آخرین مطالب
 
  • نویسنده : حمیده آهنگری , نوشته شده در: ۲۰ شهر۱۴۰۱
  • موسیقی یکی از هنرهایی است که به تنهایی می تواند آرامش را به افراد انتقال دهد. یکی از راههای فرار از دنیای پر مشغله امروزی، روی آوردن به سمت موسیقی است. اگر شما هم به سازی علاقه دارید، هر چه سریعتر نسبت به یادگیری آن اقدام نمایید، زیرا نواختن ساز می تواند برای لحظاتی که مشغول نواحتن هستسد، شما را از هر کونه مشغله و فکر و خیل وا رهاند و درگیر دنیایی کند که شاید سراسر آرامش و شور و سکون باشد.

    شاید یکی از دلایل گرایش بشر به سمت ساز و نواختن هم همین باشد، کندن از دنیای خاکی و پرواز در دنیای خیال و آرزو!

    اما یکی از مهمترین نکاتی که برای خوب نواختن هر سازی، مانند پیانو، گیتار، تمبک، سه تار، دف و … مطرح است، درس گرفتن از افرادی کاربلد و استاد آن ساز است. افرادی که صلاحیت لازم برای تدریس هر نوع سازی را داشته باشند، با گذراندن مراحل لازم و اخذ “کارت صلاحیت تدریس موسیقی” می توانند در هر آموزشگاهی به تدریس مشغول شوند.

    اما چه شرایطی برای اخذ کارت صلاحیت تدریس لازم است؟ چه افرادی می توانند این کارت را دریافت نمایند و مشغول تدریس شوند؟

    با ما همراه باشید تا با جزییات بیشتری از کارت صلاحیت تدریس و شرایط و مراحل اخذ آن آشنا شوید.

    آیين نامهاحراز صلاحيتتدريسمربيانآموزشگاههاي آزاد هنري

    هنر پدیدهای است که از دیرباز نقشی بسزا در زندگی انسانداشتهو تاثیر این موضوع چنان بوده است که همواره بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان در ادیان و مکاتب مختلف از آن به عنوان وسیلهای کارآمد و موثر در جهت ترویج و تبلیغ اندیشهها و رفتار مورد نظر خودنام برده اند.از این رو آموزش هنر از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار بوده و در همین راستا، دفتر آموزش و توسعه فعالیتهایفرهنگی وهنریوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،به عنوان متولی قانونی رسیدگی و نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنریو بر اساس شرح وظایف خود،ذیل مصوبه۷۴۴شورای عالی انقلاب فرهنگیو استناد به بند۳ماده۵۱آن،بکارگیری کسانی که رد صلاحیت شدهاند را جزو تخلف آموزشگاه آزاد هنری دارای مجوز قلمداد کرده که منجر به لغو مجوز صادر شده میداند و همچنین،ضمن نظام بخشیدن به وضعیت آموزش آزاد هنر در کشور، شرایط مناسی را برایارج نهادن به حقوق شهروندان و تشویق عموم به رعایت قانون وارتقاء سطح کیفی آموزش و جذب افراد مستعد به مراکز معتبر و واجد صلاحیت فراهم سازد.از این رو برای تحقق این هدف ضرورت دارد،مربیانیاهنرآموزان شاغل در آموزشگاههای آزاد هنری تحت پوشش کهشرایط، معیارهاو صلاحیت لازم را دارا میباشند، جهت اخذ کارت صلاحیت تدریس اقدام نمایند.این کارت معیار و مبنایی برای تائید صلاحیت علمی و هنری مربیاندر نظر گرفتهخواهد شد.

    تعاريف

    آموزشگاه آزاد هنري:به مکانی اطلاق میشود که به منظور تربیت و آموزش هنرجویان علاقمنهد به یکی از رشتههای هنری(هنرهای تجسمی، موسیقی، خوشنویسی، هنرهای نمایشی، هنرهای سنتی)بهرای اشاعه فرهنگ و هنر، بر اساس ضوابط و شئون اسلامی و با رعایت این ضوابط توسط افراد حقیقی یا حقوقی تأسیس میگردد.
    مدير مسئول :شخصی است حقیقی که مدیریت آموزشگاه را بر اساسشرایط و ضوابط لازم بر عهده میگیرد.

    مربي يا هنرآموز:فردی است حقیقی، دارای مدرك تحصیلی هنر یا درجه هنری و یا سوابق تجربیآموزشی مفید که صلاحیت و توانایی تدریس در رشته تخصصی و هنری مورد نظر را کسب کرده است.

