آخرین مطالب
 
  • نویسنده : حمیده آهنگری , نوشته شده در: ۲۲ مرد۱۴۰۱
  • بعضی از فیلم ها هستند که در خاطرات ما ثبت می شوند و شاید دهها بار آنها را ببینیم و هر بار مثل بار اول هیجان زده و مشتاق شویم. فیلم حرفه ای یکی از بهترین و تاثیرگذارترین فیلم های سینمای جهان است که پس از گذشت سی سال، هنوز هم زیبا و دیدنی است. یکی از مهمترین جنبه های تاثیرگذاری این فیلم را علاوه بر بازی زیبای بازیگرانی حرفه ای و کاربلد مانند رنو و ناتالی پورتمن، داستانی جذاب و گیرا، موسیقی تاثیرگذار این فیلم است.

    موسیقی متن و تیتراژ پایانی این فیلم، هر دو بسیار حرفه ای و درست طراحی شده اند و در هم تنیده شدن این موسیقی با داستان فیلم و بازی جذاب بازیگران صحنه هایی را خلق نموده است که هر بیننده ای را میخکوب می کند.

    اگر شما تاکنون این فیلم را ندیده اید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما به سراغ آن بروید و موسیقی آن را با گوش جان بشنوید و لذت ببرید. برای بررسی موسیقی این فیلم زیبا همراه ما باشید.

    بررسی فیلم لئون حرفه ای

    فیلم Leon درباره یک آدم‌کش ایتالیایی حرفه‌ای به همین نام (با بازی Jean Reno) است که طی پیشامدهایی با Mathilda (با بازی Natalie Portman) آشنا می‌شود؛ یک دختر ۱۲ ساله که چیزی برای از دست دادن ندارد و تصمیم می‌گیرد که مانند لئون به یک قاتل تبدیل شود.

    این فیلم به نویسندگی و کارگردانی Luc Besson ساخته شده و تهیه‌کنندگی آن هم برعهده Patrice Ledoux بوده است. فیلم Leon The Professional طی اکران اصلی خود در سال ۱۹۹۴ موفقیت‌های تجاری بسیاری کسب کرد و فقط در کشور فرانسه ۳,۳۳۰,۷۰۳ بلیط فروخت. موفقیت‌های این فیلم در باکس آفیس جهانی هم ادامه‌دار بود و با بودجه ۱۶ میلیون دلاری توانست درآمد بیش از ۴۵ میلیون دلار داشته باشد.

    با توجه به موفقیت‌های تجاری و استقبال مخاطبین و منتقدین، سونی پس از ۴ سال از اکران فیلم نسخه DVD این اثر را در سال ۱۹۹۸ منتشر کرد. از آن زمان تاکنون بارها کیفیت‌های مختلف و فرمت‌های متفاوتی از فیلم Leon The Professional منتشر شدند که خود نشان از محبوبیت بالای این فیلم میان مخاطبین سینما دارد. جدیدترین نسخه منتشر شده از فیلم لئون مربوط به کیفیت ۴K Ultra HD کمپانی StudioCanal است.

    اما از همه این‌ها که بگذریم به موسیقی متن فیلم لئون می‌رسیم. اگر با خودتان فکر کردید که فیلم‌نامه فکر شده و بازی‌های خوب تنها برگ‌های برنده این فیلم بودند باید بگویم که اشتباه می‌کنید. آهنگ های فیلم لئون یکی از بهترین و بی‌نقص‌ترین بحش‌های این اثر است. به‌صورتی که بسیاری از لحظات هیجانی این فیلم به لطف موسیقی Éric Serra جان می‌گیرند و حس خود را به مخاطب القا می‌کنند.

    جالب است بدانید که موسیقی متن این فیلم در سال ۱۹۹۴ به‌صورت جداگانه و توسط TriStar Music منتشر شد و مخصوصا در بازار ژاپن توانست به موفقیت‌های تجاری بزرگی دست بیابد.

    کمی از Éric Serra بخوانیم

    Éric Serra موسیقی‌دان و تنظیم‌کننده فرانسوی است که در سال ۱۹۵۹ و در شهر Saint-Mandé فرانسه به‌دنیا آمد. پدر او با نام Claude یکی از شاعران معروف دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی بود و به همین جهت Éric از همان دوران کودکی با موسیقی آشنا شد.

    اولین فعالیت‌های حرفه‌ای Serra به سال ۱۹۸۰ برمی‌گردد؛ زمانی که با Luc Besson دیداری داشت و Besson طی آن دیدار از او خواست تا موسیقی متن اولین اثرش یعنی فیلم Le Dernier Combat را تهیه کند. این همکاری آغاز رابطه کاری طولانی مدت میان این دو بود به شکلی که به جز فیلم Angel-A در بقیه آثارش با یکدیگر همکاری کردند.که یکی از همین همکاری ساخت موسیقی متن فیلم لئون حرفه‌ای بود.

