آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۲۹ مرد۱۳۹۶
  • نامه حسين عليزاده به بهروز غریب پور درباره اسطوره و عروسک

    حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز در نامه ای به بهروز غریب پور به برخی از حاشیه ها و شبهاتی که که در نشست خبری آلبوم «غمنومه فریدون» پیرامون تئاتر عروسکی و آثار این کارگردان مطرح تئاتر به وجود آمد، توضیحاتی را ارائه داد. در نامه حسین علیزاده به بهروز غریب پور آمده است:…

    دوست دیرینه و هنرمند بزرگ جناب اقاى بهروز غریب‌پور
    با سلام‌هاى گرم

    مطلبى را از شما در ارتباط با سوء تعبیر از یک پاسخ در جمع خبرنگاران محترم خواندم که به نظرم بهتر آمد چند سطری بنویسم.
    غریب‌پور عزیز؛ نه تنها من بلکه تمام هنر‌شناسان ایران و جهان به نقش شما در هنر تا‌تر و تا‌تر عروسکى و نیز مدیریت شایسته هنرىتان که زبانزد خاص و عام است، واقفند. البته که ستایش از آن نیز نیاز به جایگاهى نداشته و ندارد.
    در روز واقعه در مورد اسطوره هاى ادبى و هنرى سئوالاتی مطرح شد و سخنانی به میان آمد که اینجانب کاملا از موضع شخصى و شاید هم کج سلیقگى عنوان کردم که مثلا مولانا، حافظ، خیام و… در قالب هیبت آدمی نمى گنجند و در عالم خیال اگر شخصى مدعى شد من حافظ یا مولانا هستم برایمان باورش سخت خواهد بود چرا که همواره براى اسطوره‌ها هیبتى فرا‌تر و والا‌تر از هیبت انسان قائل هستیم.
    شاید این جمله من پر جسارت بوده که باور اسطور‌ها در قالب عروسک نیز سخت‌تر می‌نماید. که البته جواب درست این است که هنر می‌تواند همهٔ ناممکن‌ها را ممکن کند. در عین حال این مطلب نیز عنوان شد که اگر عدم محدودیت‌ها نبود و شرایط و امکانات دیگرى همچو ممالک دیگر جهان در پهنه سرزمینمان وجود داشت، اپراهایى نیز می‌توانست در اشکال غیر عروسکى خلق شود.
    به هر روی دوست عزیز؛ اینجانب همواره قدردان شما بوده‌ام و امید که نظر شخصى مرا بعنوان بى احترامى به هنر و شایستگى خود تلقى نفرمائید.

    با دوستی و احترام
    حسین علیزاده
    ۲۸ مرداد ۱۳۹۶

    همچنین طراح و کارگردان اپرای عروسکی خیام یک روز پس از انتشار نامه حسین علیزاده به وی، نامه دیگری را خطاب به این هنرمند مطرح موسیقی ایرانی منتشر کرد. بهروز غریب‌پور طراح و کارگردان اپرای عروسکی خیام یک روز پس از انتشار نامه حسین علیزاده آهنگساز آلبوم «غمنومه فریدون» به وی، نامه‌ای را خطاب به این هنرمند مطرح موسیقی ایرانی منتشر و از وی بابت توضیحاتش تشکر کرد.

    در متن نامه بهروز غریب‌پور  آمده است:

     «هنرمند بزرگوار جناب علیزاده عزیز

    بابت دو موضوع باید به شما تبریک بگویم. نخستین تبریک بابت پیشگام شدن در شفاف سازی نظرتان و مسدود کردن راه بر کسانی است که دوستی میان هنرمندان را برنمی‌تابند و از هیچ کوششی دریغ ندارند که جامعه موثر هنری را به جان هم بیندازند.

    دومین تبریک به خاطر دریافت جایزه هنری است که شما به حق دریافت کرده‌اید و همچون همیشه برای ایران و ایرانی‌ها و اکنون آسیایی‌ها مایه مباهات بوده و هستید.

    می‌دانم که وقتتان ضیق و درعین حال پر مشغله‌اید اما دعوت می‌کنم که از اپرای عروسکی خیام دیدن فرمایید تا شاید خلق این آثار را صرفا به حساب محدودیت‌های فضای فرهنگیمان نگذارید و چه بسا پس از دیدن این اپرا و سایر اپراهای عروسکی شما عزیز نوآور ترغیب بشوید که اثری برای اجرای عروسکی خلق بکنید.

    بی‌تردید آیندگان بر من آفرین خواهند گفت که همچون شما در کنار مردمان سرزمینم مانده‌ام و «محدویت را به امکان» تبدیل کرده‌ام و قنبرک نزده‌ام و آه و ناله نکرده‌ام، ترک وطن نکرده‌ام، معتاد نشده‌ام، به فکر خودکشی هم نیفتاده‌ام و گناه محدودیت‌ها را به گردن کسی نینداخته‌ام و تا آنجا که مشیت الهی است بر همین سیاق زیر طاق باشکوه ایران عزیز در حد توانم نفس می‌کشم. شما نیز چنین کرده‌اید و به همین دلیل به وجودتان می‌بالم.»

  • برچسب‌ها:, , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب