آخرین مطالب
 
  • نویسنده : حمیده آهنگری , نوشته شده در: ۱۳ تیر۱۴۰۰
  • موسیقی با روح انسان عجین شده است. معمولاً ما در مواقع شادی، ناراحتی، مواقعی که بسیار پرمشغله هستیم و یا مواقعی که به دنبال کسب آرامش و یا حتی تمرکز هستیم به سراغ گوش دادن موسیقی می رویم. اما اگر بتوانیم یک ساز را بنوازیم تمامی احساسات شادی، غم، آرامش، تمرکز و سکون را با حس و حال بهتری درک خواهیم نمود. با نواختن سازهای موسیقی برای لحظاتی از تمامی مسائل روزانه که ذهن ما را مشغول داشته اند، رهایی می یابیم و با آارمش شروع به نواختن می کنیم.

    یکی از سازهایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است کالیمبا ست. کالیمبا سازی است که ریشه آفریقایی دارد و صدای ملیح و ملایمی دارد. کالیمبا یک ساز شخصی است که بیشتر هم به صورت شخصی و تک نوازی مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل سبک بودن و سایز مناسبی که دارد می توانید به راحتی آن را با خود حمل کنید و از نواختن آن در طبیعت، کوه و یا حتی مهمانی لذت ببرید.

    ما در اینجا یم آموزش جامعی از این ساز را برای شما فراهم آورده ایم. اما فراموش نکنید که رمز موفقیت در نواختن هر سازی، پشتکار و علاقه است. اگر علاقه و عشق به موسیقی در شما وجود داشته باشد، یه راحتس قادر به یادگیری و اجرا خواهید بود. با ما همراه باشید.

    ویژگی های صدای کالیمبا

    کالیمبا صدای کوبه ای و در عین حال سیالی دارد که بسیار آرام و دلرباست. از آنجایی که این ساز را می توان همزمان یا متناوب با هردو انگشتان شست نواخت، تولید صدای هارمونیک و ریتمیک امکان پذیر است. بسیاری از حالت های صدایی را می توان تنها با فشار دادن زبانه ها به بالا و پایین تولید کرد.

    آموزش کالیمبا در کلاس

    کلاس کالیمبا کلاسی است بسیار جذاب. چرا که فراگیری این ساز می تواند بسیار راحت تر از چیزی باشد که تصور می کنید. این ساز به دلیل ساختاری ساده و نیز در دسترس بسیار مورد توجه مخاطبان و متقاضیان قرار گرفته است. البته که فرا گیری این ساز به مانند دیگر ساز ها نیازمند مقدماتی است اما از آنجا که این ساز بنا به خصوصیات خود دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشد طی دوره آموزشی این ساز به مراتب کوتاه مدت تر از دوره های تخصصی دیگر ساز ها است چرا که در ساز هایی از جمله پیانو و یا ساز های کلاسیک ایرانی و یا غربی و یا حتی ساز های فولک قاعده بر روش و سیستم آموزش کلاسیک است

    اما در این ساز همانطور که ذکر آن رفت بنا به خصوصیات منحصر به فردی که دارا می باشد نیاز به فراگیری دوره های کلاسیک و پیش نیاز هایی که در دیگر دوره های جزو الزامات بحث آموزش می باشد در این ساز نیاز نخواهد بود. ملاک عمل این ساز در فرا گیری آشنایی مختصر با ریتم و ویژگی های صدا و در نهایت نت های هارمونیک می باشد که در کوتاه ترین زمان ممکن در حد نیاز این ساز می توان این موارد را آموخت.

    آموزش ساز کالیمبا

    نت های کالیمبا

    در ساز کالیبمبا، و بیشتر سازهای خانواده لاملوفون، نت های پایین تر در مرکز ساز و نت های بالاتر در گوشه های سمت چپ و راست ساز قرار گرفته اند. این یک زیبایی ارگونومیک در ساز کالیمباست تا انگشت شست بتواند به گونه ای محور باشد که به راحتی به تمام تیغه ها برسد. اگرچه گونه های دیگری از از این ساز هم وجود دارد که چیدمان نت ها در تیغه های آن به متفاوت است.

    با این حال در آموزش کالیمبا عموما از ردیف چیدمانی معمولی استفاده می شود که در آن نت C (دو) در مرکز قرار گرفته و سایر نت ها به تناوب در چپ و راست این نت قرار گرفته اند و چیدمانی مشابه ترکیب زیر را می سازند.