    البته فقط در فیلم‌های Besson نیست که می‌توانیم آهنگ‌های Serra را بشنویم؛ او در سال ۱۹۹۵ برای ساخت موسیقی متن فیلم James Bond GoldenEye با Martin Campbell همکاری کرد. همکاری که در نهایت به خلق موسیقی متن امروزی‌تری نسبت به دیگر فیلم‌های سری جیمز باند ختم شد و واکنش‌های مختلفی از طرف منتقدین به همراه داشت.

    از مهم‌ترین فعالیت‌های Serra می‌توان به نوشتن موسیقی «It’s Only Mystery» برای فیلم Subway، آهنگ «My Lady Blue» برای فیلم Le Grand Bleu و قطعه «Little Light of Love» برای فیلم The Fifth Element اشاره کرد. او همچنین در سال ۱۹۹۸ آلبومی با نام RXRA (تلفظ اسم خودش به زبان فرانسه به این شکل خوانده می‌شود) در سبک موسیقی راک منتشر کرد.

    اریک سرا و موسیقی فیلم حرفه ای

    اریک سرا آهنگساز و ترانه‌سرای فرانسوی، که در فیلم‌های subway و نیکیتا با بسون همکاری کرده بود، موسیقی متن لئون را ساخته است. سرا سابقه‌ی آکادمیک ندارد و تجربی و بر اساس حس و حالی که از فیلم می‌گیرد، آهنگسازی می‌کند. حس اکشن در تمام کارهای او وجود دارد و برای فیلم جیمز باند و شوهای کریس انجل هم آهنگسازی کرده است.

    اریک سرا در موسیقی متن لئون با استفاده از سازهای الکترونیک و زهی، موسیقی متنوعی خلق کرده و در قطعاتی صدای آکاردئون و گیتار نیز به گوش می‌رسد. نام قطعات فیلم لئون بر اساس رویدادها و اتفاقات و روحیات شخصیت‌ها انتخاب شده است.

    موسیقی ماتیلدا با ساز بلز که نماد کودکی است و فضایی کودکانه و رمانتیک ایجاد می‌کند، ساخته شده است. در آخر این قطعه فضایی مرموز خلق می‌شود که نشان‌دهنده ماجراجویی شخصیت می‌باشد. رابطه ماتیلدا و لئون همزمان رابطه پدر و فرزندی، معلم و شاگردی و رابطه دو انسان مطرود است، همچنین درون‌مایه‌ای عاشقانه دارد و در یکی از صحنه‌های فیلم که ماتیلدا نقش مرلین مونرو را بازی می‌کند و نمایانگر تمایل او به لئون است ترانه «Venus as a boy» بیورک پخش می‌شود.

    اریک سرا با ریتم مداوم سازها حس مرموزانه و ماجراجویی که منتهی به خطر می‌شود را به مخاطب منتقل می‎کند؛ همچنین کشیده شدن آرشه روی ساز حس اضطراب را القا کرده و سازهای بادی از خطری که در انتظار شخصیت اصلی فیلم است خبر می‌دهند. موسیقی فیلم، موسیقی اکشن و تعقیب و گریز است.

    هنگامی که ماتیلدا به عشقش به لئون اعتراف می‌کند، صدای آکاردئون که هم تمی کودکانه دارد و هم عاشقانه شنیده می‌شود. موسیقی لئون تاریک و جدی است و با ویولون نواخته شده است. تفاوت شخصیت لئون میان‌سال که مدام در حال سرکوب احساساتش است با ماتیلدای جوان که طبق میل و غریزه‌اش رفتار می‌کند با موسیقی متن به بیننده القا می‌شود.

    ترانه پایانی فیلم حرفه ای

    ترانه پایانی فیلم لئون که ساخته مشترک استینگ و دومنیک میلر است، سال‌ها قبل از این فیلم تولید شده بود و آنرا برای لئون دوباره تنظیم کردند. موسیقی این ترانه، داستان قماربازی را روایت می‌کند که برای پول، قدرت و احترام قمار نمی‌کند، درست مثل شخصیت لئون که قاتلی است با اعتقاد به اخلاقیاتی که کاملا با شغلش در تضاد هستند. بهترین سکانس فیلم که در واقع آخرین سکانس نیز محسوب می‌شود وقتی است که ماتیلدا در مدرسه شبانه روزی گل لئون را از گلدان درآورده و در خاک می‌کارد و می‌گوید: «اینجا دیگه در امانیم.» و بعد از آن آهنگ فراموش نشدنی استینگ ( Shape Of My Heart ) شروع می‌شود. می‌توان این گل را نماد لئونی تازه که از گناه قتل‌های خود پاک شده است در نظر گرفت. نماد رشد و نمو و نماد پاکی.

    موسیقی متن از جمله موسیقی‌های تأثیرگذار در سینماست و با شخصیت‌ها و صحنه‌های فیلم درهم تنیده شده است.

  • برچسب‌ها:, ,
  • نظرات درباره این مطلب