    كارت صلاحيت تدريس: مجوزی است که به موجب آن مربیان یا هنرآموزان میتوانند،در آموزشگاههای آزاد هنری دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیدر یکی از رشته های هنری مرتبط تدریس نمایند

    شوراي فني آزمون:شورایی است متشکل ازچند نفراساتیدمطرح و شناخته شدهمرتبط بایکی ازرشتههای هنری،دارایتخصص علمی و هنری لازمکه به پیشنهاد مدیر کل دفتر آموزش به عنوان دبیر شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری وباتایید معاون هنری وزیر به عنوان رئیس شورای مذکور،انتخابو پس از صدور حکم،
    وظیفه بررسی سوابق هنری متقاضیان وانجاممصاحبه علمی آنان را جهتتایید صلاحیت تدریس و دریافت کارت صلاحیت تدریسبه عهده دارند

    مربيان بايد حائزشرايط عمومي و اختصاصي زير باشند

    الف:شرايط عمومي شامل:
    ۱تابعیتکشور جمهوری اسلامیایران.

    ۲اعتقاد به مبانی دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوریاسلامی ایران.

    ۳
    اعتقاد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
    ۴برخورداری از حسن شهرت و نداشتن سوء پیشینه کیفری مؤثر

    ۵
    عدم اعتیاد به مواد مخدر
    ۶داشتن برگه پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه(برای آقایان)

    ۷
    دارابودنحداقل۲۲سال سن در زمان ثبت نام.
    ب:شرايط اختصاصي شامل
    :
    ۱
    دارابودن مدرك تحصیلیدیپلممرتبطیا بالاترویا داشتنتواناییهایتجربی،عمومی، فنی وتخصصیتدریس در رشته مورد تقاضا.
    ۲دارا بودن درجه هنریمرتبط با رشته مورد تقاضااز شورای ارزشیابی هنرمندان.

    تبصره۱ :متقاضیان فاقد مدرك تحصیلی یا درجه هنری باید دارای مستندات وسوابق تجربی حرفهای قابل دفاعباشند.

    ۳ارائهمعرفینامهاز یکی از آموزشگاههای آزاد هنری دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که باید پس از امضاء و مهر مدیر مسئول آموزشگاه بهتائید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مورد تقاضا نیز رسیده باشد.

    تبصره۲: به تقاضاهای شخصی و فاقد معرفی نامه معتبر ترتیب اثر داده نخواهد شد.

    ۴اخذ استعلامات بهداشتی، قضایی و انتظامی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مورد تقاضاپس از قبولی فرددر آزمون انجام میشود.

    صدور مجوز کارت صلاحیت تدریس موسیقی

    مراحل رسیدگی به پرونده ی متقاضیان تدریس در آموزشگاه های آزاد موسیقی :
    ۱) پرکردن فرم (ک) توسط متقاضی و ممهور نمودن آن توسط مدیرمسئوول آموزشگاه معرف که دارای پروانه ی فعالیت باشد.
    ۲) واریز ۲۰۰٫۰۰۰ ریال و جه ثبت نام توسط متقاضی به حساب جاری شماره ی ۳۶۱۲ بانک ملی ایران شعبه ی صبا به نام خانه ی موسیقی.
    ۳) تحویل برگه ی تکمیل شده ی (ک) به همراه مدارک و مستندات به اداره ی کل استان .
    ۴) ارسال فرم (ک) به دفتر آموزش و توسعه ی فعالیت های هنری از سوی اداره ی کل استان.
    ۵) اعلام تاریخ برگزاری آزمون توسط دفتر آموزش و توسعه ی فعالیت های هنری.
    ۶) شرکت متقاضی در آزمون .
    ۷) در صورت موفقیت در آزمون و پس از اعلام نتیجه ی آن از سوی دفتر آموزش و توسعه ی فعالیت های هنری به اداره ی کل استان ، کارت صلاحیت تدریس جهت متقاضی صادر می شود.

    تبصره : در صورتی که متقاضی دارای مدرک تحصیلی مرتبط و یا معادل آن باشد کارت صلاحیت وی توسط اداره ی کل استان (اداره ی امور موسیقی ) صادر خواهد شد.
    واحد مراجعه : اداره ی امور موسیقی استان

     

  • برچسب‌ها:,
  • نظرات درباره این مطلب