آخرین مطالب
 
  • نویسنده : حمیده آهنگری , نوشته شده در: ۱۸ مهر۱۴۰۲
  • فیلم ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings) یکی از برترین و محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست. این فیلم که بر اساس رمانی با همین نام اثر جی.آر.آر. تالکین ساخته شده است، توانسته است در سال‌های مختلف، جوایز متعددی از جمله ۱۷ جایزه اسکار را به دست آورد.

    فیلم ارباب حلقه ها، داستان نبرد بین نیروهای خوب و شریر را به تصویر می‌کشد. داستان فیلم در قاره‌ای به نام میان‌زمین رخ می‌دهد که در آن ۴۲۰۰ سال پیش، یک حلقه‌ی جادویی ساخته شده است که قدرت بسیار بالایی دارد و هر کسی که آن را به دست آورد، می‌تواند به فرمانروای جهان تبدیل شود. حال ارباب تاریکی به نام سائورون، به دنبال حلقه است تا با آن، جهان را به فرمان خود درآورد.

    در این بین، فرودو (کاراکتر اصلی فیلم) به همراه گروهی از دوستانش، تصمیم می‌گیرند که حلقه را به مقصد خود، یعنی کوه نابودی برسانند تا آن را نابود کنند و از فرمان سائورون جلوگیری کنند. این سفر پر از ماجراجویی و خطرات بسیاری است و در طول آن، فرودو و دوستانش با شخصیت‌های مختلفی از جمله الف و لگولاس، گندالف، اراگورن و بورومیر ملاقات می‌کنند.

    فیلم ارباب حلقه ها، به دلیل موضوع جذاب، بازیگران برجسته و کارگردانی عالی، توانسته است در سینما و همچنین در بازار فروش فیلم‌های خانگی، موفق عمل کند. این فیلم، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست و هنوز هم پس از چندین سال از ساخت آن، هواداران بسیاری دارد که هر ساله در سراسر جهان، جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود که به این فیلم اختصاص دارد.

    در نهایت، فیلم ارباب حلقه ها، یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است که با داستان جذاب، بازیگران برجسته و کارگردانی عالی، توانسته است قلب مخاطبان را به خود جذب کند. اگر شما هنوز فیلم ارباب حلقه ها را ندیده‌اید، به شدت توصیه می‌شود که آن را تماشا کنید.

    موسیقی فیلم ارباب حلقه ها

    اینبار با موسیقی متن فیلم ارباب حلقه ها (The Lord Of The Rings:The Fellowship Of The Ring) در خدمتتون هستیم که یکی از شاهکار های موسیقی متن فیلم در هالیوود و جهان هستش.

    فیلم ۳ گانه ارباب حلقه ها بر اساس رمانی با همین نام توسط جی ار ار تالکین و ساخته پیتر جکسون در سال ۲۰۰۱ و در سبک خیال پردازی حماسی میباشد، در این ساعت از جاست موزیک با آلبوم موسیقی قسمت اول فیلم یعنی یاران حلقه (The Fellowship Of The Ring) و ۲ آهنگ از انیا (Enya) در خدمتتون هستیم.

    موسیقی متن فیلم ارباب حلقه ها شامل ۱۸ آهنگ و اثری از هاوارد شور (Howard Shore) آهنگساز خوش قریحه و خلاق کانادایی است و برنده اسکار بهترین موسیقی متن در سال ۲۰۰۲ شد.

    این فیلم علاوه بر این برنده ۳ جایزه اسکار دیگر و کاندیدای ۹ جایزه دیگر شد، هم اکنون سه گانه ارباب حلقه ها نیز در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر سایت IMDB قرار دارد.

    آلبوم موسیقی نسخه های ۱،۲،۳ فیلم ارباب حلقه ها

    • آلبوم قسمت شماره ۱ ارباب حلقه ها:یاران حلقه (آلبوم فعلی)
    • آلبوم قسمت شماره ۲ ارباب حلقه ها:دو برج
    • آلبوم قسمت شماره ۳ ارباب حلقه ها:بازگشت پادشاه

    موسیقی های پخش شده در نسخه دوبله شده ارباب حلقه ها

    متاسفانه یا خوشبختانه طی گزارش هایی که داشتیم، در نسخه دوبله شده فیلم ارباب حلقه ها، چندین قطعه آهنگ جایگزین قطعات اصلی فیلم که توسط هاوارد شور ساخته شده، شدند.

    برای کاربرانی که مایلند اون قطعات رو گوش یا دانلود کنند، باید عرض کنم این قطعات با بررسی هایی که انجام شد، آثاری از آهنگساز ونجلیس و قطعاتی دیگر از موسیقی متن فیلم آخرین موهیکان هستن.

    بیوگرافی هاوارد شور، آهنگ ساز ارباب حلقه‌ها، سکوت بره‌ها، هابیت

    هاوارد لسلی شور آهنگساز و رهبر ارکستر کانادایی است که بیشتر به خاطر موسیقی‌های متن فیلمش معروف است. او تا کنون برای بیش از ۸۰ فیلم معروف از جمله ارباب حلقه‌ها، هابیت، سکوت بره‌ها، هوگو و رفتگان موسیقی نوشته است.
    هاوارد شور کنسرت‌های مختلفی از جمله «اپرای پرواز»، «ارگ و کنسرت فیلادلفیا» و «ارباب حلقه‌ها؛ سمفونی در ۶ موومان» را به روی صحنه برده است؛ همچنین در کارنامه هنری او آهنگسازی برای تلویزیون هم به چشم‌ می‌خورد. این هنرمند برجسته در مجموع سه جایزه اسکار، سه گلدن گلوب و چهار گرمی برنده شده است.

