آخرین مطالب
 
  • نویسنده : admin , نوشته شده در: ۳۰ مرد۱۳۹۷
  •  نشست خبری نخستین جشنواره موسیقی کیش

    نشست خبری نخستین جشنواره موسیقی کیش با حضور داریوش پیرنیاکان، هومان اسعدی و حمیدرضا نوربخش (اعضای شورای سیاستگذاری)، مسعود رهبری (مدیر هنری سازمان منطقه آزاد کیش) و حمید هادی (دبیر جشنواره)، صبح سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۹۷ در سالن اجتماعات خانه موسیقی در حالی برگزار شد که مدیر هنری سازمان منطقه آزاد کیش به این نکته اشاره کرد که تفاهم‌نامه میان معاونت هنری و منطقه آزاد کیش درباره‌ی برگزاری کنسرت خیابانی نبوده و جزیره کیش برنامه‌ای برای برگزاری چنین رویدادی ندارد.

    در ابتدای این جلسه «حمیدرضا نوربخش» این اتفاق را مبارک دانست و به این نکته اشاره کرد که جشنواره‌‌ها باعث شناخته شدن ظرفیت‌های موسیقایی می‌شوند:‌ «ان‌شاالله که بتوانیم در طول‌شان از نسل جوان موسیقی‌دانمان که با چالش‌هایی کوچک و بزرگ دست به گریبان است، حمایت کنیم.» او می‌گوید این جشنواره به گونه‌ای، فراخوانی برای تولید اثر است.

    در ادامه‌ی این جلسه «داریوش پیرنیاکان» نیز به این نکته اشاره کرد که با توجه به آنکه این اولین دوره از جشنواره است؛ جشنواره به شکلِ مفصل برگزار نخواهد شد و آثاری که به دبیرخانه برسد انتخاب می‌شود و طی آن دو روز این آثار برگزیده اجرا می‌شود.

    «مسعود رهبری» در ادامه توضیح داد: «کیش دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری در عرصه هنر است. هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و استراتژیک، هم به لحاظ بسترهای قانونی که برای مناطق آزاد پیش‌بینی شده است و هم به لحاظ اقبالی که گردشگران داخلی و خارجی نسبت به این جزیره دارند و محل رفت و آمد چهره‌های سرشناس عرصه فرهنگ و هنر است. با اتکا به این ظرفیت‌ها می‌توان اتفاقات موثری را در آن‌جا رقم زد. در حوزه موسیقی هم این روند دنبال شده است اما آن‌چه در سال‌های اخیر رخ داده در حوزه موسیقی پاپ بوده است و اکنون قرار است در حوزه موسیقی ایرانی و سنتی باشد که تا به حال در کیش سابقه نداشته است و این اولین دوره‌اش است. امروز هم در خدمت شما هستیم که رسما از پوستر این جشنواره رونمایی کنیم.»

    اما به گفته‌ی «حمید هادی» پس از یک سال کار کارشناسی و استفاده از تجربه اساتید موسیقی حوزه ایرانی و سنتی در خانه موسیقی کارگروهی تشکیل شد که با هدف دوری از موازی‌کاری، نخستین جشنواره موسیقی کیش رقم بخورد: «جزیره کیش از قابلیت توسعه گردشگری هنری بسیار بالایی برخوردار است و در نظر داریم با عنوان «شهر خلاق» کیش را به پایلوتی برای توسعه هنر تبدیل کنیم. موسیقی‌هایی که پیش از این در کیش برگزار می‌شد پاپ بود و ما ارکستر کرال سنایی را با مدیریت خود من پایه‌گذاری کردیم و با حضور کیش‌وندان (اهالی کیش) آن را پیش بردیم.»

    دبیر جشنواره‌ی موسیقی کیش همچنین به این نکته اشاره دارد که نخستین جشنواره موسیقی کیش به منظور گسترش فرهنگ و هنر ناب ایران زمین با توجه به تاکیدات دولت تدبیر و امید به جهت ارتقای موسیقی فاخر و کشف استعداد جوانان شکل گرفته است: «ترغیب نسل جوان جامعه به هنر فاخر و متعهد، معرفی جزیره زیبای کیش و خلیج همیشه فارس با بهره‌گیری از هنر موسیقی از دیگر اهداف ماست. بخش اول این جشنواره بر مبنای گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی است که به صورت رقابتی برگزار می‌شود. در بخش دیگر؛ توصیف جزیره زیبای کیش و خلیج‌فارس، پیام صلح و مهربانی و ترانه‌ها و آواهای لالایی ایران زمین مورد توجه قرار می‌گیرد. فراخوان از اول شهریور روی سایت به آدرس www.art.kish.irقرار خواهد گرفت و مهلت ارسال آثار تا پایان آذر خواهد بود و گروه‌های برتر طی دو شب در قالب اختتامیه جشنواره در بهمن سال جاری در کیش به اجرا می‌پردازند.»

    هادی در مورد میزان جوایز ادامه داد: در بخش گروه‌نوازی نفر اول یک صد میلیون ریال، نفر دوم هشتاد میلیون ریال و نفر سوم پنجاه میلیون ریال به انضمام لوح تقدیر و تندیس سپاس دریافت خواهند کرد که مربوط به بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی است. در بخش دوم که آهنگسازی است ذیل چهار محوری که نام بردم، در زمینه سه توصیف اول(توصیف جزیره زیبای کیش و خلیج‌فارس و پیام صلح و مهربانی) به رتبه اول یک صد میلیون ریال، به رتبه دوم هشتاد میلیون ریال و به رتبه سوم پنجاه میلیون ریال به اضافه تندیس اهدا خواهد شد. در بخش لالایی نیز رتبه اول پنجاه میلیون ریال، رتبه دوم سی میلیون ریال و رتبه سوم بیست میلیون ریال دریافت خواهند کرد. در این بخش پارتیتورها و ماکت اثر به دست ما خواهد رسید و بخشی که می‌تواند اجرا داشته باشد بخش گروه‌نوازی است که گروه‌های برگزیده در اختتامیه روی صحنه خواهند رفت.

    کارهایی می‌تواند به این جشنواره فرستاده شود که آلبوم نشده باشد و تولید امسال باشد. همزمان جشنواره شعر و سرود کیش نیز برگزار می‌شود و بر این اساس خوانندگان می‌توانند با آن‌ها لینک شوند و چه در بخش گروه‌نوازی و چه در بخش آهنگسازی از این اشعار استفاده کنند.

    در این نشست همچنین «هومان اسعدی» نیز گفت: «امروز جشنواره‌های متعددی در ایران برگزار می‌شود و بعضا برخی از آن‌ها کارهایی موازی انجام می‌دهند و شاید بهتر باشد که به گونه‌ای دیگر برگزار شوند. به عنوان مثال جشنواره موسیقی جوان تمرکزش بر تک‌نوازی است و توان توجه به گروه‌نوازی را ندارد. جزیره کیش با توجه به غنای موسیقی آیینی در مناطق جنوبی ایران می‌تواند مرکزیت خوبی برای این موضوع هم باشد و حتی ابعاد بین‌المللی هم پیدا کند.»

  • برچسب‌ها:, , , , , , ,
  • نظرات درباره این مطلب