    D B G E C A F D C E G B D F A C E

    نحوه کوک کالیمبا

    برای کوک کردن ساز فقط کافی است با چکش مخصوص خود، ضربه هایی به جلو یا پشت تیغه ها وارد کنید تا تیغه های مورد نظر کمی به جلو یا عقب بروند. هرچقدر طول ارتعاش تیغه کمتر شود، صدای آن زیرتر و هرچقدر طول ارتعاش بیشتر، صدا بم تر می شود. برای اینکه بفهمید چه زمانی تیغه ها در جای مناسب و اندازه درستی قرار گرفته اند و ساز کوک شده است می توانید به راحتی از یک تیونر الکتریک یا اپلیکیشن های مشابه موبایلی استفاده بکنید. شروع به جا به جا کردن تیغه ها کنید و آن را بنوازید تا زمانی که صفحه نمایش تیونر نت مورد نظر را به رنگ سبز نشان دهد.

    آموزش نت خوانی

    موسیقی دارای هفت نت اصلی است که می توان با کالیمبای استاندارد اجرا کرد که این هفت نت اصلی شامل :

    دو – ر – می – فا – سل – لا – سی

    می شود . باید دقت داشت که این هفت نت می توانند از بم به زیر بارها تکرار شوند پس زمانی که نت می را دوبار مشاهده کردید تعجب نکنید .

    خطوط حامل

    خطوطی است که نت ها با توجه به قرار گرفتن بین یا روی انها معنی پیدا می کنند برای مثال به جدول نتی پایین دقت کنید.

     

    جدول نت ها

    نتی که روی خط سوم حامل است نت سی نام دارد .

    دقت كنید تصویر پایین مربوط به كالیمباهایی با كوك سل ماژور هستند برای كالیمباهای دوماژور كه نت وسط آنها نت Do(دو) است می توانید ورژن چاپی آموزش را تهیه كنید كه تصویر آین نوع كوك را دارا می باشد ، اما به طور كلی فراگیری جدول نت یك مقوله پایه ایست و اجرای آن روی هر نوع سازی ساده تر می شود .

    پیشنهاد قطعی ما فرا گرفتن این روش (نت خوانی استاندارد) است ، همین روشی كه در این سری مقالات و كتاب چاپی و جزوه های دانلودی توضیح داده ایم ؛ زبان بین المللی موسیقی نت است و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی كنیم از روی عدد یا حروف نوازندگی كنید .

    پس زمانی که نتی را روی خط سوم حامل می بینیم باید نت سی نت سی وسط را اجرا کنیم

    در کالیمبای دو اکتاو سه نت سی خواهیم داشت که در شکل زیر مشاهده می کنید :


    پس اگر نت سی وسط یعنی روی خط سوم را دیدیم باید نت سی وسط کالیمبا که سم چپ قرار دارد و با انگشت بزرگ دست چپ اجرا می شود را اجرا کنیم .

    ( به طور کلی دو نت سی سمت راست و یک نت سی سمت چپ کالیمبا قرار دارد )

    ترتیب نت های کالیمبا ماننده دیگر سازهای کلاویه ای یا … از چپ به راست نیست . بلکه فاصله سوم هر نت است برای همین اگر قرار است از نت سل یا دو پایه یک گام یا اینکه نت های کاملیمبا را به ترتیب اجرا کنیم یکی را با دست راست و یکی را با دست چپ به صدا در میاوریم

    در واقع نت سل را با دست راست و لا را با چپ و همینطور ادامه دهیم باید سی را با دست راست و دو را با دست چپ اجرا کنیم .

    و حالا ارزش زمانی نت ها :

    جدول نت ها

    قیمت کالیمبا

    قیمت کالیمبا بسته به نوع و کیفیت این ساز می تواند متغیر باشد. اما کالیمبا از جمله ساز هایی است که قیمت آن بنا ساختار بسیار ساده ای که دارد نسبت به دیگر ساز ها بسیار پایین تر می باشد. البته با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه کرد بیشتر می توان ساز هایی با کیفیت چوب و تیغه بهتر تهیه نمود که متعاقبا در کیفیت صدای آن نیز مطمئنا تاثیر گذار خواهد بود.

    بهترین ساز برای هدیه دادن

    این ساز بدلایل زیادی یکی از بهتری سازها برای هدیه دادن به دوستان و عزیزان هست, صدای آرامش بخش , یادگیری آسان و سریع , قیمت مناسب , کم حجم بودن و قابلیت حمل راحت .

  • برچسب‌ها:,
  • نظرات درباره این مطلب