یکی از سریال های خانگی که این روزها بسیار پرطرفدار شده است سریال زخم کاری است. این سریال دارای داستانی بسیار گیرا و جذاب می باشد که بیننده را با خود همراه می سازد. یکی از المان های تاثیر گزار این سریال بازی خوب بازیگران آن مانند جواد عزتی، هانیه توسلی و غیره است. یکی دیگر از المان های تاثیر گذار این سریال، موسیقی متن و موسیقی تیتراژ این سریال است. امروز در نظر داریم تا در ادامه مطلب، سریال زخم کاری و موسیقی آن را مورد بررسی قرار دهیم و موسیقی این فیلم را برای دانلود در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
سریال زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان و بازیگری درجه یک جواد عزتی در ژانر خانوادگی و اجتماعی از وبسایت های مختلف، قابل دانلود است.
ژانر سریال کاملا اجتماعی و خانوادگی است، با توجه به بازیگران زیاد خانم و کم بودن بازیگر مرد معروف نشانگر این است که مهدویان قصد دارد از بازیگران با استعداد مرد تازه کار استفاده کند، که چندی پیش با سریال قورباغه شاهد این کار بودیم که نه تنها از کیفیت آن کم نکرد بلکه بسیار نقش مثبتی را با آشنا شدن بازیگران جدید رقم خورد. حال با پخش چند قسمت از این سریال باید اثر آن را در این سریال بررسی کنم. از بازیگران این سریال می توان به جواد عزتی، رعنا آزادیور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدیفر، مهدی زمینپرداز، امیرحسین هاشمی، کاظم هژیر آزاد، منوچهر علیپور، مهلقا باقری، مائده طهماسبی، سیاوش طهمورث، مرتضا امینیتبار و سارا حاتمی اشاره کرد.
در خلاصه داستان سریال آمده است: این سریال مجموعهای نوآر و ملتهب است که داستانی پر فراز و نشیب دارد. سریال زخم کاری اثر محمد حسین مهدویان، کارگردانی است که پیش از این با ساخت دوگانهی ماجرای نیمروزی یک و دو در میان هنر دوستان بیش از پیش شناخته شد. مهدویان با ساخت سریال ، اولین تجربهی خود را در ارائهی فیلمی در پلتفرمهای آنلاین یا به عبارتی شبکه نمایش خانگی به ثبت رسانده است.
بررسی موسیقی سریال زخم کاری
موسیقی در سریال زخم کاری خسته کننده به نظر میرسد. هر گاه موسیقی شروع به ایجاد به اصطلاح تمپو در مخاطب میکرد با دقت بیشتری نگاه میکردیم و میشود گفت موسیقی این سریال به شدت کاذب و زودگذر عمل کرده تا مخاطب را گول بزند و به نماها با احساساتش نگاه کند نه با فکر و تامل که تاثیرگذاری پیامهای فیلم را بیشتر کند.
برسیم به نکته خیلی مهم درباره ی کارگردانی این سریال. اگر شما چند کار آقای مهدویان را دیده باشید بدون اینکه کسی به شما بگوید این کار را آقای مهدویان ساخته است یا از وسطش به شما نشان دهد شما شک میکنید!
در واقع مهدویان با استفاده از موسیقی متن خود و نمایش صحنههای اسلوموشن و تعدد تکرار این صحنهها، میخواهد به زور هم که شده ما با ابهت تغییرات کاراکترها آشنا شویم و به بیانی سادهتر، جوگیر شویم! خود سریال و بازیهای قوی بازیگران اصلی و داستان خوب آن این کار را انجام میدهد و معلوم نیست چرا مهدویان دائما تصمیم میگیرد با آلوده کردن سریال تر و تمیز خود به این نماهای کلیشهای، کار را به این شکل پیش ببرد. این سکانسها شخصا مرا یاد برخی صحنههای «آقازاده» میاندازد که میخواست با موسیقی و افکتهای تصویری به زور هم که شده خودش را هیجان انگیز نشان دهد.
