آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۲۵ دی۱۳۹۵
  • سایکدلیک ترنس (Psychedelic Trance)

    سایکدلیک ترنس (به انگلیسی: Psychedelic Trance، معنی واژگانی: نشئه روان‌گردان) یا به اختصار سای ترنس (Psy Trance) گونه‌ای از انواع موسیقی الکترونیک است که از ریتم‌های ترکیبی و لایه‌های ملودی ساخته شده از ریف های با سرعت‌ بالا مشخص می‌گردد. (Riff در واقع یک عبارت کوتاه در موسیقی است که غالبا روی یکسری توالی آکورد نواخته می شود). در سال ۱۹۹۸ سای ترنس به عنوان یک سبک موسیقی مستقل معرفی شد.  از آن هنگام سای ترنس به صورتهای گوناگونی تولیدشده‌است و در حال حاضر از نظر ساختار و سبک، تنوع قابل توجهی دارد. به عنوان مثال بعضی از انواع آن عبارتند از :Hi-Tech،darkpsy،progressive،suomi و psy-chill , psycore, psybient, psybreaks, or “adapted” tracks from other music genres. Goa trance 

    خاستگاه سایکدلیک ترنس

    در سال ۱۹۶۰ میلادی اولین هیپی ها به جزیره گوآ در هندوستان وارد شدند و به جهت ارزان بودن هزینه زندگی در آنجا سکنی گزیدند. در فرهنگ و رسوم هندی های آن زمان، گیاه کانابیس(شاهدانه) در درسترس و قانونی بود. در دهه ۷۰ اولین دی جی های گوآ موسیقی های سایکلدیک راک از گروه هایی چون Grateful Dead, Pink Floyd و The Doors پخش می کردند.  سال ۱۹۷۹ آغاز موسیقی رقص الکترونیک (Electronic Dance Music) بود. در آن زمان دی جی ها با ریمیکس کردن موسیقی های مذکور که گهگاه با حذف لیریک و لوپ کردن ملودی و تغییر در ریتم همراه بود میکس مرسوم سبک گوآ را خلق کردند.
    موزیکی که در ده ی ۸۰ میلادی پلی می شد، ترکیبی از استایل آزاد تکنو و ژانرهای مختلف موسیقی کامپیوتری مانند اسید هاوس و الکترو بود. موسیقی هایی که در این دوره روی نوارهای کاست ضبط می شدند توسط مسافران و دی جی ها با دی جی های گوا به اشتراک گذاشته شده و به صورت زیرزمینی کپی شدند. تولید کنندگان این موسیقی ها گمان نمیکردند که موسیقی آنها توسط دی جی های گوآ و هیپی ها پخش شود.

    اولین موسیقی تکنو که در گوآ پلی شد قطعه ای از گروه Kraftwerk مربوط به ده ی ۷۰ میلادی بود. در آن زمان تعصب زیادی وجود داشت که در جشن ها موسیقی اسید راک پلی شود که این موضوع با مقاومت عده ای از دی جی های گوآ مواجه شد. آن هنگام از دو پلیر نوار کاست (Cassette Dek) برای پخش مستمر موسیقی در فستیوال ها استفاده می شد. دی جی های گوآ با میکس های ویژه ای از موسیقی بوجود می آوردند. کلاب هایی که این سبک موسیقی را ارائه میداندن به جای نوشیدنی های الکلی از مواد مخدری چون اسید و … برای پذیرایی حاضرین استفاده می کردند. موسیقی گوآ همراه با مواد مخدر روان گردان. در سال ۱۹۹۳ گوآ ترنس در نقاط زیادی از جهان شناخته شد و روز به روز گسترش می یافت. (از ژاپن تا آلمان). گوآ ترنس در سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ وارد یک دوره تجاری شده بود. عص طلایی Goa Psy Trance به عنوان یک سبک از موسیقی الکترونیکا. بعد ها واژه psychedelic trance به عنوان واژه جایگزین گوآ ترنس در فستیوالها و کلاب های شبانه عمومی شد. جشنواره های زیادی برای این نوع سبک موسیقی در جای جای جهان شکل گرفت. ازجمله جشنواره Gaia Festival فرانسه و جشنواره VuuV آلمان که هنوز هم رایج هستند.
    اولین آلبوم موسیقی رسمی گوآ ترنس با نام Project 2 Trance در سال ۱۹۹۳ میلادی عرضه شد. اوج دوره تجاری گوآ ترنس بین سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ میلادی بود.
    psychedelic trance یکی از زیر شاخه های گوآ ترنس بود که نسبت به باقی زیر شاخه ها فاخر تر بود. صداهای خاص و انرژیک این سبک و ضبراهنگ بین ۱۳۶ تا ۱۴۰ ضرب در دقیقه آن را سریعتر و انرژیک تر از دیگر زیر شاخه های ترن و تکنو قرار می داد. ریتم و لید هایی که هر ۸ میزان تغییر میکردند. افکت های و لایهای صدایی که به طور منظم در فواصل بین ۴ تا ۸ میزان اضافه می شدند. این روند تاز مانی که موسیقی از نظر انرژی به اوج خود برسد ادامه می یافت و پس از آن Break Down ظاهر می شد. یک پترن جدید از ریتم روی یک بیس لاین مداوم. استفاده سنگین از فیلتر های کات آف فرکانسی و ماجولیتینگ فیلتر روی سینتی سایزرهای از مشخصه های دیگر این زیرشاخه ترنس است. استفاده از افکت ریورب و دیلی زیاد بر روی صداهای لید از ویژگی های مرسوم این سبک است.
    Roland TB-303 (acid) synthesizer, Juno 106 و Roland SH-101 از سینتی سایزر های بسیار کاربردی این سبک می باشند. استفاده از افکت دیستروشن نیز در این سبک مرسوم است.

  • برچسب‌ها:, , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب