آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۲۹ شهر۱۳۹۵
  • لیست‌های موسیقی با شما حرف می‌زنند!

    امروزه گوش دادن به موسیقی از امور روزمره و معمول بسیاری از مردم شده است. هر طرف را که نگاه کنید، آدم‌ها در حین رانندگی ، در رمان استراحت، وسط کار و در حین ورزش موسیقی گوش می‌کنند. شاید شما هم از طرفداران این سرگرمی مفید باشید. موسیقی می‌تواند روز معمولی شما را به یک روز خوب تبدیل کند.

    دهه ۵۰، دوره سلطه نوار کاست بود. کاست با وجود مشکلاتی مثل کیفیت بد صدا، غیرقابل حمل بودن، سرعت کم جابه‌جایی آهنگ و گیر کردن‌های مداوم، کمی کار را سخت می‌کرد. در همان دوره سلطه کاست، راه برای نوارهای گلچین باز شده بود؛ متنوع بود و آدم‌ها مجبور نبودند مدام کاست عوض کنند یا کاست‌ها را عقب و جلو بزنند. امروزها دبگر نوارهای گلچین وجود ندارند، اما مفهوم آنها در قالب لیست‌های آهنگ هنوز زنده است.

    درست است که می‌توان با زدن دکمه شافل آهنگ‌های متفاوت را گوش داد، ولی بهتر نیست لیستی داشته باشیم از آهنگ‌هایی که با نظم خاصی، چیده شده‌اند، با هم جور درمی‌آیند، و یکی پس از دیگری به خوبی باهم سازگار هستند و حسی لذت‌بخش به ما می‌دهند؟

    نکاتی هست که در ساختن یک لیست خوب به ما کمک می‌کند.

    جستجو کن ، ایده بگیر

    دنیا پر است از لیست‌های موسیقی، آهنگ‌های پشت‌سرهم در رادیو، تلویزیون و فضاهای رسانه‌ای. هر جا را که نگاه کنی، فضایی برای درست کردن لیست وجود دارد. نگاهی به لیست‌های منتخب، ویژه و  جدید بیندازید. اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های شناخت آهنگ را در گوشی خود داشته باشید، بین آهنگ‌ها بچرخید. این روش ها گاه الهام‌بخش خوبی هستند و آدم متوجه می‌شود چه آهنگ‌هایی مناسب لیستش هستند.

    حس و حال: خط‌کش لیست‌ها

    شاد، آرام، غم‌انگیز، عاشقانه و غیره؛ بستگی دارد که برای چه حس و حالی می‌خواهید لیست بسازید. فرض کنید می‌خواهید یک لیست پخش برای زمانی که از محل کار به سمت خانه رانندگی می‌کنید، درست کنید. وقتی از سرکار می‌آیید چه احساسی دارید؟ وقتی نزدیک خانه می‌شوید، میخواهید چه حس و حالی داشته باشید؟ ترجیح می‌دهید با شنیدن چه نوع موسیقی‌ای از نقطه A به نقطه B برسید؟ برای چه مراسمی لیست درست میکنید؟ آهنگ‌‌های مهمانی باید آهنگ‌های شاد و مهیج باشند، ولی نباید خسته‌کننده و تکراری از آب دربیایند. دنبال آهنگ‌ها بگردید و بهترین‌ها را پیدا کنید.

    کمی دورتر از سبک

    ایجاد یک لیست با آهنگ‌هایی از یک سبک، کمی خسته‌کننده از آب درخواهد آمد. بهتر است برای لیست خود از سبک های مختلف استفاده کنید؛ به شرطی که فضای موسیقایی همه آنها به یکدیگر و البته به سلیقه شما بخورد.

    به بهترین شکل شروع کنید

    فرقی ندارد سبک غالب لیست چیست. مهم  این است که اولین آهنگ فوقالعاده باشد و دل همه را به دست بیاورد؛ به‌‍ویژه دل خودتان را. آغاز خوب بهترین راهکاری است که شما را ترغیب می‌کند با لیست خودتان همراه شوید.

    ضرب را حفظ کنید

    ریتم موسیقی نباید خیلی متفاوت باشد. جهش از یک آهنگ متال به یک آهنگ کلاسیک در گام مینور، اصلا ایده خوبی نیست. بهتر است با توجه به ضرب، آهنگ‌ها را پشت هم بچینید. مثلا آهنگ‌های شاد غالبا ضرب بین ۱۲۰-۱۴۰ دارند. بهتر است این ضرب‌ها به‌تدریج و آرام‌آرام کم یا زیاد شوند.

    تنوع و تازگی

    در مواقعی کمی بالا و پایین لازم است تا لیست خسته‌کننده‌ای نداشته باشید. حتی وقتی دارید لیست هوی متال می‌سازید، لازم است دنبال آهنگ‌هایی بگردید که گوش را خسته نکند و حس تازگی هر آهنگ را به خوبی برساند.

    به آخر آهنگ‌ها توجه کنید

    هر آهنگی یک جور تمام می‌شود. بعضی‌ها آرام و بعضی‌ها هیجان‌انگیزتر! وظیفه شما است که آنها را طوری پشت سر هم قرار دهید که خیلی توی ذوق نزند. مثلا آهنگ قوی سیاه بعد از یک روز در لیست آهنگ‌های من، به نظر عجیب‌غریب می‌رسید. پس آهنگی مثل rise up را در وسط‌های لیستم جا دادم.

    گوش کنید!

    به لیستتان گوش کنید .خوب‌ها را جابه‌جا کنید و بدها را حذف کنید. آهنگ های فلان گروه ملال‌آورند؟ جایگزینشان کنید تا به لیست دلخواهتان برسید. می‌توانید لیستتان را به دیگران نشان دهید و از آن ها نظر بخواهید. دیگران منبع خوبی برای کمک هستند.

    لیستی از آن تو!

    لیست مال شما است، پس بهتراست دلخواه شما هم باشد. راحت باشید و هر آهنگی را دوست دارید توی لیست جا بدید. حدود یک ماه پیش، اوباما، رئیس جمهور ایالت متحده امریکا لیستی از آهنگ‌های محبوبش را منتشر کرد. نکته جالب لیست، جدا از بحث آهنگ‌ها، این بود که اوباما به عنوان رئیس جمهور امریکا با خیال راحت سلیقه‌ موسیقایی‌اش را نشان داده بود. خودتان باشید.

    اسم خوب برای لیستی خوب

    یک اسم هیجان‌انگیز می‌تواند عامل خیلی جذابی محسوب شود. مثلا دیدن اسم «چرخ سوم دوچرخه» در لیست موسیقی، آنا حس رفتن سراغ دوچرخه را به من می‌دهد. علاوه بر این، اسامی به شما کمک میکنند به یاد بیاورید برای چه حال و هوایی لیست ساخته‌اید؛ لیستی برای مطالعه، برای کار، برای رانندگی و غیره. لیست‌های موسیقی، با شما حرف می‌زنند. کافی است بخواهید.

  • برچسب‌ها:, , ,
  • نظرات درباره این مطلب