آخرین مطالب
 
  • نویسنده : حمیده آهنگری , نوشته شده در: ۱ تیر۱۴۰۱
  • چقدر خوشبختند انسان هایی که نواختن سازی را می دانند و چقدر خوشبختند انسان هایی که به موسیقی عشق می ورزند …

    موسیقی برای همه انسان ها جذاب و زیباست. شاید علت این جذابیت، ذات انسان ها باشد. خداوند بزرگ خالق زیباترین موسیقی هاست، صدای آب روان رودخانه، صدای آبشار خروشان، صدای آرامش بخش موج دریا، صدای چهچه بلبل و پرنده و هزاران صدای بینظیر که خالق ما آفریده است، همگی نشان دهنده علاقه خداوند به موسیقی و کشش ذات انسان به سمت موسیقی است.

    شاید به همین دلیل است که می توان موسیقی را زبان مشترک همه انسان ها دانست. با هر نژاد و ملیتی که باشیم می توانیم از شنیدن موسیقی لذت ببریم. شاید به همین دلیل است که در تقویم جهانی، روزی را به نام روز جهانی موسیقی نامگذاری نموده اند.

    روز جهانی موسیقی در تقویم جهانی برابر است با ۲۱ ژوئن. در این روز گروههای موسیقی در سراسر جهان در کنار پارک ها و مکان های عمومی به اجرای ساز و آواز می پردازند و همچنین با برگزاری فستیوال های مختلف، این روز را گرامی می دارند.

    در تقویم شمسی ما ایرانی ها، روز جهانی موسیقی چه روزی از سال ۱۴۰۱ است؟؟

    روز جهانی موسیقی

    ۲۱ ژوئن، آخرین روز بهار مصادف با بلندترین روز سال، روز موسیقی یا به عبارتی روز جهانی موزیک نامیده می‌شود. روز ۲۱ ژوئن در کشور فرانسه تعطیل رسمی است.

    تاریخ دقیق روز جهانی موسیقی در تقویم ۱۴۰۱

    سه شنبه ۳۱ خرداد برابر با ۲۱ ژوئن تاریخ دقیق روز جهانی موسیقی در سال ۱۴۰۱ است.

    هدف روز جهانی موسیقی

    هدف از نامگذاری روز جهانی موسیقی ترویج صلح و آرامش و اجرای موسیقی با کیفیت برای همه مردم است.

    تاریخچه روز جهانی موسیقی

    این تاریخ در ابتدا توسط لرد یهودی منوهین (Lord Yehudi Menuhin) نوازنده افسانه‌ای ویلن به شورای بین‌المللی موسیقی پیشنهاد شد. این شورا در سال ۱۹۴۹ میلادی و توسط سازمان یونسکو بنیان گذاشته شد و ترویج موسیقی و البته، پذیرش گوناگونی‌ها و انواع مختلف این هنر از اهداف این سازمان است. لرد منوهین در سال ۱۹۷۳ میلادی، و با حمایت این شورا، اولین روز جهانی موسیقی را در تاریخ یک اکتبر ترتیب داد. شاید جالب باشد بدانید که این روز، با پانزدهمین مجمع سالانه شورای بین‌المللی موسیقی در شهر لوزان در سوییس همزمان بود که اهمیت بیشتری به آن می‌بخشید. از آن زمان تا به امروز، روز جهانی موسیقی در بیش از ۱۵۰ کشور جهان گرامی داشته می‌شود و هر ساله جشن‌های مفصلی برای آن ترتیب داده می‌شود.

    برنامه‌های روز جهانی موسیقی

    در روز جهانی موسیقی و موزیک بسیاری از موسیقی‌دانان سراسر دنیا، اقدام به برگزاری کنسرت رایگان در پارک‌ها، ایستگاه‌های مترو و قطار و حتی موزه‌ها به جای سالن‌های عظیم و باشکوه می‌کنند.

    روز موسیقی در تقویم ایران چه روزی است

    اینکه در تقویم ملی ایرانی با هزاران استاد موسیقی و اثار ماندگار هنوز تاریخی برای روز بزرگداشت موسیقی مطرح نشده است جالب می باشد، بارها تاریخ های مختلفی برای انتخاب روز ملی موسیقی پیشنهاد شده است اما ظاهر هیچ کدام مورد موافقت قبول نشده، با فوت استاد محمدرضا شجریان دوستدارانش روز تولد ایشان را برای این روز پیشنهاد دادند، قبل ترها روز تولد کلنل علینقی وزیری بود یا میرزا عبدالله فراهانی پیشنهاد شده بود، البته روز تولد ابونصر محمد ابن فارابی که روز ۹ مهر می باشد برای دوستداران اهالی موسیقی در ایران روز ملی موسیقی عنوان شده.