    کودکی و نوجوانی هاوارد شور

    هاوارد شور در ۱۸ اکتبر ۱۹۴۶ در تورتنو، انتاریو به دنیا آمد. یادگیری موسیقی را در ۸ یا ۹ سالگی شروع کرد. در ۱۳ سالگی‌اش نیز دو اتفاق مهم افتاد. اول؛ شروع به نواختن در گروه‌های موسیقی کرد. دوم؛ در یک کمپ تابستانی با لورن مایکلز دوست شد و این دوستی‌ بعدها در حرفه موسیقی‌اش موثر واقع شد.
    در ۱۷ سالگی شور تصمیم گرفت موسیقی را به عنوان حرفه اصلی در زندگی دنبال کند؛ بنابراین پس از فارغ‌التحصیلی از کالج فارست هیل، در کالج موسیقی برکلی ثبت‌نام کرد.

    شروع فعالیت در زمینه آهنگسازی فیلم

    اولین تجربه کاری هاوارد شور در آهنگسازی فیلم، برای فیلم «همزاد» به کارگردانی دیوید کراننبرگ بود. او بعدها تقریبا برای تمام آثار این کارگردان به جز «منطقه مرده»، آهنگسازی کرد. اولین فیلمی که شور برایش آهنگسازی کرد و جزو آثار دیوید کراننبرگ نبود، «پس از ساعات اداری» نام داشت. این فیلم به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در ۱۹۸۵ منتشر شد. پس از آن در سال ۱۹۸۶، هاوارد مجدد برای یکی از آثار دیوید کراننبرگ به نام مگس موسیقی ساخت. در چهار سال بعدی نیز دوباره برای آثار دیوید کراننبرگ و پنی مارشال آهنگسازی کرد.
    هاوارد شور در ۱۹۹۱ برای فیلم سکوت بره‌ها موسیقی ساخت که تبدیل به نقطه عطفی در کارنامه هنری‌‌اش شد. او اولین نامزدی بفتا خود را برای این فیلم به دست آورد. به علاوه فیلم سکوت بره‌ها پنج جایزه اسکار برد و هاوارد شور را به تنها آهنگساز زنده‌ای تبدیل کرد که برای فیلمی با پنج اسکار مختلف، موسیقی ساخته است!
    موفقیت بزرگ بعدی هاوارد شور در سال ۲۰۰۱ و برای فیلم ارباب حلقه‌ها بود. شور برای آهنگسازی این فیلم، اولین اسکار و گرمی خودش را دریافت کرد و برای جایزه گلدن گلوب و بفتا نامزد شد. در سال ۲۰۰۳ او موسیقی آخرین قسمت سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را ساخت و دومین اسکارش را برنده شد؛ همچنین سومین جایزه‌اش را برای موسیقی Into the West به دست آورد.
    موسیقی ارباب حلقه‌ها که معمولا توسط ارکستر فیلارمونیک لندن اجرا می‌شود، بارها به عنوان بهترین موسیقی فیلم انتخاب شده است و همیشه در کارنامه هنری هاوارد شور می‌درخشد.

    بررسی فیلم ارباب حلقه ها

    سال‌ها گذشته است و نمی‌توان نقش سه گانه «ارباب حلقه‌ ها» (۲۰۰۳-۲۰۰۱) را در چارچوب سینمای تجاری و بلاک باستر کنونی نادیده گرفت؛ زیرا هویت هنری آن با طرفداران مرتبطی که کار تالکین قبلاً داشت و بعدها ایجاد شد اشتباه گرفته شده است. حقیقت این است که ۲۰ سال پس از نمایش «یاران حلقه» چیزهای زیادی در بدنه سینمای تجاری رخ داده، و از جمله آن سه گانه «هابیت» است که توسط خود پیتر جکسون تولید شده و اخیرا هم سریال پر خرج و جدید «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» از آمازون شروع به پخش شدن کرده است.

    اما چیزی که ممکن است اکنون در وضعیت کنونی سینمای تجاری ساده به نظر برسد، بیش از دو دهه پیش چیزی شبیه به رویا بود. منظور من تولید یک سه گانه فانتزی با ابعاد حماسی چون ارباب حلقه‌ ها است. در اواخر قرن ۲۰ میلادی خبر تولید سه گانه مرجع پیتر جکسون به عنوان یک بلاک باستر بزرگ، ناگهان مانند حباب ترکید. تا آن زمان هرگز چیزی شبیه آنچه که بسیاری در کریسمس از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ در مقابل پرده‌های سینما مشاهده و احساس می‌کردند، دیده نشده بود.

    بی‌شک یکی از اساسی‌ترین دلایل موفقیت و محبوبیت مجموعه فیلم‌های اسطوره‌ای ارباب حلقه‌ ها به ‌خاطر داستان نویسی جذاب نویسنده آن تالکین و کارگردانی فوق‌العاده، روح بخش و واقع گرایانه‌ی پیتر جکسون است. این فیلم در بین ۲۵۰ فیلم برتر جهان قرار گرفته است. قطعاً یکی از کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین فیلم‌های هالیوودی از نظر داستان، موزیک، فیلمبرداری، عوامل فنی و از همه مهم‌تر کارگردانی است. پیتر جکسون با قدرت تمام رمان خواندنی و شگفت انگیز ارباب حلقه‌ ها را با داستان‌های فرعی‌فراوانش به روایتی جذاب تبدیل کرده و به خوبی از پس توقعات عاشقان این سری رمان نوشته‌ی تالکین برآمده است.

  • برچسب‌ها:
  • نظرات درباره این مطلب