آخرین مطالب
 
  • نویسنده : حمیده آهنگری , نوشته شده در: ۶ مهر۱۴۰۰
  • خوانندگی و آواز خواندن دارای اصول و قواعدی خاص است که برای موفق بودن در خوانندگی، لازم است تا در گام های آهنگ، آواز خوانده شود. هنگامی که خواننده خارج از گام های آهنگ می خواند، اصطلاح فالش خواندن به کار می رود. فالش خواندن فقط مختص به خوانندگان مبتدی نیست، گاهاً در کنسرت های خوانندگان بزرگ هم فالش خواندن خواننده را دیده ایم!

    تعریف تخصصی فالش خواندن این گونه است که: فالش خواندن در موسیقی و آواز، به اشتباه خواندن نت موسیقی و بالاتر یا پایین‌تر خواندن نت نسبت به فرکانس اصلی می‌گویند و با خارج خواندن متفاوت است.

    امروز می خواهیم اصطلاح فالش خواندن را کاملاً برای شما تشریح کنیم و راههای برطرف کردن آن را توضیح دهیم. پس اگر می خواهید یک خواننده حرفه ای و موفق باشید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

    فالش خواندن چیست؟

    برای عبارت فالش و فالش خواندن چندین بیان و تعریف وجود دارد که در ادامه آورده شده است.
    ۱. همه‌ی نت‌های موسیقی دارای یک فاصله‌ی استاندارد و حساب شده هستند که در هر گام موسیقی با ترتیب مشخصی کنار هم قرار می‌گیرند. همچنین هر نت دارای یک فرکانس مشخصی است. حال اگر خواننده‌ای این فواصل و فرکانس‌ها را به درستی ادا نکند، گفته می‌شود که خواننده فالش می‌خواند.
    ۲. به بیانی دیگر منظور از فالش خواندن خارج از گام خواندن است. وقتی یک خواننده در حین خواندن لحن و فواصل موسیقایی را به درستی ادا نکند و یا یک یا چند نت را خارج از گام اصلی آهنگ بخواند به گونه‌ای که لحن آهنگ تغییر کند، گفته می‌شود که خواننده فالش می‌خواند.
    ۳. در موسیقی و آواز، به اشتباه خواندن نت موسیقی و بالاتر یا پایین‌تر خواندن آن فالش گفته می‌شود.
    ۴. برای هر نت یک تعداد نوسان‌های مشخص و استانداری وجود دارد، حال اگر تعداد نوسان‌های خارج شده توسط صدای خواننده به حد استاندارد نباشد صدای فرد فالش می‌شود.

    فرق بین فالش خواندن و خارج خواندن

    برخی فکر می‌کنند که خارج خواندن همان فالش خواندن است. از دید علمی و اصلاحات رایج موسیقی خارج خواندن و فالش خواندن دو مطلب جداگانه هستند. گفتیم که فالش خواندن زمانی رخ می‌دهد که صدای خارج شده کاملا منطبق با فرکانس نت مورد نظر نباشد. ولی خارج خواندن زمانی رخ می‌دهد که خواننده در هنگام خواندن و اجرای نت‌های گام یکی از دستگاه‌های موسیقی از یکی از نت‌های مرسوم و ثبت شده در گام آن دستگاه، به هر دلیل منحرف شود و نتی غیر از نت گام موردنظر را اجرا کند. خارج خواندن معمولا زمانی رخ می‌دهد که خواننده قصد خواندن قسمتی را دارد که در خارج از محدوده‌ی صوتی صدایش باشد.