چه دلیلی دارد ما جواد عزتی را ببینیم که دائما پالتوی بلند خود را پوشیده و در حال راه رفتن است و به افق خیره شده و یک موسیقی راک با صدای ده برابر صدای معمولی سریال پخش شود و سیگارش را روشن کند؟ مگر با یک بتمن مواجه هستیم؟ زخم کاری اگر این قبیل ژانگولربازیها را خارج کند و نخواهد پیازداغ ماجرا را به این ضرب و زور زیاد کند و به قدرتهای دیگری که در خود دارد بسنده کند، به مراتب اثر شسته رفته تری خواهد بود که به یمن تیم سازنده و بازیگران اصلی قدرتمندش، بسیار جذاب خواهد شد.
درباره حبیب خزایی فر
خزاییفر که تاکنون بیش از ۱۲۰۰ قطعه موسیقی ساخته آهنگسازی آثار قبلی مهدویان همچون «آخرین روزهای زمستان»، «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «ماجرای نیمروز ۲ – رد خون»، «لاتاری» و «درخت گردو» را برعهده داشته است.
او برای موسیقی مجموعه «آخرین روزهای زمستان» از عزتالله ضرغامی رییس اسبق سازمان صدا و سیما لوح تقدیر گرفت، نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی فیلم از هفدهمین جشن حافظ برای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» و هجدهمین جشن حافظ برای فیلم سینمایی «لاتاری»، نامزد دریافت تندیس دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای موسیقی فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» و همچنین نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم «درخت گردو» شد.
مصاحبه با حبیب خزایی فر در ارتباط با زخم کاری
با حبیب خزایی فر درباره موسیقی سریال زخم کاری به گفتگو نشستهایم:
برای ساخت موسیقی سریال زخم کاری از کجا شروع کردید؟ آیا رمان بیست زخم کاری اثر آقای محمود حسینیزاد را هم خواندید؟
ابتدا با آقای مهدویان صحبت کردیم و بعد هم رمان بیست زخم کاری و فیلمنامه را خواندم؛ بعد شروع به ساخت موسیقی سریال کردم و تم اصلی موسیقی را بعد از خواندن رمان آماده کردم.
خواندن رمان چقدر برای ساخت موسیقی سریال کارگشا بود؟
من رمان را خواندم برای آنکه با فضای داستان آشنا شوم و بعد از آن، تم اصلی موسیقی سریال را ساختم. درباره موسیقی با آقای مهدویان هم صحبت کردم و با توجه به آشنایی قبلی که با وی داشتم، میدانستم که ایشان برای موسیقی چه کاری را در نظر دارند؛ این موسیقی نه برای رمان بلکه برای سریال آقای مهدویان ساخته شد.
روند ساخت موسیقی یک سریال چگونه است؟ آیا شما با توجه به فضای فیلمنامه شروع به ساخت موسیقی میکنید یا بعد از این که قسمتهایی از سریال ساخته شد؟
برای این سریال، قطعات و تم اصلی کار را از قبل ساخته بودم و ماکت آن آماده بود و بعد از آنکه قسمتهای اول سریال را دیدم، حدود هشتاد درصد دیگر آن را ساختم و آماده کردم.
برای ساخت موسیقی این سریال در فضای جنایی چه سازهایی را بیشتر استفاده کردید؟
برای این سریال به سمت سازهای الکترونیک رفتم واز سازهای اصلی گیتار الکتریک و درامز استفاده کردم که بخشی از آن به سبک راک نزدیک شده که با موسیقی ارکسترال هم تلفیق شده است.
درجایی گفته بودید که ساخت موسیقی این سریال برای خودتان تجربه جدیدی بوده؛ از این تجربه جدید بگویید که آیا برای خودتان راضیکننده بود؟
کارهای من معمولا ارکسترال بود و برای موسیقی این سریال، کمی فضا را تلفیق کردم و بیشتر از سازهای الکترونیک و ساز اصلی گیتار الکتریک استفاده کردم که با سازهای ارکسترال تلفیق شده بود و این تجربه جدید بود که تاکنون انجام نداده بودم و نمیدانستم چه بازخوردی خواهد داشت.