    موسیقی چیست؟

    موسیقی یا موزیک ( musique) یا خُنیا یکی از فعالیت‌های بشری است که بُن‌مایه تشکیل‌دهنده آن، صدا و سکوت است. عناصر اصلی تشکیل‌دهنده موسیقی شامل زیروبمی (نَواک) (تعیین‌کننده ملودی و هارمونی) و ضرب‌آهنگ (ریتم است. موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیله آواها گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش‌آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می‌شود.

    موسیقی، به هر نوا و صدایی گفته می‌شود که شنیدنی و خوش‌آیند باشد و انسان یا موجودات زنده را دچار تحولی کند. موسیقی بیان احساسات انسان است به وسیله اصوات. موسیقی هنری است دارای نوا و سکوت.
    واژه موسیقی از واژه‌ای یونانی و گرفته شده از کلمه Mousika و مشتق از کلمه Muse می‌باشد که نام رب‌النوع حافظ شعر و ادب و موسیقی یونان باستان می‌باشد.

    در زبان فارسی به موسیقی خُنیا گفته می‌شد که از ریشه «خونیاک» زبان پارسی میانه و «هو نواک» اوستایی است که خود آن از دو بخش تشکیل شده: «هو» به معنای نیک، زیبا، خوش (برای نمونه در واژهٔ «هومن» به معنای نیک‌اندیش)، و «نواک» به معنای نوا. در کل هونواک، خونیاک و خنیا به معنی «نوای خوش» است. پیشوند خو (به معنای خوش) در واژگان دیگری مانند خجیر، خسرو، خرم نیز دیده می‌شود.

    موسیقی از زبان افراد معروف

    ارسطو : موسیقی را یکی از شاخه‌هاي ریاضی معرفی کرد و فیلسوفان اسلامی هم نظر او را پذیرفته‌اند مانند ابن سینا کـه در کتاب خود دربخش ریاضی از موسیقی نام برده است.

    ارسطو :موسیقی حکمتی اسـت کـه نفوس بشر از اظهار آن در قالب الفاظ درمانده است بنابر این آنرا در قالب اصوات ظاهر می‌سازد.

    افلاطون :او می گوید موسیقی یک ناموس اخلاقی اسـت کـه روح بـه جهانیان، و بال به تفکر و جهش بـه تصور، و ربایش بـه غم و شادی و حیات بـه همه ی چیز می‌بخشد. موسیقی روح انسان را مناسب و هماهنگ میکند و استعداد پذیرش عدالت را در وی برمی‌انگیزد.

    ابونصر فارابی:از نظر ابونصر فارابی «از بزرگ ترین فلاسفه و دانشمندان ایرانی عصر اسلام» موسیقی علم شناسایی الحان و شامل دو علم اسـت؛ علم موسیقی عملی و علم موسیقی نظری.

    ابوعلی سینا: از نظر ابوعلی سینا «دکتر، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق دان و فیلسوف ایرانی» موسیقی علمی اسـت ریاضی کـه در آن از چگونگی نغمه‌ها از نظر ملایمت و سازگاری، و چگونگی زمان‌هاي بین نغمه‌ها بحث میشود.

    بتهوون:بتهوون «موسیقی‌دان و آهنگساز برجسته‌ي آلمانی» آهنگ یا موسیقی را مظهری میداند عالی‌تر از هر علم و فلسفه‌اي. از نظر او موسیقی هنر زبان دل و روح بشر و عالی‌ترین تجلی قریحهٔ انسانی اسـت. بتهوون می گوید: “آنجا کـه سخن از گفتن بازمی‌ماند موسیقی آغاز میشود”.

    لئوپددوفن:ریشه موسیقی بـه عهد کهن ارتباط دارد. در واقع همان روزی کـه انسان توانست برای اولین بار خوشی‌ها و رنج‌هاي خودرا با صدا نمایش دهد، مبدأ موسیقی بـه‌شمار می آید.

    هگل «فیلسوف بزرگ آلمانی»: انچه موسیقی متعلق بخود می داند همان اعماق زندگانی درون شخص اسـت موسیقی هنر خاص روح اسـت و بـه‌طور مستقیم بـه روح خطاب میکند.

    واگنر:آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر، نظریه‌پرداز موسیقیدان و مقاله‌نویس آلمانی در تعریف آهنگ می گوید: مـن موسیقی را تنها وسیله لذت گوش بـه‌شمار نمی‌آورم بلکه آنرا محرک قلب و مهیج احساسات می دانم. موسیقی عالی‌ترین هنرهاست. موسیقی متعلق بـه دل اسـت و جاییکه دل نیست موسیقی هم وجود ندارد.

    نیچه:فیلسوف، شاعر، منتقد فرهنگی، آهنگساز و فیلولوژیست کلاسیک بزرگ آلمانی معتقد اسـت کـه تمام پدیده‌ها در مقایسه با موسیقی تنها نمادند. زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ بوده‌اسـت.

  • برچسب‌ها:
  • نظرات درباره این مطلب