    روش‌های برطرف کردن فالش خواندن

    • یکی از راه‌های رفع فالش خواندن این است که با پیانو (یا ساز‌های دیگری که دقیق کوک شده باشند) به تمرین خوانندگی مشغول شوید و همگام با نت‌های ساز شروع به خواندن کنید. یعنی صدای خود را با زیر و بمی صدای ساز هماهنگ کنید.
    • یکی دیگر از تمرین‌های صداسازی برای رفع فالش یا خارج خواندن این است که نتی را با پیانو به صدا درآورید و دقیقا همان صدا را تقلید و اجرا کنید. این کار را برای هفت نت موسیقی (دو، ر.، می، فا، سل، لا، سی) چندین مرتبه تکرار کنید. پس از تمرین نت‌های اصلی، به سراغ نیم پرده‌ها یعنی دیز‌ها و بمل‌ها (کلاویه‌های مشکی پیانو) بروید. این تمرین‌ها را هر روز تکرار کنید و سعی کنید که هر روز فالشی روز قبل را بر طرف سازید.
    • روشی دیگر برای رفع فالشی صدا این است که صدای خود را هنگام تمرین ضبط کنید و بلافاصله پس از تمرین آن را گوش کنید تا متوجه قسمت‌هایی که فالش خوانده‌اید بشوید.
    • برای چک کردن کوک بودن صدا می‌توانید هنگام تمرین از دیاپازون استفاده کنید و هر نتی را که می‌خوانید کنترل کنید که آیا دقیقا با فرکانس اصلی خوانده شده است یا نه. در صورت کوک بودن نت خوانده شده چراغ دیاپازون سبز خواهد شد.
    • روشهاي تمرين با دياپازون براي ورزيده شدن گوش و توانايي حسّ تشخيص :دیاپازون وسیله ایست كه صداهای استاندارد نت های موسیقی بصورت ترتیبی(به فاصله نیم پرده از هم) از آن استخراج میشود. ساختار آن بصورت یك ساز دهنی مدوّر یا مستطیل شكل است. در نوع مدوّر، سوراخها در اطراف لبه آن تعبیه شده و نام هركدام از نت ها نیز روی صداهای مربوط به آن نت در لبه آن نوشته شده است.در دیاپازونهای مستطیل شكل، سوراخهای هركدام از نت ها در یك طرف آن تعبیه شده است. دیاپازونهای الكترونیكی پیشرفته كه درصد حساسیت آنها برای تولید و مقایسه اصوات، با مكانیزم داخلی خودشان به مراتب بیشتر از دیاپازون­های قدیمی است. تشخیص كم یا زیاد بودن فركانس نت ها تا حدّ كـُـما نیز برای این نوع دیاپازون­ها امكان­پذیر است.

    چرا فالش می‌خوانیم؟!

    فالش خوانی دلایل مختلفی دارد که اگر شناخته شوند بهتر می‌توان در صدد رفع آن‌ها اقدام کرد. برخی از دلایل فالش خوانی عبارتند از:

    • اختلال شنوایی: اگر فردی دچار مشکل و اختلال شنوایی باشد قطعا نمی‌تواند صدای درست را درک کند، بشنود و تقلید کند. درصد افرادی که اختلال شنوایی دارند و به موسیقی علاقمند هستند بسیار کم است، زیرا اگر کسی از موسیقی لذت ببرد و به سمت آن برود احتملا آن را درست شنیده است.
    • درک اشتباه یک ملودی: گاهی اشتباه در خواندن یک ملودی از درک اشتباه آن ناشی می‌شود. فرد ممکن است ملودی را به خاطر مشکلاتی مانند صدا‌های مزاحم محیطی یا کم دقتی در شنیدن، اشتباه بشنود و درک کند. این شکل از فالش خوانی به ویژه در خوانندگانی که بیشتر به گوش خود تکیه می‌کنند تا نت‌های روی کاغذ، رایج‌تر است.
    • ضعف در حفظ کردن: ملودی‌هایی که پیچیدگی زیادی دارند احتمال خطا در به خاطر سپردن آن‌ها بیشتر است.
    • دور بودن از موسیقی: اگر فرد از موسیقی دور باشد و آهنگ‌ها و آواز‌های مختلف را گوش نکند و انواع ریتم‌ها، هارمونی‌ها و صدا‌ها را نشنیده باشد نمی‌تواند ژوست و کوک بخواند.
    • خارج شدن از محدوده‌ی صدا: صدای هر کس یک دامنه‌ی مشخصی دارد که به راحتی می‌تواند در آن محدوده بخواند. حال اگر ملودی در محدوده‌ای بالاتر از محدوده‌ی صدای فرد باشد می‌تواند موجب فالشی شود.

    تشخیص فالش خواندن

    در کل، شنیدن از خواندن آسان تر است. چون تولید صدا یک بخش است و شنیدن و دریافتن یک بخش دیگر. اما تشخیص فالش خوانی زیاد سخت نیست. هر کسی می تواند بر اساس الگوهای صدایی که در طول زندگی اش شنیده است، فالش را تشخیص دهد. این فالش ها فقط در کنسرت ها اتفاق نمی افتد، ممکن است در ارکستر هم به وجود بیاید اما چون در ارکستر، موزیسین ها حرفه ای هستند، می توانند اشتباه شان را سریع اصلاح کنند و خودشان را به نت بعدی برسانند. به همین دلیل در خواننده ها، مواردی که خودشان متوجه فالش خواندن نمی شوند از نوازنده ها بیشتر است. نکته مهم این است که فالش خواندن همه ابعاد و گزینه های صدا را شامل می شود، به طور مثال زیر و بم صدا می تواند درست باشد اما ریتمش نه.
  • برچسب‌ها:, ,
  • نظرات درباره این مطلب