت نظر کمپانی SM Entertainment آغاز و چندی بعد تک آهنگ Replay را منتشر کردند. یکی از اتفاقات غم‌انگیز این گروه فوت ناگهانی جونگهیون یکی از اعضا گروه شاینی در سال ۲۰۱۷ بوده است که کل جامعه کیپاپ را تحت تاثیر خود قرار داد.

    پس از این واقعه شایعاتی مبنی بر دیسبند شدن گروه شاینی مطرح شد که اعضا گروه آن را رد کردند و بهترین گروه کی-پاپ از نظر بسیاری از طرفداران موسیقی کره جنوبی هستند.

  • برچسب‌ها:,
  • نظرات درباره این مطلب