آهنگساز برای ساخت موسیقی سریال و فیلم، علاوه بر تعامل و مشورت با کارگردان، با دیگر عوامل تولید هم تعامل دارد؟
بیشترین تعامل با کارگردان اثر است که بدانیم چه فضایی را در سریال یا فیلم باید القا کنیم و بعد از آن با تدوینگر و کمی هم با صداگذار.
گاهی موسیقی یک سریال یا فیلم، بهویژه برای آثار اکشن یا جنایی، شکل آزاردهندهای برای مخاطب پیدا میکند؛ آیا این تأثیر موسیقی بر مخاطب است و درواقع همان اتفاقی است که باید با شنیدن موسیقی برای مخاطب رخ دهد یا اشکالی در کار موسیقی وجود دارد؟
به نظرم به سلیقه مخاطب برمیگردد. در همین سریال، در قسمتهای اول، تصمیم بر این بود که بر اساس نیاز سریال، موسیقی جدیتری داشته باشد که البته به دلیل عجلهای که به وجود آمد، کمی هم به مشکل فنی خورد؛ برخی بر این اعتقاد بودند که حجم موسیقی آن زیاد است و برخی دیگر هم این ویژگی را دوست داشتند که البته تعداد علاقهمندان به نسبت منتقدان خیلی بیشتر بود و شاید حدود ۱۰ درصد مخاطبان، موسیقی آن را دوست نداشتند که بیشتر به سلیقه مخاطب برمیگردد.
منتقدان به موسیقی این سریال، در قسمتهای اول بر این باور بودند که از سکوت در موسیقی استفاده نشده در حالی که گاهی سکوت، تأثیرگذارتر از موسیقی عمل میکند؛ اما آنها هم در ادامه با موسیقی قسمتهای بعدی همراه شدند و به نظرشان میزان استفاده از موسیقی متناسب شد. آیا این تغییر با توجه به نظر مخاطبان اعمال شد یا از همان ابتدا بر اساس نیاز سریال موسیقی ساخته شد؟
این درست است که گاهی سکوت تأثیرگذارتر از موسیقی است، اما در قسمتهای اول این سریال، بهصورت تعمدی میخواستیم که موسیقی جدی و خشنی داشته باشد که مخاطب را درگیر کند. نمیخواستم یک موسیقی نرم و حلشده در سریال باشد؛ برای همین حتی برای صحنههای اسلوموشن هم نوعی موسیقی که حالت شوک ایجاد کند استفاده کردیم و شاید همان حالت آزاردهنده، دلیل موفقیت موسیقی سریال باشد؛ چرا که قصد ما همین بود که خشونت کار احساس شود.
هر اثری، موسیقی خاص خودش را میطلبد؛ مثلا فیلم درخت گردو، موسیقی کُردی با سازهای فولکلور محلی را میطلبید. بنابراین هر فیلم و سریالی باید موسیقی خاص خودش را پیدا کند.
گاهی دلیل موفقیت یک اثر، موسیقی آن است که خوب از آب درآمده و شاید چون بیشتر در دسترس قرار میگیرد و بیشتر شنیده میشود، بیشتر هم در خاطرهها میماند؛ اما بهطورکلی، این اتفاق خوبی نیست و درواقع بدشانسی کارگردان است، چرا که باید موسیقی در خدمت فیلم و سریال باشد و هر دو همراه هم باشند. اگر موسیقی قویتر باشد، به فیلم لطمه میخورد و بالعکس. بنابراین هم آهنگساز و هم کارگردان سعی میکنند بهترین کارشان را ارائه کنند و زمانی که یکی از آنها کار خیلی بهتری ارائه کند، ضعف دیگری مشخص میشود.
دانلود آهنگ های سریال زخم کاری